شناسهٔ خبر: 26277436 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ژنرال اسرائیلی: مصر همچنان حامی طرح آشتی و ازسرگیری مذاکرات است

یک ژنرال اسرائیلی اعلام کرد، مصر پس از حمله این رژیم به نوار غزه در سال ۲۰۱۴ همچنان حامی طرح آشتی و از سرگیری مذاکرات میان فلسطین و اسرائیل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای "القدس العربی"، ژنرال نمرود نوبیک، از نظامیان ارتش ذخیره و مشاور سیاسی شیمون پرز، رئیس متوفی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه ۱۰ این رژیم گفت، مصر در تحقق طرح سیاسی که پس از حمله اسرائیل به غزه در سال ۲۰۱۴ آغاز کرده، همچنان در تلاش است.

نوبیک گفت، مصر آماده آغاز طرح سیاسی استراتژیک با چشم‌انداز تحقق اهداف چهارگانه؛ جدایی حماس از اخوان المسلمین، ممانعت این جنبش از همکاری با داعش در صحرای سینا، اجتناب از برخورد نظامی میان حماس و اسرائیل و بازگرداندن رهبری مذاکرات فلسطین و اسرائیل به قاهره است.

طبق منابع اسرائیلی، مصر پس از حمله مذکور رژیم صهیونیستی به غزه شروع به تحقق این طرح بزرگ کرده و حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین را برای همکاری با خود در این باره تحت فشار قرار می‌دهد.

طرح مذکور شامل اقدامات بسیار از جمله احیای جنبش فتح، آشتی میان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و محمد دحلان، معاون این جنبش، توقف همکاری حماس با اخوان المسلمین به امید یگانه و قدرتمندتر شدن جنبش فتح است.

درحالی که حماس در تلاش برای بازگرداندن اتحاد داخلی فلسطین و بازگشت حکومت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه در چارچوب نظام جدید میانه‌رو بوده و همکاری بیشتری دارد، نظامی که در آن عباس اختیاراتش را در مذاکرات جدید به نمایندگی از همه فلسطینیان بازپس می‌گیرد، مذاکراتی که حماس خود را از آن کنار کشیده و ماموریت را برعهده عباس می‌گذارد.

طبق منابع اسرائیل، این طرح مصر اشاره به این امر دارد که این ماموریت در نتیجه پیچیدگی‌های فلسطینی، عربی و منطقه‌ای غیرمنطقی بود اما ژنرال اسرائیلی معتقد است که برای پویا شدن این طرح همسویی نادر بین پنج تغییرات دراماتیک نیاز است از جمله این تغییرات اصلاح رویکردهای جنبش حماس به رهبری یحیی سنوار، رئیس این جنبش در غزه است که سازمان اطلاعات مصر آن را پیش‌بینی و دیگران بعید دانسته‌اند.

نوبیک گفت، مصری‌ها در سنوار  انعطاف‌پذیری سیاسی را می‌بینند و انتظارهای مصر با نیت‌های او در تغییر استراتژیک و وارد کردن حماس در سیستم سیاسی فلسطین و سازمان آزادی‌بخش و تلاش برای رهبری این سازمان در آینده ممکن است مطابقت داشته باشد.

وی گمان می‌کند طرح مصر پیشرفت داشته است تا جایی که سنوار تلاش کرد از اخوان المسلمین دور شده و پیرامون برقراری تدریجی امنیت در صحرای سینا به درخواست مصر پاسخ دهد. همچنین به نظر می‌رسد سنوار بر انجام آشتی فلسطین با وجود مخالفت محافل موجود در جنبشش مصمم است.

این مقام مسؤول افزود، سنوار بر دور کردن جنبش خود در کرانه باختری از دحلان مصمم است. همانطور که می‌گوید، اقدامات عباس در غزه به خاطر ترس از بروز خشم اهالی آن و شورش آنها به خاطر شرایط بد زندگیشان بر نگرانی سنوار افزود است.

این ژنرال اسرائیلی ادامه داد، سنوار در نبود همپیمان در راستای خدمت به استراتژی سازمان اطلاعات مصر به قاهره آمد. اوضاع حماس پس از بحران عربستان و قطری که ناظر و تامین‌کننده بودجه حماس است بحرانی‌تر شده است تا جایی که مجبور به کاهش فعالیت خود در منطقه شده و ناگزیر حمایت مالی امارات را به واسطه دحلان را پذیرفت و این مساله فرصتی برای مصر جهت بررسی پیام عباس مبنی بر شریک قرار دادن دحلان و بازگرداندن او به غزه است آن هم در صورتی که وی آشتی با حماس را رد کند. 

نوبیک می‌گوید با وجود موانع مختلف و با وجودی که موضع اسرائیل هنوز به صورت نهایی آشکار نشده، طرح مصر غیرممکن نیست.


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما