شناسهٔ خبر: 26274473 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بررسی زمینه‌­های شکل­‌گیری جنبش پدیدارشناسی در تازه‌ترین ماهنامه حکمت و معرفت

چیستی و زمینه‌­های شکل­‌گیری جنبش پدیدارشناسی در تازه‌ترین شماره ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت مورد مداقه و بررسی قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، شماره 147 ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت با عنوان «چیستی و زمینه‌­های شکل­‌گیری جنبش پدیدارشناسی» منتشر شد. منیره پنج‌تنی در سخن دبیر ابتدا گزارش کوتاهی از وضعیت پدیدارشناسی در ایران داده است و نتیجه مشاهدات میدانی‌­­اش در چند بند همراه با برخی پرسش­‌های حاصل از چنین وضعیتی­ ارائه کرده است و  سپس با برشمردن نیازهای ناشی از وضعیت مذکور به دلایل و ضرورت شکل‌­گیری این دفتر و نحوه انتخاب مقالات پرداخته است.

اولین دفتر این مجموعه پدیدارشناسی «چیستی و زمینه­‌های شکل­‌گیری جنبش پدیدارشناسی» مشتمل بر چهارده مقاله و یک گفت‌­وگو است که در دو شماره پیاپی تیر و مرداد 97 منتشر می‌­شوند که شماره نخست دفتر اول در تیر ماه مشتمل بر هفت مقاله است و شماره دوم دفتر نخست در مرداد ماه نیز خاستگاه‌­های شکل­‌گیری پدیدارشناسی را از دکارت تا هوسرل بررسی می‌­کند.

«مفهوم پدیدارشناسانه پدیدار» به قلم محمدجواد صافیان می‌­کوشد معنای پدیدارشناسانه پدیدار را بررسی کند و معنای این واژه را از معانی غیرپدیدارشناسانه تفکیک کند. 

«پدیدارشناسی: «راه» تفکر و تحقیق» عنوان مقاله دوم است. دغدغه اصلی مرضیه پیراوی­ ونک تفکیک پدیدارشناسی به مثابه راه از پدیدارشناسی به مثابه روش است. به  زعم نگارنده این مقاله پدیدارشناسی در اصل راهی برای اندیشیدن است و فراتر از یک مکتب فلسفی یا یک روش پژوهش است.

علی نجات­‌غلامی در سومین مقاله با عنوان «پدیدارشناسی به مثابه فلسفه اولی» می‌کوشد معنای فلسفه اولی را از منظر پدیدارشناسی با ارجاع به اندیشه­‌های ادموند هوسرل توصیف کند. مؤلف دلیل دشوار بودن فهم پدیدارشناسی را «عدم درک معنای فلسفی این مفهوم سابق بر کاربست آن به عنوان روش» می­‌داند. 

مقاله چهارم «نخستین زمینه­‌های ظهور پدیدارشناسی: نسبت میان ظهور و هستی» خوانشی پدیدارشناسانه بر مناقشه میان افلاطون و ارسطو و پروتاگوراس به قلم مهدی صاحبکار است. مؤلف برای بررسی نسبت میان ظهور و هستی از رساله ثئای‌­تتوس افلاطون آغاز کرده است و پس از بررسی این مسأله در آرای ارسطو خوانشی پدیدارشناختی در باب نسبت این دو مفهوم ارائه کرده است.

«پدیدارشناسی» عنوان مقاله پنجم و ترجمه مدخلی با همین نام از واژه‌­نامه تاریخی فلسفه است که زیر نظر یواخیم ریتر تألیف شده و حامد صفاریان آن را از آلمانی به فارسی برگردانده است. 

مقاله ششم «روش پدیدارشناسی» به قلم جوئل اسمیت و ترجمه مریم خدادادی است. مؤلف مقاله‌­اش را با توضیح مختصری در خصوص پژوهش‌های منطقی هوسرل به عنوان زادگاه پدیدارشناسی آغاز می­‌کند و سپس به تأثیر این دیدگاه بر پدیدارشناسی هایدگری و بسط پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی فرانسوی می‌­پردازد و در ادامه مقاله‌اش را به بحث درباره موضوع و روش پدیدارشناسی متمرکز می­‌کند. 

هفتمین و آخرین مقاله با عنوان «دیدگاه هوسرل درباره فلسفه اولی» به قلم رابرت ساکالوفسکی هوسرل­شناس و ارسطوشناس معاصر است که محسن صابر به فارسی برگردانده است. مؤلف در این مقاله می­‌کوشد مهم­ترین مسائل فلسفی این دو فیلسوف را برجسته کند. 

بخش دوم ماهنامه ادب و هنر نام دارد و مشتمل بر چهار مقاله است که به ترتیب عبارتند از: «تفسیر هنر» به قلم نوئل کرول و با ترجمه انشاءالله رحمتی. «طنزپردازی و نقیضه‌گویی در ترجمه های میرزا حبیب اصفهانی به قلم مریم ط. قشقایی.  «نقد وبررسی شعر«قایق» نیما یوشیج از منظر فرمالیستی و اگزیستانسیالیستی» به قلم ریحانه واعظ شهرستانی، محمد رضا واعظ شهرستانی و آخرین مقاله با عنوان «عقل و اخلاق» به قلم کارلا بگنولی است که زهره سعیدی و ناظر محسن جوادی به فارسی ترجمه کرده‌­اند.

بخش سوم با عنوان «اندیشه و نظر» مشتمل بر یک مقاله با عنوان «سمنتیک توحید الهی به ترتیب نزول آیات» به قلم سیدسلمان صفوی است.

بخش چهارم با عنوان کتاب مطلبی با عنوان «نوادر لبخند» به قلم سید مسعود رضوی آغاز شده است. بخش پنجم و پایانی نشریه با عنوان گزارش به دبیری منوچهر دین‌پرست، به گزارش برخی از وقایع حوزه اندیشه در یک ماه گذشته اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش، شماره 147 ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت به سردبیری و مدیرمسئولی انشاءالله رحمتی با بهای 5000 تومان در اختیار علاقه‌مندان در بازار نشر قرار گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما