شناسهٔ خبر: 26280840 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

انتخابات فردای ترکیه؛ آخرین شانس مخالفان برای شکست دادن اردوغان

سایت نشریه امریکایی "فارن اَفیرز" در گزارشی تحلیلی درباره انتخابات فردا یکشنبه ریاست جمهوری ترکیه نوشت: این انتخابات ممکن است آخرین شانس احزاب و گروه های مخالف برای شکست دادن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه باشد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / در این گزارش آمده است: برای حدود نیمی از رای دهندگان که از احزاب و گروه های مخالف دولت حمایت می کنند، مخاطرات بالاست. این انتخابات ممکن است آخرین شانس برای شکست دادن رئیس جمهوری قدرتمند این کشور و جلوگیری از فروپاشی کامل نهادهای دولتی ترکیه باشد.

هر چند اردوغان و حزب عدالت وتوسعه از شانس زیادی برای پیروزی برخوردارند، اما اکنون بیش از هر زمان دیگری آسیب پذیرند. پایگاه رای اردوغان کاهش یافته و پس از چهار انتخابات در پنج سال گذشته، رای دهندگان خسته هستند. برای اولین بار در یک دهه گذشته این حزب نتوانسته رای دهندگان را هیجان زده کند.

در عوض، مخالفان سیاسی متفرق در ترکیه در نهایت متحد شدند و این تا حدی به لطف تغییرات اخیر در قوانین انتخاباتی ترکیه حاصل شده است. قانون جدید با فراهم کردن امکان این که احزاب متعدد به عنوان یک ائتلاف انتخاباتی شرکت کنند، وحدت نیروهای مخالف را تسهیل کرد. هدف از این قانون این بود که ائتلاف حزب حاکم با حزب جنبش ملی گرای راست افراطی ( م ح پ) را رسمیت ببخشد اما این وضعیت منجر به این شد که احزاب مخالف هم ائتلاف کنند و اکنون شاهد دو ائتلاف بزرگ تقریبا برابر هستیم.

اپوزیسیون ترکیه راهبردی دو وجهی را دنبال می کند که هدف آن جلوگیری از کسب اکثریت پارلمانی توسط حزب عدالت و توسعه و جلوگیری از کسب بیش از 50 درصد آرا توسط اردوغان برای پیروزی در مرحله اول ریاست جمهوری است.

اگرچه حزب کردی دموکراتیک خلق ها با دیگر احزاب مخالف ائتلاف نکرده اما اردوغان نمی تواند روی رای کردها یا حسن نیت آنها در جنوب شرقی حساب کند زیرا اقدامات ضد شورشی تهاجمی اردوغان علیه پ ک ک و عملیات نظامی علیه مبارزان کُرد در عفرین سوریه موجب منزوی شدن کردهای میانه رو شده که درگذشته به اردوغان برای مذاکرات صلح با پ ک ک اعتبار داده بودند. همچنین موضع تهاجمی و ضد کردی اردوغان موجب شده که مخالفان (اپوزیسیون) به جلب نظر رای دهندگان کُرد بپردازند. / ایرنا

 

 

نظر شما