شناسهٔ خبر: 26274897 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو-قدیمی | لینک خبر

هشدار جدی مدیرعامل آبفای قم در نماز جمعه؛

تولید و مصرف آب در قم سر به سر شد/ منابع جدیدی برای تامین آب قم نداریم

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نسبت به افزایش مصرف آب در قم هشدار دارد و گفت: در حال حاضر تولید و مصرف آب به‌ یک اندازه است و در صورت افزایش مصرف با کمبود آب مواجه خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، "علی جان صادق پور" امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم در سخنانی با اشاره به آغاز هفته صرفه‌جویی در مصرف آب(یکم تا هفتم تیرماه) اظهار داشت: امیدواریم این نام‌گذاری موجب افزایش آگاهی عمومی و توجه بیشتر مردم به اهمیت آب و شیوه مصرف بهینه این مایع حیاتی شود.
وی با بیان اینکه سال‌های سال است که کم‌آبی جزو چالش‌های اصلی کشور قرار دارد، ابراز داشت: در حالی که بیشتر مردم از وضعیت نامناسب منابع آبی کشور آگاه هستند اما کشور بد مصرفی در حوزه آب هستیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه هنوز توجه جدی به موضوع کمبود آب در کشور نشده است گفت: مردم و مسئولان با وجود آگاهی از وضعیت منابع آبی، هنوز خود را مخاطب این هشدار جدی قرار نداده‌اند به گونه‌ای که سالانه شاهد افزایش مصرف آب در کشور هستیم.
وی با تاکید بر اینکه برای عبور از بحران کم‌آبی نیازمند توجه تمام اقشار جامعه به این موضوع مهم هستیم، تصریح کرد: همه مردم باید الگوی مصرف آب را به عنوان یکی از الزامات زندگی خود قرار داده و در خصوص این مشکل ملی احساس مسئولیت کنند.
صادق پور با اشاره به اینکه در بسیاری از مناطق کشور دچار چالش شدید آبی هستیم، تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی مصرف نقش بسیار مهمی در اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید دارد.
وی سرانه مصرف آب روزانه هر فرد را در قم 160 لیتر در ثانیه اعلام کرد و اذعان داشت: این در حالی است که یک زندگی ایدئال می‌تواند با 70 تا 80 لیتر در شبانه‌روز برای یک فرد تأمین شود.
* مصرف بی رویه برخلاف آموزه های دینی و مصلحت کشور است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم تاکید کرد: این مصرف دو برابری به منزله هدر رفت آب است و اسراف و تبذیر به شمار می‌رود که برخلاف آموزه‌های دینی، مصلحت کشور و اقتصاد خانوار است.
وی مصرف بیش از الگوی مصرف آب را به زیان اقتصادی خانواده‌ها دانست و گفت: هر چه مصرف آب افزایش داشته باشد آب‌بها نیز به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند که با اصلاح الگوی مصرف آب می‌توان آب‌بها را نیز مدیریت کرد.
صادق پور با بیان اینکه وزارت نیرو از تمام ظرفیت‌های موجود در داخل و خارج استان برای آب تأمین آب شهر قم استفاده کرده است، ابراز داشت: حفر چاه، احداث سد15 خرداد و احداث سد کوچری در 200 کیلومتری قم از جمله اقداماتی است که برای تأمین آب شهر قم انجام شده است.
وی با بیان اینکه هر چه ظرفیت در زمینه تأمین آب بوده به منصه عمل آورده شده و چیزی برای آینده نداریم، اظهار داشت: در حال حاضر تولید و مصرف آب به‌ یک اندازه است و اگر مصرف افزایش یابد با کمبود آب مواجه خواهیم بود.
* افزایش مصرف، شوری آب را به دنبال دارد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به تأمین 86 درصد آب شهر قم از سدکوچری، خاطرنشان کرد: آب این سد شیرین است اما با عدم رعایت الگوی مصرف و افزایش میزان مصرف آب، مجبوریم از آب چاه‌های داخل شهر که شور هستند با این آب شیرین اختلاط کنیم که منجر به  شوری آب در بخش‌هایی از شهر می‌شود.
وی با اشاره به افزایش 10 درصدی مصرف آب در روز 31 خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، آن را یک زنگ خطر جدی دانست و اذعان داشت: تک تک افراد جامعه باید نسبت به موضوع اصلاح الگوی مصرف و استفاده بهینه از آب توجه جدی داشته باشند تا دچار چالش نشویم.
صادق پور با اشاره به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی که دشمنان برای کشور ایجاد کردند یادآور شد: هر کس قدمی در راه اصلاح الگوی مصرف بردارد مانند سربازی است که برای نظام در این جنگ اقتصادی نابرابر به میدان رفته است.

وی با اشاره به اقدامات گسترده شرکت آب و فاضلاب برای ارائه خدمات به مردم گفت: همه این سرمایه‌گذاری‌ها به شرطی می‌تواند موفق باشد و خدمت پایداری به شمار برود که تمام افراد جامعه خود را صاحب آن بدانند و در مصرف آب دقت لازم را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در پایان تاکید کرد: با مصرف صحیح آب و سازگاری با شرایط کم آبی می‌توانیم بدون اینکه از نظر نظامی اقدامی کرده باشیم در جبهه‌ای که علیه ما ایجاد کردند مبارزه کنیم و این کار  جز با اراده، فرهنگ‌سازی و احساس مسئولیت همه ما محقق نمی‌شود.
 
 
 
 
 
 
 
 

نظر شما