شناسهٔ خبر: 26277543 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

بازگشایی ورزشگاه آزادی روی خانواده‌ها

صاحب‌خبر -

آرمان- یاسمین طالقانی: آن روز که از کلید برای حال مشکلات کشور سخن گفت مخالفانش خندیدند و به طنزپردازی مشغول شدند برای آنها قابل تصور نبود زمانی که دولت حسن روحانی بر سر کار است بسیاری ‌از نشدنی‌ها به شدنی‌ها تبدیل خواهد شد و پس از سال‌های طولانی لبخند بر لب مردم به‌ویژه اقشار فوتبال دوست کشور خواهد نشست. وقتی اعلام شد بلیت تماشای مسابقه فوتبال ایران و اسپانیا در ورزشگاه آزادی به فروش می‌رسد بسیاری باور نکردند و گفتند «این کار غیر ممکن است» و دلیل آنها بسته بودن سال‌ها در این ورزشگاه قدیمی به روی زنان بود اما کمی که گذشت جوانان و خانواده‌های زیادی در تماس تلفنی با یکدیگر خبری را اعلام می‌کردند که جدید و شاید هم باور نکردنی بود: «بلیت خریدیم» بلیت فروخته شده برای تماشای فوتبال که می‌توانستند بازی تیم ملی کشورشان با اسپانیا را از تلویزیون بزرگ نصب شده در ورزشگاه تماشا کنند، حکم ارزشی‌ترین دستاوردشان بود. خریداران بلیت به تدریج به سمت در ورزشگاه رفتند اما ناگهان خنده آنها تبدیل به ناراحتی در چهره‌هایشان شد. شیپورهایی که برای تشویق تیم ملی فوتبال با خودشان آورده بودند را جمع کردند و در پیاده‌رو و چمن‌های اطراف در ورزشگاه نشستند. تلفن همراه برخی زنگ می‌خورد و مخاطب چنین می‌گفت: «مگه نگفتم امکان نداره اجازه بدن برسد داخل؛ شماها رو سر کار گذاشتن!» برخی طاقت ماندن نداشتند و ترجیح دادند به منزلشان بروند اما برخی دیگر به وعده مسدولان اعتقاد داشتند و ماندند. تا ساعت 21:50 دقیقه یعنی حدود 40 دقیقه قبل از بازی حساس ایران-اسپانیا «بازیِ لغو پخش» با مردم ادامه داشت و صدها خانواده مقابل ورزشگاه آزادی سرگردان بودند و مدام از طرف ماموران کلافه شده از تصمیمات از این دست به سمت خانه‌هایشان راهنمایی می‌شدند.

زنان بدون نیاز به سبیل!

روز چهارشنبه و قبل از اعلام لغو تماشای فوتبال از ورزشگاه آزادی زنان خوشحال‌تر از مردان بودند چرا که تجربه جدیدی را انتظار می‌کشیدند و لازم نبود به عشق تماشای فوتبال خود را گریم کرده و سبیل بگذارند اما پس از اعلام لغو برنامه زنان غمگین‌تر از مردان شدند. زمان زیادی به آغاز مسابقه فوتبال نمانده بود که درهای ورزشگاه باز شد و کلید روحانی توانایی خود را به رخ مخالفان کشید.

دستور روحانی

معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده هم روز چهارشنبه به ورزشگاه آزادی رفت تا در کنار دیگر هموطنان به تماشا بنشیند. ابتکار پس از گشوده شدن در ورزشگاه خبر از نقش رئیس‌جمهور در گشایش آزادی داد. معصومه ابتکار در دو پست در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی به دستور رئیس‌جمهور اشاره کرد که منجر به بازگشایی در ورزشگاه آزادی شد. او بر ادامه این روند ابراز امیدواری کرد و افزود: «خانواده‌ها، زنان و مردان، کودکان و نوجوانان کنار هم بازی خوب تیم ملی کشورمان را در ورزشگاه آزادی دیدند. نشاط و هیجان تماشای بازی در ورزشگاه چیز دیگری است. از تمام کسانی که این امکان را فراهم کردند تشکر می‌کنم. ادامه این روند را در روزهای آینده شاهد خواهیم بود، ان‌شاءا... » طبق اطلاعات سایت خرید بلیت و اطلاعات رسانه‌ها عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر كشور دقایقی قبل از آغاز بازی مجوز ورود خانواده‌ها به استادیوم آزادی برای تماشای فوتبال ایران-اسپانیا را صادر کرد. پس از بازی بود که طیبه سیاوشی یکی از نمایندگان مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جو داخل ورزشگاه چگونه دیدید، گفت: به هیچ عنوان مشکلی به وجود نیامد، نمایندگانی که در استادیوم حضور داشتیم چند دقیقه دیرتر از افراد حاضر محل را ترک کردیم تا شرایط را بررسی کنیم، خوشبختانه تاکنون هم نیروی انتظامی هیچ گزارشی درباره مشکلی نداده است.

چند نفر آمدند؟

بدون شک اگر تردید درباره صدور مجور ورود به ورزشگاه آزادی نبود تعداد زیادی از هموطنان به آنجا می‌رفتند اما آمار ارائه شده برای تماشای خانوادگی فوتبال در آزادی قابل توجه است. سلحشوری نماینده تهران در مجلس درباره جمعیت حاضر در ورزشگاه گفت: «حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در ورزشگاه حضور داشتند و تجربه خوبی بود. دلم‌ می‌خواهد در حین برگزاری همه مسابقات روزی ورزشگاه آزادی از وجود خانواده‌ها پر شود. در جایی گفته بودم تا همه زنان هموطنم نتوانند به ورزشگاه بروند، من هم‌ نمی‌روم. خوشحالم که به مسکو نرفتم و این تجربه را در ایران داشتم. » طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم درخصوص تماشای خانوادگی بازی ایران- اسپانیا در استادیوم آزادی گفت: «با وجود جمعیت ۳۰ هزار نفری در استادیوم آزادی شاهد بی‌حاشیه‌ترین خروج از وزرشگاه بودیم». گفته شد که دست‌کم 13 هزار تن از 20 هزار شهروندی که بلیت خریداری کرده بودند یا به خانه‌هایشان بازگشتند یا بعد از مطلع شدن از ماجرا به ورزشگاه نیامدند.

همراهی وزارت ورزش

نماینده تهران در مجلس با اشاره به حضور خانواده در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی فوتبال میان ایران و اسپانیا گفت: وزارت ورزش در این خصوص از اول همراه بوده و همیشه همکاری‌های لازم را داشته است. پروانه سلحشوری در خصوص تداوم این تجربه شیرین افزود: ان‌شاءا... حضور خانواده‌ها در مسابقه‌های زنده فوتبال ادامه پیدا کند و تکرار شود. این مساله جزئی است و گرهی است که با دست باز می‌شود، نباید تبدیل به یک گره کور کنیم. با اقدامی که برای حضور خانواده‌ها در استادیوم آزادی فراهم شد، راه باز شد. سلحشوری بیان‌کرد: حضور خانواده‌ها در ورزشگاه اتفاقی است که منع قانونی ندارد. با ورود بانوان به ورزشگاه‌ها اجازه ندهیم دختران ما با چهره پسرانه در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند. سلحشوری درباره همکاری وزارت ورزش گفت: وزارت ورزش مشکلات را حل کرده و در حال حاضر عزم شورای تامین و دادستانی را می‌طلبد. شورای تامین، امنیت را تقبل کند و وزارت ورزش هم ساختار را فراهم می‌کند تا بتوانیم یک فضای شاد و با نشاط برای خانواده‌ها فراهم کنیم. سلحشوری از جمعیت حاضر در ورزشگاه گفت: حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در ورزشگاه حضور داشتند و تجربه خوبی بود. دلم‌ می‌خواهد در حین برگزاری همه مسابقات روزی ورزشگاه آزادی از وجود خانواده‌ها پر شود.

تماشای پردردسر بازی فوتبال

مدیر مجموعه ورزشی آزادی باافتخار از راه‌اندازی بزرگ‌ترین تلویزیون ایران در ورزشگاه آزادی خبر داده و گفته بود یک نمایشگر بزرگ به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع در قسمت رو‌به‌روی جایگاه ورزشگاه آزادی کار گذاشته خواهد شد تا تماشاگران از طبقه اول و دوم ضلع غربی ورزشگاه، تماشاگر بازی‌های جام جهانی از جمله دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران باشند. اما آنچه مردم بعد از ورود پردردسر به ورزشگاه مشاهده کردند تلویزیون و پرده نمایشگری نبود که حتی بتوان آن را بی‌کیفیت نامید. اما شور و حرارت بازی خوب ایران انتقادات را پنهان کرد و شاید هم ترس از گله برای بسته شدن دوباره در ورزشگاه به روی زنان و خانواده‌ها!

30 خرداد به یادماندنی

قطعا ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ یکی از بزرگترین و شاید بزرگترین شب فوتبال ایران باشد. شبی که بازیکنان ما در زمین نشان دادند می‌توانند پا به پای ستارگان گرانقیمت جهان مبارزه کنند و شبی که پای خانواده‌ها حتی برای تماشای فوتبالی که کیلومترها آنطرف‌تر برگزار می‌شد به ورزشگاه آزادی باز شد. شبی که ملی‌پوشان نشان دادند که جام‌جهانی می‌تواند سکوی پرتاب آن‌ها در زندگی فوتبالی باشد و شبی که خانواده‌ها نشان دادند که می‌توانند در سکوهای ورزشگاه‌های ایران جایی برای نشستن داشته باشند. شبی که دیگر دختران «ریش‌دار» به ورزشگاه نیامدند و تنها گریم بانوان، نقش بستن سه رنگ پرچم ایران روی صورت‌هایشان بود. شب اطمینان بخشی ملت به نهادهای انتظامی، شب نمایش شعور و فرهنگ ایرانی؛ شب به یادماندنی برای همیشه تاریخ ورزش ایران.

تماشای بازی ایران- پرتغال در آزادی؟

محمدحسین مقیمی استاندار تهران در پاسخ به این سوال که آیا صدور مجوز حضور خانواده‌ها و بانوان در استادیوم آزادی برای تماشای بازی فوتبال ایران و اسپانیا فتح بابی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها است، گفت: عجله نکنید، اجازه دهید آهسته آهسته و پله پله جلو برویم. بگذارید در خصوص این اقدامی که انجام شده صحبت شود و نظرات بیان شود، بعد ان‌شاءا... درباره حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات فوتبال تصمیم گرفته می‌شود.

نظر شما