شناسهٔ خبر: 26281968 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 مدير گازرساني شرکت ملي گاز:

مقدار مصرف انرژي با رشد جمعيتي ايران تناسب ندارد

مدير گازرساني شرکت ملي گاز ايران گفت: ايران يک درصد از جمعيت جهان را به خود اختصاص داده، اما شدت مصرف انرژي در کشورمان با اين ميزان جمعيت متناسب نيست.به گزارش شرکت ملي گاز ايران، سعيد مومني با بيان اين‌که به‌کارگيري مديريت يکپارچه HSE مي‌تواند بسياري از مشکلات و هزينه‌ها را از بين ببرد، گفت: توجه بيش از پيش به مقوله HSE، سبب موفقيت‌هاي چشمگيري در زمينه توليد مي‌شود، زيرا با به‌کارگيري مديريت يکپارچه HSE مي‌توان بسياري از مشکلات و هزينه‌ها را از بين برد و سطح بالاتري از کيفيت را تجربه کرد.

وي افزود: بر اساس تجارب صنعتي در کشورهاي توسعه يافته، همواره بايد اين نکته را به خاطر داشت که پياده‌سازي HSE در يک جامعه، نشانه تمدن و سطح فرهنگ مردم جامعه است، ضمن اين که تمام فعاليت‌هاي صنعتي در دنيا، امروزه بر پايه انرژي است و چنانچه اخلالي در اين بخش به وجود آيد، زندگي مدرن امروز تمام مردم دچار اختلال مي‌شود.مدير گازرساني شرکت ملي گاز با اشاره به اين‌که در 30 سال گذشته، مصرف انرژي در دنيا 1,65 برابر افزايش يافته و اين رقم در ايران 4.2 برابر شده است، ادامه داد: با توجه به اين‌که ايران 10.5 درصد منابع نفتي و 18 درصد منابع گازي دنيا را به خود اختصاص داده، اين آمار، آمار بسيار بالايي است.مؤمني تصريح کرد: در حالي که ما يک درصد جمعيت دنيا و 20 درصد جمعيت خاورميانه هستيم، اما شدت مصرف انرژي با رشد جمعيت ما در سه دهه اخير تناسبي نداشته است؛ هرچه ميزان مصرف انرژي بالاتر رود، طبيعي است که رشد و توسعه صنعتي هم که يکي از شاخص‌هايش مصرف انرژي است، بالاتر مي‌رود اما مصرف انرژي اگر همراه با ايجاد ارزش افزوده باشد، مي‌تواند قابل تأمل باشد، در غير اين صورت، افزايش مصرف انرژي مثلاً در بخش خانگي، در واقع با هدررفت انرژي همراه خواهد بود.

مدير گازرساني شرکت ملي گاز ايران با تاکيد بر لزوم انجام اقدام‌هاي اساسي براي جلوگيري از هدر رفت انرژي، اظهار کرد: HSE مي‌تواند در اين بخش نقش خوبي ايفا کند، به اين ترتيب که در تعامل بهينه با روابط عمومي‌ها، مدارس، مجتمع‌هاي آموزشي، فرهنگي و تفريحي مي‌تواند هم از بعد استفاده ايمن از انرژي در محيط‌هاي صنعتي، خدماتي، توليدي و .... و هم از بعد بهينه مصرف کردن آن، گام‌هاي مثبتي بردارد.

وزير نفت عراق:

تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران تاثيري بر توافق نفتي ايران و عراق ندارد

وزير نفت عراق بر بي‌تاثير بودن تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه ايران بر توافق سوآپ ميان ايران و عراق خبر داد.به گزارش ايلنا به نقل از «اويل پرايس»، «جابر اللعيبي» وزير نفت عراق اعلام کرد: بازگشت تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران بر توافق سوآپ نفت خام ايران و عراق تاثيري نخواهد گذاشت.

بر اساس اين گزارش ايران و عراق سال گذشته توافق سوآپي امضا کردند که بر اساس آن عراق از ميادين نفتي شمال کرکوک با کاميون به ايران نفت مي‌فرستد تا در ايران پالايش شود و در عوض ايران همين اندازه نقت خام را به بنادر جنوبي عراق مي‌فرستد تا صادر شود. اين توافق اوايل اين ماه بعد از چند ماه تاخير آغاز به کار کرده است.

به گزارش «اويل پرايس»، توافق سوآپ نفتي که در ابتدا در آپريل برنامه‌ريزي شده بود به نظر تحت نفود ايران بر عراق و بعد از کمک ايران براي آزادسازي منطقه خودمختار کردستان در پي رفراندوم استقلال‌طلبي منعقد شد. در گزارش‌هاي اوليه درباره اين توافق سوآپ، يک مقام نفتي عراق گفته بود که جريان اوليه نفت کرکوک به ايران 30 هزار بشکه در روز است که مي‌تواند تا 60 هزار بشکه در روز در عرض يک سال افزايش پيدا کند.

شرکت ملي حفاري بدون حضور دکل، خدمات فني و مهندسي ارائه مي‎دهد

شرکت ملي حفاري ايران براي نخستين بار اجراي پروژه‌هاي افزايش، حفظ و نگهداشت توليد نفت را از طريق ارائه خدمات يکپارچه فني و مهندسي از صفر تا 100 بدون حضور دکل حفاري عهده‌دار شد.

به گزارش شرکت ملي حفاري ايران، اين خدمات در حيطه مسئوليت معاونت مديرعامل در امور فني و مهندسي ارائه مي‌شود و در اجراي آن مديريت‌ها و بخش‌هاي مختلف پشتيباني شرکت همکاري و همياري دارند.

نخستين پروژه از اين دست بر اساس توافق ميان اين شرکت و شرکت مهندسي و توسعه نفت (متن) از شهريور سال گذشته در ميدان نفتي آزادگان جنوبي به اجرا در آمده است.

مدير پروژه خدمات فني يکپارچه ميدان نفتي آزادگان جنوبي در شرکت ملي حفاري ايران در اين باره گفت: اين پروژه با هدف توليدي کردن 50 حلقه چاه در اين ميدان اجرا شد و در اين زمينه تاکنون با احياي هفت حلقه چاه شاهد افزايش توليد به ميزان تقريبي 8هزار و 200 بشکه در روز بوده‌ايم.رامتين طهماسبي‌پور افزود: همسو با اجراي اين پروژه در اين مدت با انجام اسيدکاري گسترده روي چاه شماره 107 به عنوان نخستين چاه کانديداي اسيدکاري گسترده با همکاري مديريت خدمات سيمان و انگيزش چاه پس از آزمايش سطحي و درون چاهي و جريان دادن چاه، دبي آن به حدود 400 بشکه در روز افزايش يافت.

وي اظهار کرد: همچنين در مدت پيش گفته، انجام عمليات مانده‌يابي يک حلقه چاه با حضور دکل ميسر شد که پيش از آن تعمير با دکل امکان پذير نبود و مانده‌يابي (خارج‌سازي 3SV) يک حلقه چاه ديگر با به‌کارگيري لوله مغزي سيار با همکاري گروه چاه‌پيمايي انجام شد.

طهماسبي‎پور در زمينه نحوه احياي چاه‌ها توضيح داد: پس از پايان عمليات حفاري و تکميل چاه به وسيله دکل، با توجه به وجود سيال تکميلي درون چاه و در مواقعي عدم امکان احياي چاه در حضور دکل، اقدام‌هايي نظير جابه‌جايي سيال درون چاه با آب، گازوئيل و سپس تزريق اسيد با کاربست لوله مغزي سيار مدنظر قرار مي‌گيرد.

مدير پروژه خدمات فني يکپارچه ميدان نفتي آزادگان جنوبي در شرکت ملي حفاري ايران ادامه داد: پس از انجام اين مراحل و جريان دادن چاه و تحليل رفتار مخزن و آزمايش‌هاي سطحي، در صورت عدم حصول نتيجه عمليات تزريق نيتروژن، جريان دادن روي کاهنده‌هاي مختلف و مجدد آزمايش‌هاي سطحي و بررسي رفتار مخزن و همچنين آزمايش ثبت دما و فشار در سطح و درون چاه و شاخص بهره‌دهي و تعيين کاهنده مناسب براي بهره‌دهي مفيد چاه اعمال مي‌شود.

وي با بيان اين‌که در زمان حاضر نيز احياي سه حلقه چاه ديگر در مراحل اجرا قرار دارد، گفت: شرکت ملي حفاري ايران آماده همکاري و ارائه خدمات فني و مهندسي بدون حضور دستگاه حفاري به تمامي شرکت‌هاي بهره‌بردار در زمينه عمليات احياي چاه‌هاي آماده توليد يا در حال بهره‎برداري که به دلايلي دچار افت توليد مي‌شوند، است.

برچسب‌ها:

نظر شما