شناسهٔ خبر: 26274655 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی:

پذیرای ایده سمن‌ها باشیم/انگیزه‌زایی عامل حیات تشکل‌های مدنی

نمایندگی مرکزی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی پذیرای ایده و افکاری سمن‌ها باشند و از این ظرفیت در تصمیم‌سازی‌ها بهره‌مند شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، فتح‌الله حقیقی در نشست کارگروه تخصصی تشکل‌های مردم نهاد مدیریت بحران استان مرکزی با حضور دکتر کمال اکبری معاون مشارکت‌های اجتماعی وزیر کشور، دکتر زهرا عابدینی مدیر طرح و توسعه نهادهای اجتماعی و دکتر اسدفامیان مدیر حقوقی معاونت مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور با تاکید بر اعتمادسازی در مردم و همچنین اعتماد به ظرفیت مدنی بیان کرد: قطعا با اعتمادسازی در جامعه می‌توان پاسخ خوبی از جانب مردم گرفت و این امر بارها در عمل ثابت شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت سمن ها در مواقع بحرانی حرکت بسیاری خوبی است افزود: نهادهای مردمی اغلب غیرسیاسی و فاقد شهوت اقتصادی هستند و تنها برای خدمت به مردم وارد عرصه شده‌اند و باید از این ظرفیت نهایت بهره را برد.

حقیقی تصریح کرد: امروز در دنیا افکار سمن ها توسط تصمیم‌سازان خریداری می‌شود، اما در جامعه ما این افکار و ایده‌ها از سوی سمن‌ها رایگان ارائه می‌شود و حتی برخی از مدیران در این شرایط نیز استفاده‌ای از این افکار نمی‌کنند.

وی با اشاره به استفاده استان مرکزی از توان سمن‌ها بیان کرد: استان مرکزی تاجایی که در توان داشته است از ایده و افکار سمن‌ها استفاده کرده است و حتی تلاش شد که جایگاه سمن‌ها در تصمیم‌سازی دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار گیرد البته در این راستا موفقیت کامل حاصل نشده است، اما در مسیر تحقق این جایگاه در حرکت هستیم  باید بهتر عمل شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با اشاره به اهمیت موضوع حقوق شهروندی و موازی‌کاری‌های موجود در این راستا بر لزوم تقویت این موضوع در وزارت کشور و استان‌ها تاکید کرد و گفت: ارتقای حوزه اجتماعی به سازمان اقدامی ارزشمند است اما از طرفی دفاتر اجتماعی در استان‌ها تغییر ساختار نداشته است و همچنان با پست‌های قبلی فعال است که با توجه به حجم کاری بالای باید مهندسی معکوس در این راستا صورت گیرد.

وی با اشاره به فعالیت 71 درصد سمن‌ها در استان خواستار بررسی علل عدم فعالیت 29 درصدی تشکل‌های مردمی شد.

حقیقی به فعالیت 89 درصدی سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی با قدمتی کمتری از 10 سال گفت: باید در سازمان‌ها انگیزه‌زایی دنبال شود که در این راستا باید سازوکار مناسب تعریف شود و توجه مدیران به ایده و فکر سمن‌ها نیز می‌تواند در جهت انگیزه‌زایی موثر باشد و همچنین با توجه به اینکه 96 درصد سازمان‌های مردم نهاد داوطلبانه فعالیت دارند با انگیزه‌زایی می‌توان توسعه فعالیت ها و افزایش عمرکاری آنان را رقم زد.

وی بر لزوم کیفی‌سازی سمن‌ها تاکید کرد و افزود: سمن‌های استان مرکزی ظرفیت بالایی دارند به عنوان نمونه فعالیت‌ یکی از تشکل‌های مردمی استان مرکزی در حوزه اجتماعی به دلیل همه‌جانبه بودن در شورای اجتماعی استان به تصویب رسید و قطعا می‌توان با کیفیت‌بخشی به عملکرد سمن‌ها اقدامات موثری را به منصه ظهور رساند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با اشاره به اجتماعی کردن مباحث مرتبط با بهداشت و درمان در استان مرکزی تصریح کرد: یکی از درگیری های استان مرکزی در حوزه بهداشت و درمان است به شکلی از عدم استاندارد امنیت غذایی و آگاهی مردم رنج می‌بریم و این امر چالش‌هایی چون شیوع بیماری‌های غیرواگیردار را رقم زده است و استفاده از توان نهادهای مدنی در این راستا بسیار اثر بخش خواهد بود که بخشی از اقدامات در این به سمن‌های استان سپرده شده است.

حقیقی اضافه کرد: علاوه بر مباحث اجتماعی جلب مشارکت مردم در تامین امنیت نیز مورد توجه قرار گرفته است به شکلی در نوروز پایش و نظارت توسط سمن‌ها انجام گرفت، همچنین با وجود ماندگاری 390 هزار نفر در استان مرکزی و افزایش 15 درصدی سفرها شاهد کاهش 64 درصدی تصادفات منجر به فوت بودیم که این امر نشان از اثربخشی نهادهای مدنی علاوه بر حوزه‌های بحرانی در مسائل اجتماعی و امنیتی است که خوشبختانه استان مرکزی به این عرصه ورود کرده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما