شناسهٔ خبر: 26280888 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

قدردانی شریعتمداری از مواضع صربستان در حمایت از برجام

وزیر صنعت معدن و تجارت که برای برگزاری پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین کشورمان و صربستان به بلگراد رفته است، با الکساند ووچیچ رئیس جمهور صربستان دیدار کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما از بلگراد، حسین شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت که برای برگزاری پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان به بلگراد رفته است، با الکساند ووچیچ رئیس جمهورصربستان دیدار کرد.
شریعتمداری در این دیدار با اشاره به عهدشکنی های امریکا در خروج از برجام و تلاشهای جامعه بین المللی از جمله کشورهای اروپایی، روسیه و چین برای حفظ آن، از موضعگیری های صربستان در حمایت از برجام قدردانی کرد.
وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری پانزدهمین دور نشست کمیسیون مشترک اقتصادی در بلگراد، اقتصاد دو کشور را دارای ظرفیتهای بسیار بالا و مکمل در عرصه های مختلف از جمله در زمینه های انرژی‌، کشاورزی، حمل نقل هوایی، زمینی و گردشگری سلامت خواند وابزار امیدواری کرد که این ظرفیتها باگسترش زیر ساختهای لازم از جمله گسترش همکاریهای بانکی به منصه عمل برسند.
الکسنادر ووچیچ رییس جمهور صربستان با تشکر از پیام دعوت رییس جمهور کشورمان ابراز امیدواری کرد که بزودی از جمهوری اسلامی‌ایران دیدار نماید. ووچیچ ضمن تشکر از حمایت جمهوری اسلامی ایران از حق حاکمیت صربستان افزود ما خواهان توسعه روابط دو کشور در عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی به بهترین وجه ممکن هستیم و امیدواریم نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شرایط و بسترهای لازم را به سود منافع دو ملت فراهم آورد.
شایان ذکر است که نشست کمیسون مشترک اقتصادی دو کشور که از روز گذشته با حضور نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی اغاز شده بود بعد از ظهر امروز با امضای سه سند شامل موافقتنامه حمل و نقل هوایی و موافقتنامه قرنطینه گیاهی و حفظ نباتات و همچنین تفاهمنامه پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور پایان پذیرفت.
شریعتمداری در ادامه حضورشان در صربستان با الکساندر آنتیچ وزیر معادن و انرژی صربستان ملاقات و گفتگو کرد. وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت، ایران را اولین کشور دنیا از نظر منابع نفت و گاز و پانزدهمین کشور جهان از حیث منابع معدنی خواند و ابراز امیدواری کرد که همکاری دو کشور در این حوزه‌ها بتواند مناسبات اقتصادی ایران و صربستان را وارد مرحله جدیدی نماید.
وزیر صنعت، معدن وتجارت ایران،‌ آمادگی کشورمان را برای تبادل تجربه و دانش در حوزه اکتشاف و استخراج معادن اعلام و اظهار داشت که سازمان زمین شناسی ایران از معتبرترین و قوی‌ترین سازمانهای موجود در منطقه خاورمیانه و از ظرفیت بالایی برای خدمات رسانی به کشورهای خارجی است.
آنتیچ وزیر معادن و انرژی صربستان نیز ایران را دارای موقعیت سوق‌الجیشی منحصر به فرد اعلام کرد و اظهار داشت که این وضعیت، ایران را از دوران باستان تاکنون به مرکز توجه جهانیان تبدیل نموده است.
وی مراتب احترام خود، دولت و ملت صربستان را به دولت و ملت ایران بابت تلاش برای حفظ استقلال سیاسی خود اعلام و ابراز امیدواری کرد دو کشور در حوزه‌های انرژی، معادن و ماشین‌آلات اکتشاف و حفاری با همدیگر همکاری نمایند.
وی ذخایر معدنی صربستان را قابل توجه خواند و این کشور را یکی از صادرکنندگان مس و برق خواند و بر همکاری نزدیکتر دو کشور در این حوزه‌ها تاکید کرد. آنتیچ علاقمندی کشورش برای خرید نفت و مشتقات نفتی از ایران اعلام و ابراز امیدواری کرد که به زودی این مهم اجرایی شود.
جمهوری صربستان وافع در منطقه بالکان غربی دارای معادن عظیم طلا، مس، سرب، روی و ذغال سنگ است. صربستان 25 درصد نفت و گاز مورد نیاز خود را از منابع داخلی تامین و بقیه آن را از خارج وارد می‌کند. عمده واردات نفت این کشور از روسیه است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان همچنین پس از امضای موافقتنامه همکاریهای هوایی ایران و صربستان با خانم زورانا میخایلوویچ معاون نخست وزیر و وزیر حمل و نقل و زیرساختهای صربستان گفتگو کرد.
وی در این دیدار گفت: ایران از ظرفیتهای خوبی در امر راهسازی و نگهداری جاده برخوردار است و آمادگی دارد که تجربیات خود را در اختیار شرکتهای صرب بگذارد.
شریعتمداری با اشاره به توانمندی فنی و مهندسی دو کشور،‌خواستار اجرای پروژه ةای مشترک در حوزه زیرساختی بین دو کشور شد.
رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و صربستان،‌ امضای موافقتنامه هوایی بین دو کشور را عامل مهمی در تداویم پروازهای مستقیم دو کشور دانست.
خانم میخایلوویچ وزیر حمل و نقل صربستان نیز ساختمان سازی و مسکن را از حوزهای جدید و مهم همکاری اقتصادی دو کشور خواند و اظهار داشت که صربستان آماده همکاریهای جدی با کشورمان د راین زمینه است.
معاون نخست وزیر صربستان، همچنین خواستار همکاری بخشهای آموزشی دو کشور در حوزه مسکن و شهرسازی شد.
پروازهای مستقیم بین پایتختهای دو کشور بعد از 27 سال وقفه، اسفندماه 1396 توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر با دو پرواز در هفته آغاز شد. پروازهای شرکت هواپیمایی قشم ایر نیز از خردادماه 1397 از سرگرفته شد و برخی دیگر از شرکتهای هوایی دیگر نیز آمادگی خودرا برای برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور اعلام کرده اند.
طی هشت ماه گذشته تعداد قابل توجهی از گردشگران ایرانی از صربستان و شهر بلگراد بازدید کرده اند.

نظر شما