شناسهٔ خبر: 26275574 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

یادداشت؛

قانون جنگل ترامپ

اولین، بدیهی‌ترین و غیرقابل‌انکارترین حق هر انسانی، «حق حیات» است که ازقضا آمریکایی‌ها در لگدمال کردن این حق در مقیاس جهانی، سابقه‌ای طولانی و ننگین در پرونده خود دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، خروج آمریکا از «شورای حقوق بشر سازمان ملل» به بهانه و ادعای «تمرکز غیرمتناسب» بر رژیم صهیونیستی و «خصومت‌طلبی » با این رژیم در حالی از سوی «نیکی هیلی»، نماینده دائمی آمریکا اعلام شد که یک لبه انتقادات واشنگتن به حضور جمهوری اسلامی در این شورا و به‌اصطلاح تخلفات حقوق بشری کشورمان بازمی‌گردد. کاخ سفید مدعی است که موضوعات حقوق بشری در بطن سیاست خارجی آمریکا قرار دارد و به‌نوعی یک وظیفه جهانی در این خصوص برای خود متصور شده است اما باید دید که شعارها و ادعاهای این کشور با توجه به واقعیات امروز دنیا و آنچه در عمل رخ می‌دهد، واقعاً به ‌وسیله‌ای برای پیشبرد اهداف کلان آمریکا تبدیل نشده و حرف و عمل مستاجرین کاخ سفید یکی است یا خیر. 

اولین، بدیهی‌ترین و غیرقابل‌انکارترین حق هر انسانی، «حق حیات» است که ازقضا آمریکایی‌ها در لگدمال کردن این حق در مقیاس جهانی، سابقه‌ای طولانی و ننگین در پرونده خود دارند. از بمباران اتمی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی و کشتار میلیون‌ها انسان در ویتنام، عراق و افغانستان که بگذریم، این کشور در حال حاضر، بزرگ‌ترین حامی کشورهای جنایتکار است. رژیم‌های کودک کش سعودی و صهیونیستی طی دو دهه اخیر، به شکل مستقیم و غیرمستقیم، موجب مرگ میلیون‌ها یمنی و فلسطینی شده‌اند و با خیالی آسوده زیر چتر حمایت آمریکا همچنان به سبعیت خود ادامه می‌دهند.

آمریکا بدون رودربایستی هشدارهای سازمان ملل در مورد به خطر افتادن جان میلیون‌ها نفر از مردم یمن به دلیل حمله قبیله سعودی به بندر الحدیده را نادیده می‌گیرد و از سوی دیگر، هر جا که موقعیت این رژیم قرون‌وسطایی به خطر می‌افتد، تمام‌قد به هواخواهی برمی‌خیزد. وقتی عربستان از طرف سازمان ملل به نقض حقوق کودکان در یمن متهم شده بود، با لابی‌گری رهبران ریاض و نفوذ پشت پرده واشنگتن از این اتهام مبرا شد و یکی از رسواترین موارد آن در اردیبهشت سال جاری، چشم‌پوشی وزارت خارجه آمریکا در گزارش حقوق بشر سالیانه نسبت به جنایت‌های جنگی ائتلاف رژیم عربستان در یمن بود که مورد اعتراض گسترده گروه‌های حقوق بشری قرار گرفت.

وبگاه تحلیلی «امریکن کانزرواتیو» در آن مقطع نوشت: «گزارش سالیانه حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا جنایت‌های عربستان در یمن را لاپوشانی کرده، چراکه حملات عربستان را موجب وارد آمدن صدمه‌های غیرمستقیم به زیرساخت‌های یمن عنوان کرده، درحالی‌که در گزارش واقعی ناظران عفو بین‌الملل عنوان‌شده است، در یمن تخلف‌های جدی صورت گرفته که می‌تواند منجر به جنایات جنگی شود.»

از سوی دیگر، علی‌رغم این‌که آمریکا خود را مدافع «دموکراسی» می‌داند و گوش فلک را با شعار حمایت از «حق تعیین سرنوشت ملت‌ها به دست خودشان» کر کرده، در این خصوص از استانداردهای دوگانه و حتی چندگانه پیروی می‌کند. مرتجعینی از قبیل بحرین، عربستان و اقمارشان که تاکنون رنگ انتخابات را به خود ندیده‌اند، تحت‌الحمایه یانکی‌ها هستند اما جمهوری اسلامی را که مهد تمدن و مردم‌سالاری دینی است و ده‌ها انتخابات آزاد و رقابتی در طول 4 دهه گذشته برگزار کرده، ناقض حقوق بشر و دشمن مردم‌سالاری معرفی می‌کنند!

خالق و حامی تروریسم هم هستند و آش تروریست پروری آن‌ها چنان شور شده که ترامپ و بسیاری از سیاستمداران حال و گذشته آمریکا، بدون پرده‌پوشی از نقش مستقیم رؤسای جمهور قبلی این کشور در پرورش غول تکفیری‌ها سخن به میان آورده‌اند ولی ایران اسلامی که نقشی بی‌بدیل در منکوب کردن تروریست‌ها ایفا کرد را «بزرگ‌ترین حامی تروریسم» می‌دانند!

حقوق اقلیت‌ها و رنگین‌پوستان در داخل آمریکا به‌طور سیستماتیک نقض می‌شود، کودکان و زنان و مردان فرقه «داوودی» (دیویدیسم) را زنده‌زنده در آتش می‌سوزانند، اعتراضات به قتل یک نوجوان سیاه‌پوست توسط پلیس در فرگوسن را با تانک و زره‌پوش و نیروهای مسلح ارتشی پاسخ می‌دهند، کودکان مهاجر را بدون توجه به گریه و زاری آن‌ها از والدینشان جدا و در قفس‌های بلند حبس می‌کنند و در سوی دیگر، جمهوری اسلامی که پیروان تمام ادیان آسمانی و اقلیت‌های قومی در آن از آزادی و حقوق کامل برخوردارند، میلیون‌ها مهاجر را پذیرفته و به‌حق تحصیل رایگان آن‌ها رسمیت بخشیده را به نادیده گرفتن حق ادیان و اقوام متهم می‌کنند.

ترامپ از خروج یک‌جانبه و غیرقانونی از برجام که مغایر با موازین بین‌المللی است، باافتخار یاد می‌کند و بلافاصله پس‌ازآن، بهمنی از تحریم‌های وحشیانه را بر سر مردم کوچه و بازار می‌ریزد، بی‌آنکه توضیح بدهد جامه دریدن و عربده‌کشی برای حقوق بشر چگونه با تحریم غذا، دارو و تحت‌فشار قرار دادن مردم عادی سازگاری دارد. در رثای فقر و گرسنگی ملت نجیب ایران اشک تمساح می‌ریزد، حال‌آنکه آمار اخیر وزارت بهداشت آمریکا نشان می‌‌دهد بیش از 42 میلیون آمریکایی یعنی حدود یک‌ششم از جمعیت این کشور در فقر و گرسنگی به سر می‌برند.  خود را دوست ایرانی‌های سرافراز و مدافع حقوقشان جا می‌زند، سفره هفت‌سین در کاخ سفید می‌چیند و هم‌زمان از تروریست‌های منافق که دستشان به خون قریب به 17 هزار ایرانی آغشته است، حمایت کرده و نام آن‌ها را از لیست گروه‌های تروریستی خارج می‌کند!

اگر بخواهیم اندکی بیشتر پرده رسوایی آمریکا را بالا بزنیم، باید به تقارن هجمه حقوق بشری واشنگتن به انقلاب اسلامی و جانب‌داری از رژیم صهیونیستی توجه داشته باشیم. جمهوری خواهان تندرو و حامیان صهیونیست‌ها در نظر دارند به هر ترتیب ممکن، دولت ترامپ را در زمینه مقابله با هرگونه موضع‌گیری جهانی علیه اسرائیل یاری دهند، چراکه وارونه جلوه دادن حقایق حقوق بشری در ایران می‌تواند ضمن منحرف کردن افکار عمومی دنیا از فجایع خون‌بار یمن و فلسطین اشغالی توسط عربستان و اسرائیل، برشدت مقابله با کشورمان در فضای پسا برجام بیفزاید.

با عنایت به واقعیت‌های پیش‌گفته، اگر برخی همچنان در این توهم بسر می‌برند که حقوق بین‌الملل و حقوق بشر جایی در قاموس شیطان بزرگ دارد و قانون جنگل ترامپ را تنها قانونی می‌پندارند که منافع ایران اسلامی را تأمین می‌کند، سخت در اشتباه‌اند و باید در عقلانیت این جماعت شک کرد! آمریکا با چه رفتار و زبانی باید بگوید که به تعهداتش، به وعده وعیدهایش و اساساً به هر چه که می‌گوید و امضا می‌کند، پایبند نیست، از حقوق بشر و امثال آن برای سلب کردن مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی استفاده ابزاری می‌کند تا سراب مذاکره مجدد با آمریکا در نزد عده‌ای فرو ریزد ؟! بی‌تردید رفتار آینده آمریکا در قبال کشورمان ازآنچه تاکنون به انجام رسانده است، متفاوت نیست و نگاه عبرت‌آموز با چاشنی عرق ملی و دینی کافی است تا به غیرقابل اعتماد بودن شیطان بزرگ پی ببرند./۹۶۹/د102/ب1

منبع: حمایت

نظر شما