شناسهٔ خبر: 26276220 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

خادم‌القرآن عباس سلیمی خبر داد:

انتشار کتاب «کارنامه قرآنی چهل‌ساله نظام»/ انعکاس فعالیت‌های قرآنی چهار دهه گذشته در دهه فجر امسال

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خادم‌القرآن و پیشکسوت قرآنی کشور از انتشار کتاب کارنامه قرآنی چهل‌ساله نظام در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و انعکاس فعالیت‌های قرآنی چهار دهه گذشته در ایام دهه فجر خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ عباس سلیمی، خادم‌القرآن و پیشکسوت قرآنی کشور صبح امروز، دوم تیرماه طی سخنانی در نشست خبری تشریح فعالیت‌های کمیته قرآن ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی که در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) در توصیف قرآن مجید که فرمود «ان‌ القرآن حی لایموت؛ قرآن کتابی زنده است و هرگز نمی‌میرد»، اظهار کرد: از آنجا که در بیانات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در طول چهار دهه گذشته همواره تأکید شده است که کتاب انقلاب اسلامی و قانون اساسی انقلاب اسلامی، قرآن مجید است، می‌خواهم نتیجه‌گیری کنم که چون قرآن به بیان امام معصوم(ع)، زنده است و هرگز نمی‌میرد، انقلاب اسلامی نیز به فضل الهی زنده است و در آستانه چهلمین سال پیروزی این انقلاب شکوهمند، ما آماده خواهیم شد تا یک مقطع جدید را باشکوه و اقتدار و صلابت بیشتری به لطف خداوند بزرگ تا ظهور عدالت‌گستر بزرگ جهان، حضرت مهدی(عج) آغاز کنیم.

انتشار کتاب «کارنامه قرآنی چهل ساله نظام»/ انعکاس فعالیت‌های قرآنی چهار دهه گذشته در ایام دهه فجر

وی افزود: از آنجا که پشتوانه این حرکت تاریخی و انقلاب اسلامی، شهیدان بزرگواری هستند که قرآن کریم آنان را زندگان همیشه جاوید نامیده و این ملت بزرگوار نیز پیرو و مطیع قرآن و ادامه‌دهندگان راه شهیدان بزرگوار هستند، ما با امیدی مضاعف به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نگاه می‌کنیم و با وجود کید و مکر و دشمنی بدخواهان انقلاب اسلامی که شمشیر را از رو برای تقابل با این انقلاب قرآنی بسته‌اند، امیدواریم که ان‌شاءالله از رهگذر برگزاری شکوهمند چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با محوریت قرآن کریم، بتوانیم خشنودی قلب امام زمان(عج) را به دست آوریم.

پیشکسوت قرآنی کشور ادامه داد: چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، یک نقطه عطف تاریخی در تاریخ انقلاب اسلامی است و به نظر ما فرصت مغتنمی است که می‌توان به موازات ارائه کارنامه چهل‌ساله قرآنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نسبت به شناسایی نقاط قوت و ضعف فعالیت‌های قرآنی اقدام کرده و با شناسایی فرصت‌ها و آسیب‌ها، تجارب گذشته را در ادامه راه انقلاب به کار بست.

سلیمی افزود: ناگفته نماند که منظور ما از ارائه کارنامه قرآنی نظام، صرفاً ارائه آمار برگزاری کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی، حفظ، قرائت، مسابقات قرآن و برگزاری نمایشگاه‌ها نیست که البته مواردی که عرض کردم از جمله فعالیت‌هایی است که باید با افتخار به آن پرداخت و آن را با یک همت مضاعفی ادامه داد، بلکه با توجه به اینکه این یک حقیقت محض است که در طول چهار دهه گذشته تمامی توفیقات و افتخارات کسب شده در سایه‌سار پیروی عملی از قرآن کریم به دست آمده و تمامی ناکامی‌ها، شکست‌ها، نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌های که به وجود آمده، ناشی از عدم توجه شایسته به رهنمودها و تعالیم حیات‌بخش قرآن کریم بوده است. گواه این مطلب فرمایش نورانی امام حسن مجتبی(ع) است که در بیانی می‌فرمایند «سزاوارترین و نزدیکترین شما به قرآن کسی است که به آن عمل می‌کند، حتی اگر قرآن را از حفظ نباشد و دورترین شما نسبت به قرآن کسی است که به آن عمل نمی‌کند، حتی اگر آن را بخواند».

پیشکسوت قرآنی کشور تصریح کرد: این ملاک بسیار مشخص و سنجه شاخصی که از بیان امام معصوم(ع) به ما رسیده است، این مطلب را برای ما روشن‌تر می‌کند که همه توفیقات این چهار دهه انقلاب در سایه‌سار قرآن و پیروی از آن بوده و هر کجا که عدم توفیقاتی داشته‌ایم به خاطر این بوده است که قرآن را مهجور گذاشته‌ و از رهنمودهای آن به نفع شایسته استفاده نکرده‌ایم. در رابطه با ارائه کارنامه قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران، ما این جامعه را یک جامعه 80 میلیون نفری می‌دانیم و فقط دیدگاه کمیته قرآن ستاد دهه فجر ناظر بر قرآن‌آموزان و قرآن‌پژوهان و کسانی که در عرصه فعالیت‌های قرآنی هستند، نیست. از این رو توصیه خاضعانه به همه سازمان‌ها، نهادها، دست‌اندرکاران امور قرآنی، متولیان امور قرآنی و همه خادمان و دلسوزان قرآن کریم این است که در این چهلمین سال بیایند و در زمینه انعکاس فعالیت‌ها و اقدامات چهار دهه گذشته در دو بخش در این صحنه حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: بخش اول، ناظر به کسانی است که فعالیت و اقدامات آن‌ها به صورت مستقیم در ارتباط با قرآن است، یعنی نهادهای قرآنی، سازمان‌های قرآنی، مؤسسات قرآنی و همه دستگاه‌هایی که مستقیماً مأموریت قرآنی دارند. در این رابطه ما باید دستاوردهای پرافتخار چهار دهه گذشته را با غرور و سرافرازی برای ملت بزرگوار و جهانیان بازگو کنیم و بگوئیم که به برکت انقلاب اسلامی و به برکت خون شهیدان، تأسیس رسانه‌هایی چون رادیو قرآن، رادیو تلاوت، شبکه قرآن سیما، خبرگزاری‌ قرآن، دانشگاه‌های قرآنی، رشد چشمگیر جلسات قرآنی در همه شهرها و روستاهای کشور، کسب افتخارات بین‌المللی در صحنه مسابقات جهانی، اعزام قاریان، کارنامه درخشان چاپ و نشر قرآن در جمهوری اسلامی ایران، پرداختن به هنرهای متنوع و زیبای قرآنی، فعالیت‌های انجام شده در زمینه ترجمه قرآن، خوشنویسی قرآن به ویژه تفسیر قرآن کریم، تأسیس مدارس و کانون‌های قرآنی به رشته تحریر درآمدن پایان‌نامه‌های قرآنی، تحقیقات قرآنی، پژوهش‌های قرآنی، برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی، همه و همه از مواردی است که باید با افتخار ذکر و یادآوری شود تا ببینیم که چه تلاش و مجاهدتی در این زمینه صورت گرفته است.

انتشار کتاب «کارنامه قرآنی چهل ساله نظام»/ انعکاس فعالیت‌های قرآنی چهار دهه گذشته در ایام دهه فجر

سلیمی اظهار کرد: بخش دوم توفیقات و افتخارات، ناشی از الگو قرار دادن قرآن کریم است. قرآن کریم متعلق به بخش به اصطلاح موسوم به قرآنی جامعه نیست. قرآن یک کتاب جهانی و متعلق به همه جهانیان است و در کشور ما این قرآن مورد احترام تمام آحاد ملت ما است. از این رو براساس فرمایشی که پیامبر مکرم اسلام(ص) دارند که فرمودند: «فاتخذوه إماما و قائدا»، «قرآن را به عنوان پیشوا و فرمانده، رهبر و مدیر خود قرار دهید و از آن تبعیت کنید»، ما می‌توانیم به این جمع‌بندی برسیم که کم نیستند، افراد حقیقی و حقوقی و سازمان‌ها و تشکیلاتی که ممکن است در زمینه حفظ و قرائت قرآن کار نکرده باشند، اما در حقیقت حرکت آن‌ها ماهیتاً قرآنی است و در جهت ارتقاء عزت ملی و سرافرازی این ملت بزرگوار است از قبیل کارهایی که در صحنه‌های مختلف علمی و آموزشی صورت گرفته که همه فعالیت‌های موفق و سالمی است که در زمینه اقتصاد، صنعت، کشاورزی، خانواده، دفاع مقدس بوده است، همه و همه می‌تواند از جمله بخش دیگری از این کارنامه قرآنی 40ساله نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

پیشکسوت قرآنی کشور بیان کرد: توصیه ما به همه عزیزانی که در این زمینه مایل به حضور در این صحنه نورانی پرافتخار هستند، این است که این موارد در دو محور تدوین شود. محور اول، توفیقات کسب شده و محور دوم، دورنمای آینده است. ما باید صادقانه به این واقعیت اذعان داشته باشیم که اقدامات ما نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار غرورآمیز و افتخارانگیز است، اما آنچه که درخور انقلاب اسلامی، نظام اسلامی و قرآن کریم است، هنوز محقق نشده و فاصله زیادی داریم تا به جامعه قرآنی برسیم که رفتار قرآنی و فرهنگ قرآنی بر تمام شئون آن حاکم باشد. لذا مجددا به عنوان کوچکترین خدمتگزار کمیته قرآن در ستاد دهه فجر از همه دوستداران قرآن تقاضا دارم که در این رابطه ان‌شاءالله قدم به میدان بگذارند. البته ما در آینده بسیار نزدیک کلیات، مصادیق و پیشنهادات مواردی که می‌توانند عزیزان ما، هم به عنوان برنامه‌‌های اختصاصی و هم به عنوان برنامه‌های مشترک و چنددستگاهی در آن مشارکت داشته باشند را به صورت مکتوب اعلام ‌و به همه سازمان‌ها و نهادها تقدیم می‌کنیم و با قبول همه پیشنهادات ‌و قبول آنچه که ما در قالب یک پیشنهاد خام کلی تقدیم می‌کنیم، به سمت تکامل این کارنامه خواهیم رفت.

وی افزود: انتشار کتابی با عنوان کارنامه قرآنی 40 ساله نظام از جمله مواردی است که بعد از فراخوانی که اعلام می‌شود، انجام و در این کارنامه به صورت یک کتاب جامع ثبت خواهد شد. برپایی نمایشگاه‌های مفید و مختصری که بدون هزینه و در قالب 40 تابلوی زیبا، نمایانگر دستاوردهای قرآنی نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد، از دیگر اموری است که بر اجرای آن در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی آن تأکید داریم. تأکید بر این مطلب که ما به دنیا اعلام کنیم که کارآمد بودن قرآن در اداره جامعه و حرکت به سوی عزت و پیشرفت و سعادت از جمله توانمندی‌های قرآن کریم است، از دیگر موارد در این ایام خواهد بود. امروزه به نحوی شده است که برخی شبکه‌های اجتماعی و برخی از معاندین، حرکت‌ها و سازماندهی‌هایی تحت عنوان قرآن‌ستیزان و ناخداباوران با نهایت صراحت، اسلام و قرآن را به عدم توانایی اداره جامعه در شرایط امروز بین‌المللی متهم می‌کنند، در حالی که این‌چنین نیست. (اسلام به ذات خود ندارد عیبی/ هر عیبی که هست در مسلمانی ماست) ما باید ضمن اثبات این مطلب که قرآن برای اداره جامعه بین‌المللی از توانایی و اقتدار لازم برخودار است، اشاره کنیم که اگر نواقصی وجود دارد، در نحوه مدیریت و اجرای ما است و هرگز این مواردی که بعضاً مطرح می‌کنند به ساحت مقدس دین و مکتب قرآن نخواهد چسبید.

سلیمی تصریح کرد: برخی از رونمایی‌ها در رابطه با محصولات فرهنگی و آثار قرآنی در ایام‌الله دهه فجر مد‌نظر قرار داد و در نهایت نیز چارچوب این پیشنهاداتی که عرض کردم، به همه سازمان‌ها تقدیم خواهد شد. برگزاری برنامه‌های متنوع رادیو، تلویزیونی در قالب نشست‌ها، گفت‌وگوها و میزگردهایی که به موضوعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی بپردازد و از رهگذر حضور اساتید، اندیشمندان و علما ما به تحلیل وضعیت قرآنی جامعه بپردازیم و حتی بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات و احیانا بیان راه‌های برون‌رفت از چالش‌های موجود که بعضی از آن‌ها انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند، بپردازیم. پخش نمایشنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های قرآنی و تلاش به منظور خلق آثار جدید و بالاخره برنامه‌های استانی که در این رابطه طراحی خواهد شد، از جمله اهم مواردی است که در دستور کار کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی قرار دارد.

وی گفت: نقش کمیته قرآن یک نقش صرفا ستادی است و به هیچ عنوان قصد مداخله در امور فرهنگی و قرآنی سازمان‌ها و نهادها و جریانات قرآنی را ندارد بلکه در دو شاخه هماهنگی و انعکاس این فعالیت‌ها، ان‌شاءالله آمادگی دارد تا به سهم خود در ارائه چهره درخشان قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به وظایف خود عمل کند. در این راستا ما با فروتنی تمام از نظریات، رهنمودها و مشارکت اصحاب رسانه، خبرنگاران، اساتید، محققان، پژوهشگران و همه پیشکسوتان قرآنی و کسانی که دل آن‌ها به عشق قرآن می‌تپد، استقبال می‌کنیم و امیدواریم که با دعای خیر شما بتوانیم به برکت خون شهیدان راه قرآن، به حداقل وظایف خودمان در قبال قرآن کریم عمل کنیم. 

انتهای پیام

نظر شما