شناسهٔ خبر: 26280764 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

علی اف خواستار برگزاری اجلاس آتی اوپک در باکو شد

باکو – ایرنا – الهام علی اف ، رئیس جمهوری آذربایجان، از کشورهای عضو و غیر عضو اوپک دعوت کرد اجلاس آتی خود را در باکو برگزار کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسمی ' آذرتاج '، «پرویز شاهبازاف» وزیر انرژی جمهوری آذربایجان امروز ( شنبه ) در چهارمین اجلاس وزیران کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در وین، دعوت علی اف برای برگزاری اجلاس آتی این نهاد بین المللی در باکو را به حاضران ابلاغ کرد.
وزیر انرژی جمهوری آذربایجان افزود: حضور در اجلاس آتی باکو، برای همه حاضران فرصت بسیار مناسبی برای دیدن جاذبه های باکو بعنوان مکان تاریخی صنعت نفت جهان خواهد بود .
شاهباز اف طی سخنانی در این اجلاس اعلام کرد که جمهوری آذربایجان بعنوان یکی از کشورهای غیر عضو به تعهدات خود در برابر سازمان کشورهای صادر کننده نقت - اوپک - پایبند است .

** اهدا عکس قدیمی ترین دکل نفت جهان به اوپک

وی با اشاره به سابقه استخراج نفت در جمهوری آذربایجان اظهار داشت : استخراج نفت با روش های صنعتی برای نخستین بار در جهان، در سال 1846 میلادی در باکو انجام گرفته است و از آن روز مرحله جدید صنعت نفت آغاز شده و در حال حاضر نیز با موفقیت ادامه دارد .
هیات جمهوری آذربایجان در این اجلاس همچنین تابلویی از عکس دکل نفتی منطقه »بی بی هیبت» باکو که گفته می شود قدیمی ترین دکل نفتی جهان است را رو نمایی و به اوپک اهدا کرد .
کشورهای عضو اوپک 30 نوامبر سال 2016 میلادی در خصوص کاهش روزانه 1.2 میلیون بشکه حجم استخراج نفت و تعیین سقف مجموع استخراج 32.5 میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند .
دهم دسامبر همان سال میان کشورهای عضو اوپک و 11 کشورغیر عضو از جمله جمهوری آذربایجان توافقنامه کاهش 558 هزار بشکه مجموع استخراج روزانه نفت امضا شد .
در جلسه 25 ماه می سال 2017 میلادی شورای وزیران اوپک توافق در باره تمدید مدت توافقنامه میان کشور های عضو این سازمان و کشورهای غیر عضو در باره کاهش حجم تولید روزانه نفت تا اول سه ماه سال 2018 میلادی ، حاصل شد .
توافق حاصله در این زمینه اخیرا تا اواخر سال جاری میلادی تمدید شده است .
خاورم ** 337** 1579

نظر شما