شناسهٔ خبر: 26277891 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

روسیه: معامله قرن، صلح نیست، تسلیم است

«الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در لبنان در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار» به تحولات سوریه و طرح پیشنهادی آمریکا برای صلح موسوم به «معامله قرن» پرداخت.

صاحب‌خبر -
صراط:

سفیر روسیه با بیان اینکه طرح پیشنهاد آمریکا [به اعراب] برای حل مسأله فلسطین، تسلیم است نه صلح، گفت، حضور ایران در سوریه به درخواست دولت این کشور و قانونی است اما حضور نیروهای آمریکایی و فرانسوی «اشغالگری» است.

به گزارش فارس، «الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در لبنان در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار» به تحولات سوریه و طرح پیشنهادی آمریکا برای صلح موسوم به «معامله قرن» پرداخت.

زاسپکین در این گفت‌وگو اعلام کرد نبرد علیه تروریسم در سوریه تمام نشده، درست است که داعش، النصره و دیگر تروریست‌ها شکست‌های بزرگی متحمل شده‌اند اما آنها هنوز در مناطق تحت نظارت آمریکا در سوریه حضور دارند و می‌توانند ثبات این کشور را تهدید کنند، اطلاعات جدید حاکی از آن است که آمریکایی‌ها بار دیگر حمایت خود از گروه‌های تروریستی و نیز «کلاه‌سفیدها» وابسته به النصره را از سر گرفته است.

سفیر روسیه در پاسخ به این سوال الاخبار «اما برخی اظهارات از مقامات رسمی روسیه درباره خروج نیروهای ایرانی و حزب‌الله از سوریه شنیده می‌شود، پاسخ شما چیست؟» گفت: بله، موضع کلی و حصول راه‌حل نهایی در سوریه یعنی عقب‌نشینی تمام نیروهای خارجی؛ اما باید تفاوت قائل شد، ما حضور (نیروهای ) آمریکا و فرانسه (در سوریه) را اشغالگری می‌دانیم، حضور ترکیه نیز خارج از خواست دولت سوریه صورت گرفته و گفت‌وگوهایی با ترک‌ها درباره خروج آنها در آینده، در حال جریان است اما ایران با هماهنگی با دولت سوریه در این کشور حضوری مشروع و قانونی دارد و خروج ایران همانطور که پیشتر گفتم تا زمانی که جنگ علیه تروریسم پایان نیافته، زود است؛ آمریکایی‌ها به حمایت از تروریسم و اشغالگری ادامه می‌دهند به همین دلیل حمایت از متحدان سوریه ادامه دارد.

الاخبار پرسید، «ارتش سوریه اکنون در حال انجام عملیاتی نظامی برای بازپس‌گیری جنوب از چنگ تروریست‌هاست،‌ آیا راه‌حلی در جنوب حاصل شده و آیا ضمانت‌هایی برای عدم مداخله اسرائیل به نفع تروریست‌ها وجود دارد؟»؛ زاسپکین در پاسخ گفت: زمانی که بحث درباره مناطق کاهش تنش شروع شد، با تمام طرف‌ها در کشورهای مجاور برای مقابله با تروریسم، تضمین منافع دولت‌ها و منع خطر تروریست‌ها صحبت شد ، اسرائیل از حضور حزب الله و ایران در جنوب می‌ترسد. ما می‌گوییم ارتش سوریه اکنون با حمایت نیروهای روسیه، خاکش را در جنوب پس می‌گیرد و کنترل آن را بار دیگر در دست می‌گیرد؛ هیچ توجیهی وجود ندارد که اسرائیل اقدام به انجام کاری کند که مبارزه با تروریسم را به تعطیلی بکشاند.

الاخبار پرسید «اما اسرائیل از تروریست‌ها در جنوب سوریه حمایت و به نیروهای سوریه تعدّی می‌کند» زاسپکین گفت: بله اسرائیل از حضور اینها در جنگش استفاده می‌کند اما در نهایت، تروریست‌ها از بین خواهند رفت و ما معتقدیم جنگی میان ایران یا حزب‌الله و اسرائیل اتفاق نخواهد افتاد زیرا به نفع هیچکدام از آنها نیست، اکنون توازن بازدارندگی، پابرجاست.

سفیر روسیه در خصوص «تلاش اسرائیل برای جدا کردن بخش اشغالی جولان از سوریه» گفت: روسیه بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل عمل می‌کند نه خواسته‌‌های آمریکا و اسرائیل. جولان، سرزمین سوری اشغال شده است و باید به سوریه بازگردد، اسرائیل گمان می‌کند در سوریه به خاطر جنگ، ضعف وجود دارد و تیم حاکم در آمریکا دنبال سوءاستفاده از این موضوع است اما این امر روند صلح در خاورمیانه در آینده بر اساس تصمیمات سازمان ملل را سخت می‌کند؛ تا زمانی که اشغالگری در جولان، کرانه باختری و غزه وجود دارد و یک دولت فلسطینی با مرزهای 1967 و با مرکزیت قدس ایجاد نشده، این (صلح) نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

معامله قرن

زاسپکین درباره موضع روسیه پیرامون «معامله قرن» گفت: همانطور که گفتم اسرائیل از ضعف عربی استفاده می‌کند و معامله قرن «تسلیم شدن» است نه «صلح»؛ ما معتقدیم، برخی سیاست‌های اسرائیل که مناسب برخی کشورهای عربی است، برای دیگر کشورها مثلا در سوریه، لبنان و فلسطین، مناسب نیست.

معامله قرن توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد داده شده و «جرد کوشنر» داماد و مشاور وی از هفته گذشته سفری منطقه‌ای برای رایزنی درباره طرح مذکور آغاز کرده‌اند، آنها به اردن، عربستان، قطر و مصر رفتند و دیروز وارد فلسطین اشغالی شدند.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است.

در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

بر اساس این طرح دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف و ب و بخش‌هایی از منطقه ج کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

پیشتر اردن از اینکه نقش او در این طرح کمتر دیده شده و عربستان بدون مابه‌ازاء در حال دادن امتیازهای بزرگ از جانب فلسطینی‌ها و جهان عرب و اسلام به رژیم صهیونیستی است، ناراضی بود.

برچسب‌ها:

نظر شما