شناسهٔ خبر: 26279859 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مواد مخدر بیشترین فراوانی جرم در شهرستان اراک است

اراک - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب اراک گفت: ارتکاب جرم در حوزه مواد مخدر با تشکیل هشت هزار پرونده بیشترین فراوانی جرم را در این شهرستان به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عباس قاسمی روز شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: بعد از مواد مخدر، ضرب و جرح با 6 هزار و 39 پرونده، توهین به اشخاص عادی با پنج هزار و 83 پرونده، سرقت مستوجب تعزیر با چهار هزار و 963 پرونده، ایراد صدمه غیر عمدی بر اثر تصادفات رانندگی با چهار و 500 پرونده و تهدیدعلیه افراد با سه هزار و 600 پرونده بیشترین فراوانی را در ترکیب جرم شهرستان اراک دارد.
وی ادامه داد: تخریب اموال و اشخاص با 2 هزار و 200 پرونده، افترا با هزار و 860 پرونده، کلاهبرداری با هزار و 640 پرونده و چک بی محل با هزار و 330 پرونده در رده های بعدی فراوانی جرم در شهرستان اراک قرار دارند.
دادستان عمومی و انقلاب اراک بیان کرد: محکومیت بیش از 50 درصد مددجویان ندامتگاه های شهرستان اراک مستقیم و 70 درصدد به صورت غیر مستقیم با مواد مخدر در ارتباط هستند.
وی بیان کرد: سال گذشته در استان مرکزی 26 فقره و در اراک 6 فقره قتل اتفاق افتاد که عاملان این جنایت ها شناسایی و پس از دستگیری روانه زندان شدند.
قاسمی اضافه کرد: در بهار امسال نیز هشت فقره قتل در استان و یک فقره قتل در اراک اتفاق افتاد که علاوه بر شناسایی عاملان این قتل ها، عوامل 2 قتل سال های گذشته استان نیز شناسایی و دستگیر شدند.
دادستان عمومی و انقلاب اراک اظهار داشت: در سال 1396 در راستای حفظ حقوق بیت المال 2 هزار و 758 هکتار از اراضی دولتی و ملی به ارزش حدود 143 میلیارد ریال خلع ید شد.
وی بیان کرد: دربهار امسال نیز 437 هکتار از اراضی ملی و دولتی در نقاط مختلف استان مرکزی به ارزش حدود 62 میلیارد ریال خلع ید شد.
قاسمی گفت: جلوگیری از ایجاد شهرک صنعتی در محدوده اراضی 70 قله اراک با هدف حفظ محیط زیست، صدور دستورات لازم در راستای مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز در روستای مرزیجران اراک، صدور دستورات لازم به اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان برای مشخص کردن اراضی دولتی، ملکف کردن شهرداری اراک و اداره کل ثبت اسناد استان مرکزی برای پیگیری مالکیت دولتی اراضی موسوم به مالک آباد، عباس آباد و صالح آباد اراک از مهمترین برنامه های دادستانی شهرستان اراک در سال گذشته است.
وی افزود: پیگیری های لازم برای رفع مشکلات شهرک خودروی اراک و انتقال مشاغل مربوط به خودرو در این مکان، حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی و ابلاغ دستورات لازم به دستگاه های اجرایی مسئول برای اعزام اکیپ های گشت ویژه در خصوص نقاط مختلف شهرستان، پیگیری های لازم برای ساخت تصفیه خانه کشتارگاه دام و ابلاغ دستورهای لازم برای تهیه منشور حقوق شهروندی در مدارس به خصوص مدارس غیر دولتی از دیگر اقدامات دادستانی اراک در سال گذشته است.
دادستان عمومی و انقلاب اراک توضیح داد: زمینی به مساحت 6 هزار و 700 متر مکعب در میدان شریعتی اراک که در تملک اداره کل تامین اجتماعی استان بود در سال های گذشته با نرخ نازل به فروش رسیده و تلاش مستمر برای بازگرداندن این زمین به تامین اجتماعی از اقدامات دادستانی شهرستان اراک در سال گذشته است.
وی بیان کرد: ابلاغ دستورها به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی برای ایجاد پیوست فرهنگی از قبیل ساخت مسجد، کتابخانه، پارکینگ و پارک در محلات نقاط مختلف استان، مقابله جدی با جرایم اینترنتی از قبیل کلاهبرداری و خلاف عفت عمومی، شناسنامه دار کردن ارازل و اوباش و تسریع در روند رسیدگی به پرونده های خشونت، نزاع های دسته جمعی و مقابله با اخلال گران نظم اجتماعی از دیگر اقدامات دادستانی شهرستان اراک در سال گذشته است.
قاسمی ادامه داد: تلاش در راستای ساماندهی بازار تاریخی اراک و مقاوم سازی مراکز خرید اسلامی و طلا در اراک، ملزم کردن شهرداری در استفاده از آب غیر شرب برای آبیاری فضای سبز، ابلاغ دستورات لازم برای شفاف سازی آگهی های مناقصه و مزایده شهرداری اراک، پیگیری های لازم برای ساماندهی آرامستان و نقاط حاشیه نشین شهرستان اراک از دیگر اقدامات دادستانی این شهر در سال گذشته است.
وی، صیانت از منابع آبی را یکی از مهمترین اقدمات دادستانی اراک عنوان کرد و گفت: تجهیز 28 چاه کشاورزی به سیستم هوشمند، مهر و موم 41 حلقه چاه غیر مجاز، توقیف 44 دستگاه حفاری غیر مجاز و مسلوب المنفعه 66حلقه چاه از مهمترین اقدامات دادستانی شهرستان اراک در راستای حفظ منابع آبی این شهرستان در سال گذشته است.
دادستان اراک در خصوص فعالیت های این نهاد در بخش حفاظت محیط زیست نیز گفت: برخورد قاطعانه با واحدهای صنعتی آلاینده، بازرسی های شبانه روزی از تالاب میقان و میزان برداشت شرکت املاح معدنی، پیگیری های لازم برای گازسوز کردن کوره های آجرپزی و مهر و موم کردن مقطعی 2 واحد تولیدی الکل سازی شهرک صنعتی ایبک آباد اراک برای مشارکت در ساخت تصفیه خانه این شهرک صنعتی، از مهمترین اقدامات دادستانی اراک در راستای حفاظت محیط زیست است.
وی، ارزش کالاهای قاچاق کشف شده پارسال استان مرکزی را بیش از 10 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: انواع پوشاک، لوازم خانگی حبوبات، پتو و موتور سیکلت مهمترین کالاهای قاچاق کشف شده در این استان است که بر اساس 59 پرونده قضایی برای متخلفان تشکیل شده است.
دادستان عمومی و انقلاب اراک در خصوص کشفیات انواع مواد مخدر در سال گذشته نیز گفت: در این مدت بیش از هفت هزار کیلوگرم و در سه ماه نخست امسال نیز بیش از هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر در نقاط مختلف استان مرکزی کشف شد.
وی اضافه کرد: 41 هزار و 495 لیتر مشروبات الکلی داخلی و 15 هزار بطری انواع مشروبات الکلی خارجی در نقاط مختلف استان پارسال کشف شد.
قاسمی افزود: در بهار امسال نیز چهار هزار و 700 لیتر مشروبات الکلی داخلی و چهار هزار و 400 بطری انواع مشروبات الکی خارجی در استان کشف شد.
وی، کاهش ورودی پرونده های غیر ضروری، تدوین برنامه ها و تمهیدات پیشگیرانه و تلاش برای صلح و سازش را از سیاست های اصلی دادستانی شهرستان اراک عنوان کرد.
دادستان عمومی و انقلاب اراک بیان کرد: همانطور که برخورد قاطع با اخلال گران نظم عمومی، جرایم سازماندهی شده، نزاع های دسته جمعی، خشونت و چاقوکشی از برنامه های اصلی این نهاد انقلابی است، استفاده از ظرفیت های ترمیمی و صلح و سازش در جرایم سبک با هدف کاهش پرونده های ورودی به مجامع قضایی نیز در اولویت کاری دادستانی اراک قرار دارد.
212 شعبه دادسرا، دادگاه و دادگاه های عمومی، 137 شعبه حل اختلاف و 170 موسسه داوری به جمعیت یک میلیون 414 هزار نفری استان مرکزی خدمات قضایی ارائه می کنند.
3017/6013/

نظر شما