شناسهٔ خبر: 26276562 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

کلینتون: پوتین رهبر جنبش فروپاشی اتحادیه اروپا است

ایرنا : هیلاری کلینتون نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه رهبری جنبشی را بر عهده دارد که به دنبال فروپاشی اتحادیه اروپا است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری خاسپوتنیک نوشت، کلینتون که به منظور دریافت یک مدرک افتخاری در کالج ترینیتی دوبلین پایتخت ایرلند سخنرانی می کرد، پوتین و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را به باد انتقاد گرفت.

وزیر خارجه اسبق آمریکا خطاب به حاضران که بیشتر دانشجویان ایرلندی بودند، گفت: پوتین خود را در جایگاه رهبری حامیان اقتدارگرایی، نژادپرستان سفید پوست و جنبش های بیگانه ستیز قرار داده که به دنبال فروپاشی اتحادیه اروپا و تضعیف ائتلافات سنتی واشنگتن و دمکراسی هستند. 

کلینتون گفت: شاهد این حرکت استبدادی هستیم که از کرملین جریان گرفته و به سراسر اروپا و خارج رسیده است. چنین حرکتی، ناسیونالیست های جناح راست، جدایی طلبان، نژادپرستان و حتی نئونازی ها را جسور کرده است. ما در عصری زندگی می کنیم که حقوق اساسی، ارزش های مدنی و حتی حقایق و منطق به طرز بی سابقه ای تحت حمله قرار گرفته است.

اتهام کلینتون به پوتین درباره تلاش برای فروپاشی اتحادیه اروپا در حالی مطرح شده که ولادیمیر چیژوف Vladimir Chizhov سفیر روسیه در اتحادیه اروپا سال ۲۰۱۶ گفت که مسکو قصد تضعیف این اتحادیه را ندارد و خواستار حفظ انسجام و قدرت این اتحادیه است.

تارنمای خبری «آر تی ای» ایرلند نیز در همین زمینه نوشت: کلینتون بار دیگر بحث دخالت (ادعایی) روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیش کشید و آن را دلیل شکست خود خواند. 

وی گفت: دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ «چیزی بیش از یک زنگ هشدار» بود و دمکراسی را تهدید کرد.

کلینتون همچنین در سخنان خود ترامپ را محکوم کرد و گفت دولت کنونی آمریکا «جنگ با حاکمیت قانون را آغاز کرده است»، «حقیقت و منطق راتضعیف می کند» و «با بی شرمی مرتکب فساد می شود.»

مسکو پیشتر اتهام هر گونه دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرده است. 

ترامپ نیز که خود واعضای تیمش در معرض اتهام های همکاری با روسیه در جریان انتخابات هستند، هر گونه تبانی اعضای کمپین انتخاباتی خود با روسیه را رد کرده است.

کلینتون همچنین درباره اقدامات ضدمهاجرتی دولت ترامپ در جدا کردن کودکان از والدین مهاجر در مرز آمریکا گفت: با کودکان به عنوان گروگان های سیاسی رفتاری بی رحمانه می شود و محکومیت عمومی باعث شده دولت گامی برای پایان دادن به جداسازی خانواده ها بردارد.

 

نظر شما