شناسهٔ خبر: 26283057 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آمریکا تحریم‌های کره‌شمالی را در بحبوحه مذاکرات تمدید کرد

در بحبوحه مذاکرات آمریکا و کره شمالی و چند روز پس از اینکه ترامپ گفت، بحران کره شمالی را به تنهایی تمام کرده خبر رسیده، واشنگتن با تمدید «وضعیت اضطراری ملی علیه کره شمالی»، تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ را یک سال دیگر تمدید کرده است.

صاحب‌خبر -



 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام اینکه «کره شمالی هنوز تهدیدی هسته‌ای علیه واشنگتن است»، «وضعیت اضطراری ملی» علیه پیونگ یانگ را برای یک سال دیگر تمدید کرد. تمدید وضعیت اضطراری ملی علیه کره شمالی، پس از گذشت 10 روز از دیدار وی با کیم جونگ‌اون، رهبر این کشور صورت می‌گیرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، ترامپ اما پس از دیدار با کیم جونگ‌اون گفته بود کره شمالی دیگر تهدیدی هسته‌ای علیه آمریکا به شمار نمی‌رود! در فرمان ریاست جمهوری ترامپ به منظور تمدید یک ساله تهدیدها علیه کره شمالی آمده است: «سیاست‌ها و اقدامات دولت کره شمالی برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا تهدیدی بزرگ و فوق‌العاده به شمار می‌آید.» ترامپ و کیم جونگ اون در پایان مذاکرات دو و چند جانبه خود در 22 خرداد در هتل کاپلا در جزیره سنتوزا سنگاپور، توافقنامه‌ای مبنی بر عاری‌سازی شبه جزیره کره از سلاح‌های هسته‌ای امضا کردند.تحلیلگران در این باره معتقدند این تصمیم ترامپ پاسخی به مقامات و شخصیت‌هایی است که نسبت به ترامپ خوش بین هستند و فکر می‌کنند دیدگاه ترامپ درباره کره شمالی تغییر کرده است. آمریکا از سال ۲۰۰۸ وضعیت «اضطراری ملی» در قبال کره شمالی وضع کرده است. از آن زمان روسای جمهوری آمریکا بطور خودکار این وضعیت را تمدید کرده‌اند و تمدید تحریم‌ها هم به موازات آن صورت گرفته است.ترامپ در توجیه این اقدام به خطر‌اشاعه مواد مخصوص شکاف پذیر قابل استفاده در تسلیحات در شبه جزیره کره و اقدامات و سیاست‌های دولت کره شمالی‌اشاره کرده و آن را تهدیدی غیرمعمول و فوق‌العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا دانسته است.

نظر شما