شناسهٔ خبر: 26279847 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

نامه نیوز بررسی می کند؛

گمانه زنی درمورد یک دیدار محرمانه ؛ بین زنگنه و خالد بن عبدالعزیز چه گذشته است ؟/ راز قهر زنگنه از جلسه سرنوشت ساز اوپک

ایران استراتژی دقیقی در مورد نفت و اجلاس صد و هفتاد و چهار اوپک شکل داد تا بتواند برنامه طولانی مدت خود را پیش ببرد.

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل نامه نیوز: اجلاس 174 اوپک یکی از مهمترین و حساس ترین نشست های این سازمان در چند دهه اخیر بود. این اجلاس در حالی در وین برگزارشد که مسائل سیاسی مهمی مانند تحریم های جدید نفتی آمریکا علیه ایران پس از خروج این کشور از برجام ؛ جنگ روانی دولت و رئیس جمهور آمریکا علیه اوپک و همچنین آینده همکاری های کشورهای عضو اوپک و غیراوپک بر آن سایه انداخته بود. این شرایط سبب گردید ، اجلاس 174 وزیران نفت عضو اوپک ، عنوان سیاسی ترین و سخت ترین نشست این سازمان در سال های اخیر را با خود به همراه داشته باشد.
جدا از مسائلی که در مورد این اجلاس از ترک جلسه توسط زنگنه تا توافق در مورد افزایش تولید نفت وجود داشت، اما یک دیدار محرمانه نیز که کمتر بدان پرداخته شد بسیار مورد توجه است. وزیر دو بازیگر مهم نفتی که نه تنها روابط سیاسی خود را قطع کرده اند، بلکه تنش فی مابین در بیشترین حالت خود قرار دارد، با هم دیدار و گفت و گو کردند.
گفته می شود بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و خالد بن عبدالعزیز الفالح وزیر انرژی عربستان پیش از شروع نشست اوپک با یکدیگر دیدار و درباره آخرین تحولات اوپک و بازار نفت گفتگو کردند.
یکصدو هفتادو چهارمین اجلاس وزیران نفت اوپک با شرکت ۱۴ کشور عضو ظهر امروز در مقر دبیرخانه اوپک در وین پایتخت اتریش برگزار شد.
دیدار وزیران نفت ایران و انرژی عربستان در حالی انجام شد که بنابراعلام قبلی، روسیه و عربستان خواستار آن بودند در این اجلاس، پیشنهاد افزایش تولید نفت از ابتدای ماه ژوییه (۱۰ تیر) را مطرح کنند به طوری که تولید اوپک و همپیمانان غیراوپک از این تاریخ به میزان ۵۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
این دیدار نشان می دهد موضوع نفت یکی از اصلی ترین مسائل و از منافع مشترک دو کشور است که می تواند در مشنج ترین وضعیت دو کشور، باب گفت و گو و مذاکره دو کشور را باز کند. در حالی که عربستان، با مواضع تند مقامات خود در مورد ایران، منافذ گفت و گوها را بسته و فضای پیچیده ای در منطقه خاورمیانه شکل گرفته است، اما وزیر نفت و انرژی دو کشور مهم اوپک می توانند روبروی هم نشسته و دیالوگ برقرار کنند. این موضوع می تواند فضای جدیدی را پیش روی دو کشور ایجاد کند.
این مسئله این را می رساند که وزیر کارکشته ایران، دارای برنامه و استراژی بلندمدت برای نفت و فروش آن در شرایطی است که احتمال تحریم آن با خروج امریکا از برجام وجود دارد. زنگنه با بررسی فضای موجود به این اجلاس رفت و در حالی که می دانست گفت و گوهای عربستان و روسیه، می تواند شرایط بغرنجی برای ایران و نفت آن رقم بزند، اما با استراتژی اینکه تصمیم گیری در مورد نفت برای اوپک باید بین اعضای اوپک شکل گیرد، پای روسیه را از این تصمیم سازی کوتاه کرد.
همچنین وزیر نفت برای این موضوع با وزیر انرژی عربستان دیدار کرد و استراژی ایران را برای او شرح داد تا اوپک استقلال خود را از دست ندهد.

نظر شما