شناسهٔ خبر: 26277753 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

۳۰ درصد تولید تریاک افغانستان وارد ایران می‌شود

سرپرست شورای مبارزه با موادمخدر استان خراسان رضوی گفت: 30 درصد تولید تریاک افغانستان برای مصرف یا ترانزیت به ایران بارگیری می‌شود و با اقدامات سختگیرانه سال‌های گذشته در استان خراسان رضوی این قاچاق به مرزهای جنوب شرقی و پس از توجه ویژه به این مرزها امروز شاهد قاچاق موادمخدر از طریق دریا و جنوب کشور هستیم.

صاحب‌خبر -

سرپرست شورای مبارزه با موادمخدر استان خراسان رضوی گفت: 30 درصد تولید تریاک افغانستان برای مصرف یا ترانزیت به ایران بارگیری می‌شود و با اقدامات سختگیرانه سال‌های گذشته در استان خراسان رضوی این قاچاق به مرزهای جنوب شرقی و پس از توجه ویژه به این مرزها امروز شاهد قاچاق موادمخدر از طریق دریا و جنوب کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار فارس از مشهد، وحید اشرفی در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با موادمخدر گفت: مبارزه با موادمخدر در خراسان رضوی را با قوت ادامه می‌دهیم و در این راه شهدای زیادی تقدیم شده است که آخرین شهید این حوزه جلال بهبودی طرقی بود که هفته گذشته در زابل به شهادت رسید.

وی با اشاره به آمار سازمان ملل در خصوص کِشت موادمخدر در کشور افغانستان بیان کرد: در سال 2017 سطح کشت تریاک از 21 استان به 24 استان در کشور افغانستان با 328 هزار سطح کشت افزایش یافته است.

سرپرست شورای مبارزه با موادمخدر استان خراسان رضوی ادامه داد: میانگین تولید تریاک از 23 کیلو در هر هکتار به 27 کیلو افزایش یافته و در مجموع سالانه 9 هزار تن تولید می‌شود.

یک سوم تریاک افغانستان در ایران

اشرفی اضافه کرد: امروز شاهد هستیم که 30 درصد تولید تریاک افغانستان برای مصرف یا ترانزیت به ایران بارگیری می‌شود و با اقدامات سختگیرانه سال‌های گذشته در استان خراسان رضوی این قاچاق به مرزهای جنوب شرقی و پس از توجه ویژه به این مرزها امروز شاهد قاچاق موادمخدر از طریق دریا و جنوب کشور هستیم.

وی یادآور شد: در سال 96، 32 هزار کیلو موادمخدر در استان خراسان رضوی کشف شده است که به نسبت سال قبل 9 درصد افزایش داشته‌ایم و این آمار در سه ماهه ابتدایی امسال 9 هزار و 500 کیلوگرم با 22 درصد افزایش به نسبت مدت مشابه سال قبل بوده است.

تریاک و حشیش عمده کشفیات

سرپرست شورای مبارزه با موادمخدر استان خراسان رضوی در خصوص بیشترین میزان کشفیات بیان کرد: تریاک، حشیش، هرویین و شیشه بیشترین میزان کشفیات را به ترتیب به خود اختصاص یافته است.

اشرفی ادامه داد: در سال 96 در عرصه مبارزه 21 هزار نفر قاچاقچی که هشت هزار و 500 نفر معتاد متجاهر بوده‌اند، در استان دستگیر شدند و امسال نیز دو هزار و 800 نفر معتاد متجاهر با 70 درصد افزایش، دستگیر شده‌اند.

وی مطرح کرد: در سال گذشته 56 باند قاچاق موادمخدر با 17 درصد رشد منهدم شد و در توقیف خودرو نیز 18 درصد رشد داشته‌ایم.

آموزش 660 هزار نفر در بخش پیشگیری و اطلاع‌رسانی

سرپرست شورای مبارزه با موادمخدر استان خراسان رضوی، یکی از بخش‌های مبارزه با موادمخدر را بحث پیشگیری و اطلاع‌رسانی برشمرد و اضافه کرد: سال گذشته 606 هزار نفر آموزش دیده‌اند که شامل خانواده‌ها، دانش‌آموزان و افراد مختلف در سطح محلات بوده است.

کاهش شیوع اعتیاد در خراسان رضوی

اشرفی در خصوص نحوه مصرف بیان کرد: با اقدامات انجام شده طی سال‌های 90 تا 94، آمار شیوع اعتیاد از 2.8 به 2.6 درصد کاهش یافته است؛ این در حالی است که شیوع اعتیاد در این زمان دو برابر شد.

سرپرست شورای مبارزه با موادمخدر استان خراسان رضوی افزود: در بحث درمان سال گذشته 100 هزار نفر معتاد در 750 مرکز ماده 16 بستری شدند و در سه ماهه نخست امسال نیز دو هزار و 600 نفر در مراکز ماده 16 پذیرش شده و در حال حاضر یک هزار و 700 نفر بستری هستند.

شهرستان‌ها مراکز ترک اعتیاد ندارند

وی با اشاره به اینکه هیچ یک از شهرستان‌های خراسان رضوی مرکز درمان اعتیاد قانونی ندارند بیان کرد: معتادان جمع‌آوری شده به مشهد منتقل می‌شوند.

اشتغال 4600 معتاد بهبود یافته

اشرفی، بحث اشتغال را یک اولویت دانست و گفت: سال گذشته برای چهار هزار و 500 معتاد بهبود یافته اشتغال زایی شد و 7 هزار و 400 نفر آموزش مهارت زندگی دیدند و برای چهار هزار و 600 نفر نیز خدمات مشاوره ای لحاظ شد.

وی ادامه داد: در مجموع با اقدامات انجام شده در استان، پایان سال گذشته خراسان رضوی جزو سه استان برتر در حوزه مبارزه با موادمخدر کشور معرفی شد.

برنامه‌ای برای کمپ ترک اعتیاد کودکان نداریم

سرپرست شورای مبارزه با موادمخدر استان خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که آیا برای کودکان معتاد مرکز اختصاصی راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: درمان کودکان معتاد نیازمند شیوه (پروتکل) خاصی است که فعلا نداریم و تدوین نشده است، شیوه کنونی نیز ویژه افراد 15 تا 64 سال است؛ با این حال با روش‌هایی کودکان که تعدادشان خیلی کم است را درمان می‌کنیم.

وجود 120 هزار معتاد در خراسان رضوی

وی در خصوص تعداد معتادان در استان بیان کرد: طبق آمار شیوع‌شناسی که 2.6 درصد است، در حال حاضر 120 هزار معتاد در خراسان رضوی داریم که بیش از نیمی از آن در مشهد است.

اشرفی در پایان تبین کرد: معتادان متجاهر نیز پنج هزار نفر هستند در سطح استان که دو سوم آن در مشهد هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما