شناسهٔ خبر: 26274915 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

با صفحات ویژه ای درباره سرمایه اجتماعی و توسعه اقتصادی/

شماره بیست و ششم ماهنامه «دانش بنیان» منتشر شد

بیست و ششمین ماهنامه آموزشی، علمی، خبری، تحلیلی «دانش بنیان» با رویکردی به سرمایه اجتماعی و توسعه اقتصادی، منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌‎رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ اقتصاد دانش بنیان دو بازوی قدرتمند را برای ظهور و بروز خود لازم دارد؛ نیروی انسانی، اقتصاد خلاق. حالا در کشور ما، این دو کمابیش در حال کنار هم ایستادن برای رونق اقتصاد دانش بنیان هستند. ماهنامه «دانش بنیان» در بیست و ششمین شماره خود، نگاهی ویژه به سرمایه اجتماعی و توسعه اقتصادی انداخته و صفحاتی را به این موضوع اختصاص داده است.

نام نیک

در اوایل خردادماه، خبر بدی به گوش فعالان عرصه فناوری و نوآوری رسید؛ «دکتر محمود شیخ زین الدین درگذشت». وی معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود که خدمات پرشماری در این عرصه به کشور عرضه داشت. از همین رو، پرویز کرمی سردبیر «دانش بنیان» در شماره جدید این ماهنامه، یادی از خدمات و دغدغه های آن مرحوم در یادداشت سردبیری اش ارائه داد: «مرگ حق است و خداوند آن را به همه موجودات خواهد چشانید. اما خوشا به سعادت آنانی که با دست پر و کارنامه ای درخشان دنیا را ترک می گویند. در این دنیا دو چیز بیشتر نتوانیم به دست آوریم: یکی نام نیک است و دیگری قرص نانی از ره کار ثواب برای خلق. ثواب چیزی جز عمل صالح نیست. عملی که خیرش به دیگران برسد و باعث رفاه و آسایش خلق شود.»

جایگاه ایران

سهولت در زمینه ایجاد کسب و کار، موضوعی است که این روزها، به شدت پیگیری می شود. ایران طبق گزارشی در جایگاه 124 در بین 190 کشور از لحاظ سهولت راه اندازی کسب و کار است. فاطمه حسینی نماینده مجلس در این باره گفته است: «جلوگیری از تصمیمات و ایجاد سیاست های شتابزده، اجتناب از ابراز دیدگاه های منفی، ایجاد ذهنیت مثبت در ایجاد کسب و کار بین فعالان این حوزه، توجه به تحریم ها و گشایش تسهیلات دهی توسط سیستم بانکی از عواملی است که در کوتاه مدت می تواند راهی مثبت جهت ایجاد فضای کسب و کار مناسب باشد.» جمشید عدالتیان کارشناس اقتصادی هم در این گزارش، اظهار کرده است: «در حال حاضر فعالیت های تولیدی در کشور به دلیل سیاست های نادرست و تصمیم گیری های آنی وضعیت نامساعدی دارد. بنابراین در این برهه به جای انتظار ارتقای جایگاه باید در پی حفظ جایگاه کنونی بود.»

همه برای یکی

پرونده ویژه شماره بیست و ششم ماهنامه «دانش بنیان» به موضوع سرمایه اجتماعی و توسعه اقتصادی اختصاص دارد با تیتر اصلی «یکی برای همه، همه برای یکی». در این پرونده، جعفر خیرخواهان استاد اقتصاد معتقد است که «در صورت فقدان سرمایه اجتماعی، بر سر منابع نزاع شکل خواهد گرفت.» یادداشت و گزارش های دیگری در این باره در شماره جدید «دانش بنیان ارائه شده است.

غفلت از صنعت

محمد گنج مدیرعامل یک شرکت نوآور در زمینه آب، پای گفت وگو با «دانش بنیان» بیست و ششم نشسته و گفته است: «موردی که باعث رنجش بسیاری از شرکت های دانش بنیان یا استارتاپ های فعال در حوزه صنعت می شود این است که حمایت های مطلوبی از کسب و کارهای جدید در حوزه صنعت صورت نمی گیرد. گویی نام دانش بنیان و استارتاپ بیشتر با فعالیت در حوزه آی تی همراه می شود تا حوزه صنعت. به همین دلیل فعالان حوزه صنعت مورد غفلت قرار گرفته اند.»

فاز ریسک پذیر

مصطفی ادرسی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال کشور نیز در گفت وگو با ماهنامه «دانش بنیان» از دغدغه ها و تجربه هایش گفته است. به اعتقاد این کارآفرین جوان: «در کارهای ما ریسک خیلی بالاتر است. چون تولید دانش بنیان حتما باید با تکنولوژی و دانش بالا باشد و وقتی محصول تکنولوژیک باشد باید از فاز تحقیق وارد مرحله پایلوت و بعد نیمه صنعتی و در نهایت صنعتی شود که این فرآیند تخصصی و هزینه بر است. »

فراتر از سلامتی

شیوا اسبری مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه سلامتی هم توضیحاتی درباره فعالیت های این شرکت فناور ارائه کرده و گفته است: «علم و تکنولوژی باعث شد واکسن ها و آنتی بیوتیک ها خطر بیماری های عفونی را که تا آن زمان عامل اصلی مرگ و میر بودند، کاهش دهند. در عوض بیماری های مزمن و مشکلات ناشی از سبک زندگی بد که به خاطر موارد استرس زا در زندگی و محل کار ایجاد می شوند، مشکلات اصلی سلامت شدند. بر همین اساس شرکت ما خدماتی در دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری برای سطح سلامت فرد و آنالیز او انجام می دهد و کیفیت زندگی اش را بررسی می کند.»

در کنار این مطالب، بیست و ششمین ماهنامه «دانش بنیان» گفت وگوها، یادداشت، گزارش ها و اخبار متعدد و متنوعی دیگری دارد که مخاطبان با در اختیار داشتن نرم افزار کدخوان در موبایل های هوشمندشان، می توانند از متن ها، عکس ها، فیلم ها و صداهای تعبیه شده در آن نیز بهره مند شوند.

بیست و ششمین ماهنامه «دانش بنیان»، به صاحب امتیازی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه منتشر شده است.

نظر شما