شناسهٔ خبر: 26279703 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

چراغ سبز برای بالارفتن سقف سرعت در آزادراه‌ها؟

چند ماه پس از گمانه‌زنی‌هایی که در رابطه با احتمال کاهش سرعت مجاز در آزادراه‌های ایران مطرح شده بود، صحبت‌های جدید معاون وزیر راه و شهرسازی نشان می‌دهد که در برخی از آزادراه‌ها امکان افزایش سرعت مجاز نیز وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، با وجود آنکه ایران حدود یک درصد از جمعیت جهان و دو درصد از خودروهای جهان را در اختیار دارد در عرصه تلفات جاده‌ای ۱.۳ درصد از کل تلفات را به وجود آورده و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت برنامه‌ریزی‌های جدید برای عبور از بحران‌ها در این زمینه است.

آمارهای جدید سازمان راهداری نشان می‌دهد که پس از حدود ۱۲ سال کاهشی بودن روند تلفات جاده‌ای در ایران، این آمار به کف خود رسیده و عبور از هسته سخت آن نیازمند برنامه‌ریزی‌های جدید است.

کشاورزیان رییس سابق سازمان راهداری معتقد بود که برای کاهش آمارهای سخت فعلی باید مسئولان جرات تصمیمات جدی را داشته باشند که در کنار افزایش قیمت تمام شده سوخت برای مصرف‌کنندگان و گسیل داشتن آنها به سمت استفاده از خودروهای عمومی یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها کاهش سرعت مجاز حرکت در جاده‌ها باشد.

براساس گزارشی که رییس سازمان راهداری ارائه می‌داد، سرعت در ارتباط مستقیمی که با تلفات جاده‌ای دارد و می‌توان با کاهش آن به از تعداد کشته‌شدگان جاده‌ای در کشور کاست.

هرچند به نظر می‌رسید که این موضوع در قالب طرح‌هایی قابل پیگیری باشد، اما با جابه‌جایی‌های صورت گرفته دراین سازمان به نظر می‌رسد طرح کاهش سرعت مجاز در جاده‌های ایران نیز چندان پیگیری نمی‌شود و حتی در پروژه جدید کنارگذر جنوبی تهران امکان افزایش سقف سرعت مجاز نیز وجود دارد.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت اعلام کرده که با توجه به شرایط خاص این آزادراه که از نظر شیب و شرایط جاده‌ای اوضاع مناسبی دارد این احتمال است که پس از افتتاح سرعت مجاز در نظر گرفته شده برای این مسیر ۱۳۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شود، سرعتی که می‌تواند به تغییرات جدیدی در این حوزه منجر شود.

هرچند طرح فعلی نهایی نیست و حتی در صورت نهایی بودن هم تنها برای یک آزادراه اعمال می‌شود، اما اصلی‌ترین مساله نرسیدن به یک جمع‌بندی نهایی برای این عامل بسیار مهم در آزادراه‌های کشور است که اگر عامل سرعت به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل در بالارفتن تصادفات نقش داشته باشد، قطعا باید به کاهش آن فکر کرد و اگر می‌توان در برخی از مسیرها از سرعت مجاز فعلی نیز پا را فراتر گذاشت، قطعا با یک قانون یا لایحه جدید می‌توان به استقبال آن رفت.

در حال حاضر سقف سرعت مجاز در آزادراه‌های ایران 120 کیلومتر بر ساعت است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما