شناسهٔ خبر: 26277226 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سازمان منع تسلیحات شیمیایی گزارش دروغین آماده می کند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد هیئت سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره ادعای حمله شیمیایی به شهر دوما در سوریه گزارشی بر اساس ادله دروغین تهیه می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، وزارت امور خارجه روسیه هم از یافتن تجهیزات غربی در داخل انبارهای گروه های مسلح خبر داد.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک نشست خبری مشترک با وزارت دفاع این کشور با اشاره به این موضوع از وجود ادله ای خبر داد که بر اساس آن برخی گروه های مسلح، به ساخت تسلیحات شیمیایی دست زده اند. وی گفت در میان مواد استفاده شده برخی تجهیزات غربی وجود دارد.
زاخارووا تصریح کرد: آنچه امروز ملاحظه می کنید تجهزاتی است که گروه های مسلح از آن در دوما استفاده کرده بودند. این تجهیزات از سویی دست ساز است و از سوی دیگر از نظر فناوری بسیار پیشرفته است. منبع بخشی از این تجهیزات اروپا است و ما آماده ایم این اطلاعات و ادله را به همکاران خود در کمیته تحقیق بین المللی ارائه دهیم.
خبرنگار افزود وزارت دفاع روسیه از طریق اظهارات ایگور کریلوف، فرمانده نیروهای پیشتیبانی در برابر مواد رادیو اکتیو و سلاح‌های شیمیایی و میکروبی ارتش روسیه تاکید کرد تلاش هایی صورت می گیرد تا سازمان منع تسلیحات شیمیایی از طریق کمیته تحقیق بین المللی به ابزاری سیاسی تبدیل شود؛ کمیته ای که بسیاری از واقعیت ها را نادیده می گیرد؛ تا جایی که کارشناسان حتی برای جمع آوری اطلاعات وارد این مناطق نشده اند. بلکه آنها به اظهارات گروه (موسوم به) کلاه سفیدها استناد کرده اند که تحت حمایت اروپا است.
ایگور کریلوف گفت: تلاش هایی صورت می گیرد تا سازمان منع تسلیحات شیمیایی به ابزاری سیاسی برای برخی کشورهای اروپایی تبدیل شود. کمیته تحقیق بین المللی درباره استفاده از سلاح شیمیایی از این راه استفاده می کند. این کمیته درباره رویدادهای خان شیخون، سراقب و اللطامنه تحقیق می کند؛ بدون آنکه حتی از این مناطق بازدید کرده باشد. این مسئله نشان می دهد تحقیق ها در این زمینه بی ارزش است و در آن به اطلاعات گروه کلاه سفیدها که به ارتباط با گروه های مسلح مظنون هستند استناد شده است.
خبرنگار در ادامه به نقل از زاخارووا گفت هدف اصلی کشورهای عضو گروه به اصطلاح ائتلاف به فرماندهی آمریکا نه یافتن راهکار سیاسی و نابودی تروریسم در سوریه بلکه تغییر نظام در این کشور است. این کشورها برای این هدف به دنبال یک مجوز قانونی هستند که غیرقانونی بودن نظام سوریه را ثابت کند.
روسیه امروز بر این باور است که اقدام های تحریک آمیز غرب همچنان به قوت خود باقی است و از این روند حمایت مالی و سیاسی می شود؛ بدون آنکه برای حمایت از راهکار سیاسی در سوریه، نیت واقعی وجود داشته باشد.
روسیه بارها هشدار داده است اقدامات تحریک آمیز به بهانه استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه بر روند نشست های حل و فصل بحران سوریه در ژنو پیامد خواهد داشت. روسیه هر بار ادله ای تقدیم می کند که نشان می دهد گروه های مسلح این سلاح ها را ساخته اند. مسکو همچنین خواستار آن است تا در نتایج تحقیق های بین المللی به واقعیت استناد شود.

نظر شما