شناسهٔ خبر: 26281525 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیلو و انبارهای نگهداری گندم در بیجار جوابگوی نیازها نیست

سنندج - ایرنا - فرماندار بیجار گفت: با توجه به پیش بینی تولید 250 هزار تن گندم در شهرستان و ظرفیت 150 هزار تن فعلی سیلوها، مراکز خرید و اماکن موجود، در بحث نگهداری و انبار این حجم گندم تولیدی کشاورزان، مشکل داریم.

صاحب‌خبر -

علی اکبر ورمقانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اکنون حدود 100 هزار تن کمبود فضا برای نگهداری و انبار گندم تولیدی داریم که با تمهیداتی که برای خرید به موقع و جذب و نگهداری موقت گندم انجام شده امیدواریم امسال مشکلی در این خصوص نداشته باشیم.
وی افزود: با توجه به اینکه شهرستان بیجار، یکی از قطب های مهم تولید گندم در استان کردستان و حتی کشور است، فضای مناسب با ظرفیت بالا جهت انبار گندم تولیدی کشاورزان ضروری است که در سال های گذشته برنامه خاصی در خصوص افزایش حجم، گسترش و ایجاد سیلوهای جدید نداشته ایم.
ورمقانی با اشاره به اینکه بخشداران و مسئولان مربوطه باید در خصوص خرید و انباشت گندم در فضای باز دقت بیشتری داشته باشند، تاکید کرد: امسال نباید گندم کشاورزان در فضای باز و محل های خاکی انباشته شود و در موارد خاص باید از زیر اندازهای مخصوص و پوشش مناسب برای این منظور استفاده شود.
فرماندار بیجار یادآور شد: مدیران مربوطه باید در ثبت میزان افت گندم دقت بسیاری داشته باشند زیرا ثبت افت غیر واقعی موجب مشکلات خاص دیگری در آینده و فروش و صادرات این محصول برای دولت خواهد شد.
ورمقانی اضافه کرد: با توجه به اینکه زمان برداشت گندم توسط کشاورزان تابع ساعات اداری و دولتی نیست، باید مسئولان در راستای افزایش تکریم کشاورزان، با افزایش زمان تحویل گندم در سیلوها و مراکز خرید تا ساعت 24، رفاه حال کشاورزان را فراهم کنند.
وی با اشاره به اینکه شغل بیشتر مردم شهرستان بیجار، کشت و برداشت گندم است، گفت: مسئولان شهرستان باید در گذشته با توجه به اهمیت موضوع کمبود ظرفیت نگهداری گندم، با ایجاد مشوق های لازم بخش خصوصی را در ایجاد مراکز خرید گندم و محل های مسقف برای انباشت، همیاری و ترغیب می کردند.
وی افزود: با توجه به احتمال بارندگی در ایام برداشت گندم، با تقویت بخش حمل و نقل سریع و پوشش های مناسب یا مکان های موقت، باید تدابیری اتخاذ کرد که خسارتی به این محصول استراتژیک و حیاتی وارد نشود.
فرماندار بیجار اظهار داشت: یکی از دغدغه های مهم دولت، پرداخت سریع و به موقع حق کشاورزان در خرید تضمینی گندم است و امیدواریم امسال مشکل خاصی در این خصوص نداشته باشیم.
در سال زراعی جاری، بیش از 250 هزار تن گندم در شهرستان بیجار برداشت می شود که سیلوی های جهاد کشاروزی با ظرفیت 50 هزار تن، کارخانه آدر بیجار با ظرفیت 60 هزار تن و سایر مراکز مسقف شهرستان با ظرفیت 40 هزار تن برای نگهداری موقت گندم پیش بینی شده است.
بیجار با داشتن بیشترین گستردگی جغرافیایی و 89 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری شرق سنندج مرکز استان کردستان واقع است و غالب کشاورزی این منطقه به صورن دیم و کشت سنتی است.
7350/9102

نظر شما