شناسهٔ خبر: 26275996 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مدیرعامل الیت خبر داد؛

پرداخت بدهی به الیت شرط استفاده از پارکینگ‌ها/ بدهی 14 میلیاردی مردم به الیت /ایجاد اولین خیابان هوشمند کشور در مشهد

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت گفت: از امروز شهروندانی که به الیت بدهی دارند اجازه استفاده از پارکینگ‌های ثابت مشهد را نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی اسدی امروز در نشستی خبری که در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه « از امروز شهروندانی که به الیت بدهی دارند اجازه استفاده از پارکینگ‌های ثابت مشهد را نخواهد داشت» اظهار کرد:.اگر بدهی تا ۱۰ هزار تومان باشد، پس از پرداخت این مبلغ، اجازه استفاده از پارکینگ داده می‌شود و اگر میزان بدهی بیشتر از 10 هزار تومان باشد باید ۵۰ درصد بدهی پرداخت شود تا  مردم  بتوانند از از پارکینگ استفاده کنند.

وی در خصوص سوددهی، ضرردهی و عدم شفافیت شرکت الیت عنوان کرد: با عدم شفافیت  الیت موافق هستم. از سال ۹۴ هزینه‌های الیت افزایش نداشته و کاملا ثابت بوده است. در سال ۹۶  هزینه‌های ما کاهش یافته و تعرفه از ۸۰۰ تومان به ۶۰۰ تومان رسیده است در نتیجه کاهش درآمد داشته‌ایم.الیت در سال ۹۵ سودده بوده اما در سال ۹۶سوددهی صفر بوده است. پیش‌بینی سوددهی و ضرردهی در سال جاری کار سختی است، اما در پایان سال این موضوع را کاملا شفاف بیان می‌کنیم. از نظر مالی زیان ده هستیم اما برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده‌ایم پس زیان ده نبوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت با بیان اینکه « بودجه سال گذشته شرکت الیت ۲۳ میلیارد بوده است», ادامه داد: این بودجه در سال جاری ۳ میلیارد کاهش داشته است.

اسدی درخصوص تعرفه‌های الیت خاطرنشان کرد: تعرفه ما حتی در سطح کشور بسیار پایین است. به طور مثال تعرفه الیت در قزوین۸۰۰ تومان و در همدان ۷۵۰ تومان است در حالی که در مشهد ۶۰۰ تومان است. این مبلغ مخصوصا در مناطقی همچون احمدآباد، سجاد و... بازدارنده نیست. پارک حاشیه‌ای را نمی‌توانیم با مبلغ پایین مدیریت کنیم، مخصوصا در هسته مرکزی شهر این تعرفه باید افزایش یابد همچنین پیک ساعت برای مبالغ تعریف شود.

بدهی 14 میلیاردی مردم به الیت

وی در خصوص بدهی مردم به الیت گفت: مردم حدود 14 میلیارد بدهی به ایت دارند که 3.5 میلیارد آن مربوط به پلاک غیر مشهد و حدود 10 میلیارد مربوط به پلاک مشهد است. این مصوبه شورا که مردم بدهی خود به الیت را در هنگام تعویض پلاک پرداخت کنند مورد اعتراض فرمانداری قرار گرفت اما شورا دوباره بر مصوبه خود تاکید کرد. این مصوبه هنوز اجرایی نشده است اما خیلی روی این روش حساب نمی‌کنیم و نظر مثبتی نسبت به این مصوبه نداریم. اگر بخواهیم تبادل مالی بین مردم و پارک‌بان را حذف کنیم حدود 30 تا 35 درصد درآمد نقدی ما ما کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت در خصوص فعالیت این شرکت در معابر فرعی گفت: 90 درصد اعتراضاتی که نسبت به فعالیت الیت در خیابان‌های فرعی شده مربوط به چند خیابان در احمدآباد بوده است. به دلیل حضورساختمان پزشکان و مراکز خرید مدیریت منطقه احمدآباد خاص است. مبلغ الیت در آنجا بازدارنده نیست. باید قیمت شناور باشد و پیک ساعت تعریف کنیم. خیابان‌های عارف، محتشمی، قائم و... خیابان فرعی نیستند و اگر الیت در آنجا حضور نداشته باشد گره ترافیکی ایجاد می‌شود. پارکینگ ثابت هم در آن منطقه نداریم.

حذف الیت از 9 معبر

اسدی با اشاره به اینکه «نگاه ما به الیت صرفا درآمدزایی نیست»، یادآور شد:  الیت را از 9 معبر که مزیت ترافیکی نداشت و صرفا نگاه درآمدی به آنها وجود داشته حذف کرده‌ایم. رسالت الیت این است که در مکان‌هایی که گره ترافیکی دارند فعالیت داشته باشد. در این راستا چند خیابان هم باید تحت پوشش الیت قرار بگیرند و اضافه شوند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پارک‌بانان شهرداری موظف بوده‌اند میزان درآمد مشخصی را هر روز برای شرکت داشته باشند، تصریح کرد: صادقانه می‌گویم پارک‌بانان باید کف خیابان را می‌زده‌اند و اگر نمی‌زده‌اند کم کاری برای او مجاسبه می‌شده است اما الان این موضوع را حذف کرده‌ایم. روش های خوبی برای نظارت بر  پارک‌بانان  نبوده است و مجبور بودیم آنها را با میزان درآمد بسنجیم.

 مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت در پاسخ به پرسشی در خصوص ایجاد درگیری‌هایی بین مردم و پارک‌بانان گفت: در ۹۵ درصد موارد پارک‌بانان هیچ تقصیری در درگیری‌ها نداشته‌اند. اکثرا مردم برخوردهای بدی با پارک‌بانان دارند اما آنها آموزش دیده‌اند و توجیه شده هستند و در درگیری‌ها چیزی نمی‌گویند. بر آموزش و برخورد پارک بانان بسیار تاکید داریم زیرا آنها ویترین شهرداری هستند

محاسبه نیم‌ساعت اول پس از ورود به نیم‌ساعت دوم قانونی است

اسدی در خصوص محاسبه قیمت نیم ساعت اول پس از وارد شدن به نیم ساعت دوم عنوان کرد: اینکه در گذشته نیم ساعت اول محاسبه نمی‌شده به دلیل  مصوبه شورا بوده است اما در قانون این موضوع عنوان شده و برداشت ما هم از آیین نامه اجرایی این است که در صورت وارد شدن به نیم ساعت دوم، نیم ساعت اول هم لحاظ شود.

وی در خصوص عملکرد شرکت الیت در سال گذشته اظهار کرد: تعداد تماس‌های مردم با مرکز 137 در حوزه حمل و نقل حدود 12 هزار تماس بوده  که 500 تماس یعنی کمتر از 4 درصد آنها مربوط به الیت بوده است.

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت ادامه داد:4 میلیون و 500 خودرو از پارکینگ غیر حاشیه‌ای و ثابت مشهد استفاده کرده‌اند. حدود 35 میلیون 800 هزار خودرو هم در پارکینگ‌های حاشیه‌ای مشهد مشاهده شده‌اند. حدود 35 میلیون برداشت پلاک خودرو داشته‌ایم. 30 درصد پلاک‌ها از پارکینگ ثابت و 70 درصد از پارکینگ حاشیه‌ای استفاده کرده‌اند. الیت باعث شده است 70 درصد خودروها زیر نیم ساعت پارک کنند. در تهران که پارک حاشیه‌ای وجود ندارد پارک زیر نیم ساعت 26 درصد است.

فعال شدن پیامک کسر شارژ برای تمام مردم

اسدی با بیان اینکه « تعداد پیامک‌های فعال شده الیت در سال گذشته 25 هزار پیامک بوده است»، گفت: ما در حوزه اطلاع‌رسانی در مورد اینکه مردم چقدر بدهی دارند که کسر شارژ شود موفق نبوده‌ایم. برای فعال شدن این پیامک‌ها مردم باید  به الیت مراجعه و ثبت‌نام می‌کردند و فرآیند سختی وجود داشت اما پیامک کسر شارژ به زودی برای تمام افراد فعال خواهد شد. اگر آنها ثبت نام کرده باشند خیابانی هم که در آن کسر شارژ انجام شده اطلاع رسانی می‌شود اما اگر ثبت نام نکرده باشند فقط مبلغ کسر شارژ اطلاع داده می‌شود.

وی افزود: ضریب نیم ساعت رایگان مشهد در سال گذشته ۷۳ درصد بوده و ۲۷ درصد وارد نیم ساعت دوم شده‌اند. به طور میانگین هر ماشین تقریبا 10 هزار تومان هزینه الیت داده است.

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت با اشاره به اینکه «تبادل مالی بین پارک بانان و مردم ایجاد نارضایتی کرده است»، توضیح داد: برداشت پلاک دستی انجام می‌شود و هوشمند نیست در نتیجه خیلی جای استناد ندارد.این موضوع در اولیت ماست و قطعا  به زودی الکترونیکی خواهد شد. همچنین تبادل مالی بین مردم و پارک‌بان در آینده نزدیک در پارک‌های حاشیه‌ای برطرف می‌شود و مشوق‌هایی هم برای پرداخت غیرنقدی در نظر گرفته خواهد شد. پرداخت توسط من کارت هم اضافه خواهد شد.به دنبال این هستیم که  در مکان‌هایی همچون مترو و... مردم بتوانند پلاک خود را به راحتی شارژ کنند.  به‌زودی در یکی از پیام رسان‌های داخلی خدمات خود را ارایه خواهیم داد.

تکثر نرم‌افزارهای شهرداری دلیل عدم استقبال مردم از آن‌هاست

اسدی خاطر نشان کرد: در راستای پرداخت غیرحضوری، الیت در «باشگاه شهروندی» شهرداری مشهد حضور خواهد داشت. نرم‌افزار موبایلی «باشگاه شهروندی» در حال طراحی است و در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد. در این باشگاه باشگاه تمام حوزه های شهرداری حضور خواهند داشت. یکی از معضلات در شهرداری مشهد تکثر نرم‌افزارهاست که باعث شده شهروندان خیلی از آنها استقبال نکنند.

ایجاد اولین خیابان هوشمند کشور در مشهد 

وی اظهار کرد: در حال آماده‌سازی خیابانی در مشهد به صورت آزمایشی هستیم که فرآیند ثبت‌نام، برداشت پلاک، اطلاع رسانی و... به صورت هوشمند در آن انجام شود. این خیابان با ۲۰۰ جای پارک اولین خیابان هوشمند ایران است.

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت با اشاره به فعالیت الیت در شهرهایی همچون قزوین، همدان و ... گفت: الیت در حال حاضر با 10 شهر بزرگ کشور در حال مذاکره است و پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۱۴۰۰ الیت جامعه‌ای بین  ۸ تا ۱۰ میلیون نفر را خدمت رسانی کند.

اسدی افزود: در سیاست گذاری جدید در مباحثی بجز پارکینگ ورود خواهیم داشت. خود را شرکت دانش‌بنیان بسیار متخصص می‌بینیم که می‌توانیم در دیگر حوزه‌های حمل‌ونقل هم ورود کنیم. مذاکرات را برای هوشمندسازی پارکینگ‌های ثابت هم  آغاز کرده‌ایم که اطلاع رسانی میزان رزرو و... هوشمند شود.

 ۹۵ درصد درآمد الیت صرف نیروی انسانی می‌شود

وی درخصوص صرف شدن درآمد الیت در ساخت پارکینگ گفت: در قوانین آمده که در آمدهای الیت صرف ساخت پارکینگ شود اما در این شهر قطعا درآمد پارک حاشیه‌ای به اندازه‌ای نیست که صرفا برای ساخت پارکینگ هزینه شود. الیت موظف است درآمد هایش را به شهرداری بدهد اینکه این درآمد صرف ساخت پارکینگ شود دست شهرداری است اما قطعا بخشی از آن صرف ساخت پارکینگ شده  و قطعا درآمدهای آن در شهرداری هزینه شده است. ۹۵ درصد درآمد الیت صرف نیروی انسانی میشود. در حال حاضر نگهداری پارکینگ‌ها هم کار سختی است که با هزینه الیت  انجام می شود. پارکینگ‌های ثابت ما هم سودده نیستند و ضررده هستند، پارکینگ‌های مکانیزه هم هم بسیار ضررده هستند.

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت با بیان اینکه «تعداد نیروهای شرکت الیت در مجموع ۷۰۰ نفر است»، خاطرنشان کرد: الیت را باید کوچک کنیم اما ضعیف نه. الیت نیاز به چابکی  و بهره برداری بیشتر دارد و باید از نظر فناوری و.. قوی‌تر شود.

وی ادامه داد: امور مشترکین ما به زودی به سطح شهر و یک خیابان اصلی منتقل خواهد شد. مکان قبلی  مشکلاتی همچون یک طرفه بودن خیابان و... داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما