شناسهٔ خبر: 26279767 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

یادداشت؛

دشمنان نظام به دنبال تنگ کردن فضای اقتصادی کشور هستند

احمد همتی- نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی

صاحب‌خبر -

خبرگزاری برنا؛ یکی از دلایل اصلی التهاب در بازار ارز، مافیای فعال در این حوزه بود. متأسفانه در کشور ما، مافیا فقط در حوزه ارز فعال نیستند بلکه با فرصت‌طلبی به تمام بخش‌ها سرک می‌کشند. البته مافیا در اکثر کشورها وجود دارد و این افراد همیشه برای دولت و مردم دردسرساز هستند اما نکته حائز اهمیت، نحوه مقابله با آن‌هاست.

نیاز است که بانک مرکزی بیش‌از پیش به ورود و خروج ارز در کشور توجه کند و در این رابطه همیشه دارای آمار و ارقام باشند. نداشتن آمار دقیق از ورود و خروج ارز یک ضعف بزرگ برای کشور است و نیاز است که تیم اقتصادی دولت و در رأس آن، بانک مرکزی افرادی را برای رصد این موضوع مهم بکار گیرند تا سودجویان این بازار نتوانند دیگر فضای بازار را دچار التهاب و تنش کنند. شفاف‌سازی در تبادلات مالی همیشه و همه‌وقت کارساز بوده و در چنین اتاق شیشه‌ای کمترین خطری کشور را تهدید خواهد کرد. هرچند در این رابطه تصمیمات خوبی گرفته‌شده اما نیاز است که همه دولتمردان تمام توان خود را بکار گیرند تا در دولت تدبیر و امید شاهد شرایطی به‌مراتب بهتر از این باشیم.

یکی از ویژگی‌های شفاف‌سازی در مبالات ارزی این است که دیگر نیاز نیست در جستجوی مافیا باشیم زیرا در این ساختار، فرصت‌طلبان زمانی را برای عرض‌اندام ندارند و یا اگر هم داشته باشند به‌سرعت شناسایی و از فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌شود. در حال حاضر در کشور قوانین خوبی برای شفاف‌سازی در تمام بخش‌ها و مخصوصاً حوزه مالی داریم که لازم است همه دست‌به‌دست هم دهیم تا اجرای این قوانین به‌درستی انجام شود. اگر هر فردی خود را در برابر قانون مسئول بداند و به وظیفه خود عمل کند بسیاری از نابسامانی‌ها حل می‌شود، هرچند دراین‌بین نقش دولتمردان به‌مراتب پررنگ‌تر از دیگر افراد جامعه است.

در چند ماهی که کشور گرفتار التهابات بازار ارز شد عده‌ای از این فرصت برای ضربه زدن به‌نظام و دولت استفاده کردند و تصور می‌کردند با آشفته نشان دادن بازار می‌توانند نظام و دولت را از کار بیاندازند. در همین راستا برخی بیگانگان به دنبال این بودند که ذخایر ارزی را از ایران خارج کنند تا دولت در ادامه کار با مشکل روبرو شود. در سال‌های اخیر دشمنان ایران به این نتیجه رسیدند که اگر می‌خواهند به کیان نظام ضربه بزنند بهترین راه، تنگ کردن فضای اقتصادی بر دولت و مردم ایران است. حال همه باید این تصمیم دشمن را پیش چشم خود داشته باشیم و از تمام توان خود برای مقابله با آن‌ها استفاده کنیم.

اینکه امروز ما نمایندگان خواستار شفافیت در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی هستیم و اینکه اعتقادداریم بخش‌هایی از اقتصاد ما باید اصلاح شود برای همین خطراتی است که از سوی دشمنان نظام با آن مواجه هستیم. انتظار مردم از دولت و قوه قضاییه این است که به‌طورجدی با مفسدان اقتصادی و مخصوصاً افرادی که در این چند ماه بازار ارز را دچار التهاب کردند برخورد و آن‌ها را به افکار عمومی معرفی کنند. هرچند که خبرهایی داریم که در هفته‌های گذشته برای بسیاری از این افراد، پرونده تشکیل‌شده و حتی با عده‌ای از آن‌ها برخورد هم صورت گرفته است.

نظر شما