شناسهٔ خبر: 26280944 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

خطیبی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بازار نفت با ثبات می‌ماند/ کاهش قیمت در صادرات نفت نخواهیم داشت

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: میزان تعرفه تولید و سهمیه‌بندی‌ها نسبت به گذشته تغییری نداشته و این بدان معناست که دیگر نگرانی در بحث افت قیمت‌ها وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

سید محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد نشست زنگنه وزیر نفت در اجلاس اوپک و تحلیل خود در این زمینه، اظهار کرد: تصمیم گذشته اوپک در مورد سهمیه بندی تولید روزانه نفت بالغ بر یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت بود و اکنون طبق تصمیم شب گذشته اعضای این اتحادیه برای تثبیت سطح تولید، قیمت نفت در بازارهای جهانی سه درصد افزایش یافته است.

خطیبی ادامه داد: مطابق روال پیشین یکی از بندهای توافق شب گذشته در مورد تولید نفت 174 کشور عضو اوپک و غیر اوپک مربوط به اتفاق هایی نظیر کاهش عرضه و تولید قابل توجه یکی از اعضای این اتحادیه است، بنابر بند توافقنامه مذکور برای حفظ ثبات بازار و جبران کاهش تولید، مذاکره ای با کشوری که به مشکل برخورده است انجام می شود و در صورت رضایت و توافق، کاستی ناشی از کاهش تولید آن کشور توسط دیگر اعضا جبران خواهد شد.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به آرامش و تعادل بازار عرضه نفتی، افزود: میزان تعرفه تولید و سهمیه بندی ها نسبت به گذشته تغییری نداشته و شایعات مربوط به کاهش صادرات نفتی ایران هم بی اساس است.

وی اضافه کرد: ایران به تولید نفت و مشتقات آن همچون گذشته به روال خود ادامه می دهد و به غیر از آمریکا هیچ کشوری تصمیم بر قطع ارتباط تجاری با ایران را ندارد.

خطیبی بیان کرد: همه کشورهای جهان به غیر از آمریکا به تعهدات و بندهای برجام پای بند هستند و تمام ملل معتقدند تا زمانی که ایران به تعهدات خود عمل می کند باید از مزایای این عهدنامه برخوردار شود. کشور ما باید کماکان به شرایط کنونی خود ادامه دهد.

نماینده سابق ایران در اوپک تصریح کرد: در جلسه رسمی روز گذشته سهمیه بندی ها هیچ تغییری نداشته است و این بدان معناست که دیگر نگرانی در بحث افت قیمت ها وجود ندارد. به عبارت دیگر انتظار مازاد تولیدی که موجب بهم ریختگی تعادل بازار و کاهش قیمت ها شود، پیش بینی نخواهد شد.

وی در مورد سخنان وزیر نفت که پیش از ورود به اجلاس، اظهار کرده بود؛ "ما اول نیاز داریم در مورد موضوع مهم داخل اوپک بحث کنیم و تصمیم بگیریم. تصمیم اوپک بسیار مهم است؛ پس از آن باید همه چیز را با روس ها هماهنگ کنیم"، گفت: سهمیه و تعرفه های تولید جهانی، شفاف است. بنابراین مطابق چارچوب مقررات اوپک به تولیدهای خود ادامه می دهیم و نیازی به هماهنگی با کشور یا فرد خاصی نداریم. روسیه هم همانند دیگر اعضا باید به تعهدات خود و مقررات اوپک پایبند باشد.

خطیبی درمورد برخی گمانه زنی ها مبنی بر اثر تحریم های اخیر ترامپ بر روی صنعت نفت ایران و اظهاراتی همچون قدرت برتر آمریکا و میزان نفوذ پذیری برابر اتحادیه اروپا، گفت: ما نفتی به آمریکا صادر نمی کنیم و همچنین سرمایه گذاری و مراوده ویژه ای با این ایالت نداریم، آنها نمی توانند کشور ما را با تهدیدهایی همچون قطع ارتباط و یا عدم خرید رو به رو کنند از اینرو صحبت های ترامپ بر روی صنعت نفت کشورمان اثری نخواهد گذاشت.

نماینده سابق ایران در اوپک تصریح کرد: تنها نگرانی گذشته ایران با مواضع آمریکا مربوط به ایجاد فشار به هم عهدان و شرکای تجاری ایران بود که در مورد خرید نفت و سرمایه گذاری کشورهای هدف ایجاد مشکل و محدودیت می کرد اما اکنون با مذاکره هایی که انجام شد به طور تقریبی تمام کشورهای دنیا بیانیه ای مبنی بر تحت تأثیر قرار نگرفتن مواضع آمریکا علیه ایران صادر کردند.

خطیبی مطرح کرد: از زمان اعلام تحریم های مجدد ترامپ علیه ایران، تاکنون اثری بر پیشروی و تصمیم گیری های کشورمان به وجود نیامده، البته در عالم سیاست هر چیزی ممکن است و ادامه دار شدن همکاری دیگر کشورها با ایران مشروط به منافع سیاسی، اقتصادی و غیره آنهاست.

نماینده سابق ایران در اوپک معتقد است: آمریکا در اعلام این تحریم ها تاکنون تنها مانده و تمام کشورها به شکل عملی و تشریحی از برجام حمایت کرده اند. هرچند که این ایالت با تمام توان به فشارهای اعمالی ادامه می دهد تا شاید به خواسته و نتیجه دلخواه خود دست یابد. بنا بر اثبات ظالمانه بودن مواضع آمریکا، هیچ کشوری به غیر از اسرائل حاضر به همراهی او نشده است.

خطیبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تکیه کشور بر صنعت نفت و همچنین تحریم های اسبق این کشور علیه ایران گفت: در تحریم های پیشین آمریکا مشکلاتی در بازستانی وجه حاصل از فروش نفت برای کشورمان به وجود آمد که با توجه به این نوع تجربه ها زمانی که تنشی وجود نداشت خلاء های موجود را رفع کردیم و با استفاده از تجربیات تحریم های اولیه مقاوم تر از گذشته عمل خواهیم کرد.

نماینده سابق ایران در اوپک بیان کرد: در آغاز تحریم های اولیه یعنی سال 90 با تحریم های بسیار وسیعی رو به رو بودیم که حتی آمریکا از آن به عنوان تحریم های فلج کننده یاد می کرد اما با این حال توانستیم سربلند از دوره مذکور خارج شویم.

وی گفت: در تحریم های اولیه سازمان ملل، کشورهای اروپایی، شورای امنیت و به بیان دیگر تمام جهان تصمیم به تحریم ایران گرفته بودند و آمریکا سعی در اجماع سازی و تصویب قطع نامه ای علیه ایران داشت که خوشبختانه به هدف خود نرسید. اکنون در این تحریم ها آمریکا تنها مانده و حق و حقیقت ایران به تمام دنیا ثابت شده است.

خطیبی در پایان تأکید کرد: در تحریم های گذشته سربلند بیرون آمدیم و اکنون هم تحریم های فعلی نمی تواند اثری بر مواضع ایران بگذارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما