شناسهٔ خبر: 26275769 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صحبت‌های عراقچی اتمام حجتی برای غربی‌هاست/عقلانیت سیاسی حکم می‌کند ایران دیگر در برجام نماند

صاحب‌خبر -

از برجام پوسته¬ایی بیش نمانده است/ ماندن در آن خسران عظیمی می باشد.کارشناس سیاست خارجی گفت: صحبت‌های آقای عراقچی اتمام حجتی برای غربی‌ها و آنانی که در نظام بین الملل و داخل مدعی بوده اند غربی‌ها پای تعهدات خود باقی می‌مانند.

حسن عابدینی کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره صحبت های عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه مبنی بر احتمال خروج ایران از برجام اظهار کرد: برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی حاصل 17 سال مذاکره جمهوری اسلامی ایران با 1+ 5 یعنی کشورهای آلمان، فرانسه، انگلستان، روسیه، چین و ایالت متحده آمریکا است.

وی ادامه داد: در این مدت ایران تمام هم و غم خود را مصروف کرد تا به عنوان یک عضو مسئول در جامعه بینالمللی به تعهدات خود وفادار بماند، بنابراین مذاکرات را با دقت و ظرافت پیش برد.

عابدینی با اشاره به اینکه در جریان مذاکرات، کشورهای غربی چهار راهبرد را در قبال فعالیت های هسته ای ایران دنبال می کردند، تصریح کرد: نخست اینکه آنها انتظار داشتند ما همه فعالیت های هسته ای خود را متوقف کنیم. در دومین راهبرد ایران بایستی در چارچوب فعالیت های هسته ای خود به عقب برمی گشت. سومین موضوع هم بحث برچیدن یا اوراق کردن فعالیت ها و تاسیسات هسته ای ما بود و در چهارمین راهبرد غربی ها به دنبال ویران کردن تمامی تاسیسات و فعالیت های هسته ای ایران بودند.

کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: طبعآ جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مستقل نمی توانست دستاوردهای هسته ای خود را در حوزه فناوری های نوین بنابه خواسته های غیرمنطقی کشورهای غربی کنار بگذارد با این حال دیدیم که چگونه ایران در چارچوب مذاکرات به توافق با آنها دست یافت.

عابدی گفت: اما متاسفانه آمریکا با پشت پا زدن به قطع نامه 2231 برجام را به عنوان یک توافق بد جلوه داد و از آن خارج شد. با این حال جمهوری اسلامی ایران بازهم از خود انعطاف نشان داد و گفت اگر اروپایی ها به تهعدات خود عمل کنند همچنان ما در برجام می مانیم.

وی افزود: خواسته های ایران از کشورهای اروپایی خواسته های زیادی نیست. ما خواهان باقی ماندن خط بانکی بین خود با اتحادیه اروپا هستیم، همچنین ادامه فعالیت شرکت های اروپایی در ایران و کاهش فشار آمریکایی ها برای تحریم نفتی ایران؛ طبعا اگر ایران به این خواسته های خود که حداقل خواسته هایش است، دست پیدا نکند از برجام پوسته ای بیش نمی ماند و ماندن در آن خسران بزرگی است.

کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: ایران همه محدودیت ها در چارچوب برجام را پذیرفته است ازجمله توقف غنی سازی بیست درصد، برچیدن چندین هزار سانتریفیوژ و نگه داشتن غنی سازی سه و نیم درصد به میزان 300 کیلوگرم. در مقابل انتظار این بود که تحریم ها برداشته شود، اما اگر تحریم ها همچنان برجای خود باقی بمانند عقلانیت سیاسی حکم می کند ایران دیگر در برجام نماند و از آن خارج شود. این موضوع را ایران به صراحت به طرف های غربی منتقل کرده است.

وی در پایان اظهار کرد: در جمهوری اسلامی ایران فناوری هسته ای بومی است بنابراین بدون نیاز به خارجی ها ما می توانیم فناوری هسته ای خود را حتی تا بیست درصد از سر گیریم و تمامی فعالیت های هسته ای خود را مجددا ادامه دهیم. صحبت های آقای عراقچی اتمام حجتی است برای غربی ها و آنانی که در نظام بین الملل و داخل مدعی بوده اند اگر ایران وارد مذاکره با غرب شود، آنها پای تعهدات خود باقی می مانند. اما الان مشاهده می کنیم این ایران است که پای تهدات خود باقی مانده و طرف های دیگر مذاکره یا از آن خارج شده اند یا در چارچوب برجام به تهدات خود عمل نمی کنند.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما