شناسهٔ خبر: 26274090 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

رقابت تنگاتنگ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

فعالیت تبلیغاتی و سخنرانی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با نزدیک شدن به زمان رای گیری، شتاب گرفته و در دو روز اخیر آنها آخرین تلاش خود را با دادن وعده هایی برای جلب آرای بیشتر مردم کردند و امروز عصر تبلیغات این رقابت سخت به پایان می رسد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها 6 نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری 24 ژوئن سال 2018(3 تیرماه 1397) ترکیه هستند.

تبلیغات این نامزدها به شکل مصاحبه با رسانه ها، سخنرانی در اجتماعات مردمی و حضور در تجمعات انتخاباتی در سراسر ترکیه جریان دارد و روند این تبلیغات که تا عصر امروز ادامه دارد، همچنان با شور و هیجان ادامه دارد.

***
رجب طیب اردوغان نامزد حزب عدالت و توسعه که نامزد مورد حمایت حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی و حزب اتحاد بزرگ به رهبری مصطفی دستیچی هم محسوب می شود، در میتینگ انتخاباتی استانبول بار دیگر به محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق تاخت و اظهار کرد: آیا تصاویر سخنان توهین آمیز اینجه با مامور دولتی را مشاهده کردید؟ این آدم چگونه می تواند رییس جمهوری کشور شود؟ چه کار می خواهی کنی محرم؟ آیا می خواهی با کسب قدرت به مردم لگد بیندازی و سیلی بزنی؟
این سخنان اردوغان در واکنش به انتشار ویدویی در رسانه های ترکیه است که نشان می دهد محرم اینجه در گفت و گوی تلفنی با یک مامور پلیس، سخنان تند و توهین آمیزی را به زبان می آورد.
وی به اظهارات اینجه مبنی بر عدم لزوم ساخت پل سلطان سلیم استانبول واکنش نشان داد و گفت: ما با ساخت پل ها بر تنوع آنها افزودیم و تو (اینجه) می توانی از پل هایی که به کار تو می آیند، برای عبور استفاده کنی.
برخی از آخرین اظهار نظرهای اردوغان به شرح زیر بوده است:
ـ هدف ما ارتقای ترکیه به سطح بالای تمدن معاصر است
ـ 200 هزار مهاجر سوری را به عفرین و جرابلس بازگرداندیم.
ـ زمینه حضور 40 میلیون گردشگر خارجی به ترکیه را فراهم کردیم.
ـ یکصد هزار نفر در فرودگاه جدید استانبول مشغول به کار خواهند شد.

***
محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق ترکیه جدی ترین رقیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری محسوب می شود و بنا بر پیش بینی بعضی از کارشناسان ترک، اینجه و اردوغان در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، رقیب یکدیگر خواهند بود.
وی از دو مورد سخنرانی 10 دقیقه ای خود در شبکه ملی تلویزیونی تی.آر.تی صرف نظر کرد اما با سفر به شهرهای مختلف، تاکنون بیش از یکصد میتینگ انتخاباتی را برگزار کرده است.
اینجه روز گذشته در میتینگ بزرگ انتخاباتی خود در آنکارا خطاب به اردوغان گفت: تو برای نجات دولت از نابسامانی، وزرا را تغییر دادی ولی نتیجه نگرفتی، نزدیکانت را تغییری دادی نشد، کاخ ریاست جمهوری را تغییر دادی، نشد، نظام دولتی را تغییری دادی، باز اتفاقی نخواهد افتاد. ای اردوغان به این زحمات نیازی نیست چرا که هر زمان تو تغییر کنی و کنار بروی، همه چیز درست خواهد شد.
وی مدعی تسلیم شدن اردوغان به غرب شد و گفت: اردوغان، ترکیه را از واشنگتن و بروکسل اداره می کند و من از آنکارا کشور را هدایت خواهم کرد.
برخی از اظهار نظرهای وی نیز که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته به شرح زیر بوده است:
ـ نرخ بیکاری را به زیر پنج درصد خواهم رساند.(هم اکنون حدود 12 درصد است)
ـ در زمان اقتدار ما، اجباری بر داشتن و یا نداشتن روسری برای زنان وجود نخواهد داشت.
ـ در صورت پیروزی، از روسای خبرگزاری آناتولی، تلویزیون ملی و شورای عالی انتخابات به دادگاه شکایت خواهم کرد.
ـ من پیروز انتخابات خواهم بود.
ـ اردوغان دیگر نماینده ملت ترکیه نبوده و امروز بسیار مغرور شده است.
ـ اردوغان چای شهر ریزه ترکیه زادگاه خود را نمی پسندد و الان دیگر چای سفید 4500 لیری می نوشد.

***
مرال آکشنر رهبر حزب نیک و نامزد زن این تشکیلات سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری نیز بر شدت سفرها و سخنرانی های انتخاباتی خود افزوده است و در اجتماعات تبلیغاتی به انتقاد شدید از اردوغان می پردازد.
آکشنر با احراز شرایط نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری، ابتدا شرایط مطلوبی برای گام برداشتن در مسیر افزایش محبوبیت داشت به طوری که بسیاری از حامیان حزب حرکت ملی و بخشی از حامیان حزب حاکم را به سوی خود جلب کرد اما در ادامه با بیان مواضع ضعیف و عدم تبیین دقیق برنامه ها، روند رشد طرفداران وی معکوس شد تا جایی که نتایج نظرسنجی های اخیر حاکی از کاهش شدید آراء آکشنر است.
گزیده ای از اظهارات انتخاباتی روز گذشته وی به شرح زیر بوده است:
ـ هزینه های درمان بازنشسته ها را تامین خواهم کرد.
ـ اردوغان، کتاب رایگان به دانش آموزان می دهد اما در آن کتاب ها آتاترک وجود ندارد.
ـ اردوغان خواهان نظامی برای کنترل هر چیزی است.
ـ ترکیه منابع فراوان دارد، کافی است که دزدی از این کشور رخت بندد.
ـ اردوغان در هر جایی دروغ می گوید.
ـ جای زنان در سیاست، دانشگاه، دنیای کار و هر جای ممکن است.
ـ کشور نیاز به نظامی برای تامین خواسته جوانان دارد.

***
تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب اسلامگرای سعادت و نامزد این تشکیلات سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری نیز از جمله افرادی است که به شدت از سیاست های حزب حاکم و اردوغان انتقاد می کند و در سخنرانی های انتخاباتی خود فتنه غرب و بی تدبیری دولت را عامل بی ثباتی در اقتصاد کشور توصیف می کند.
وی پیش از این تلاش بسیار زیادی کرد تا عبدالله گل رییس جمهوری سابق ترکیه را برای نامزدی از سوی حزب سعادت راضی کند اما در نهایت موفق به این کار نشد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با جمع آوری 100 هزار امضای پیش بینی شده در قانون انتخابات ترکیه نامزد انتخابات شد و اعلام کرده است که منتقد وضعیت کنونی ترکیه بوده و حزب حاکم و شخص رییس جمهوری را مسبب شرایط کنونی کشور می داند.
وی همچنین در پاسخ به سوال مجری یک رسانه مبنی بر انتخاب بهترین بازیکن از میان رونالدو و مسی اظهار کرد: در موضوع قدس، رونالدو واکنش مناسبی داشت و ما نیز وی را به میتینگ خود دعوت کردیم و در صورت لزوم دوباره دعوت خواهیم کرد و در خصوص مسی نیز نظر مخالفتی نداریم.
برخی از اظهار نظرهای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در عصر روز گذشته به شرح زیر بوده است:
ـ ادعای برداشتن اجباری روسری با کنار رفتن اردوغان درست نیست.
ـ نگران آینده کشور با کنار رفتن حزب عدالت و توسعه از قدرت نیستم.
ـ اردوغان دیگر نگرش ملی ندارد.
ـ اردوغان، اروپا و آمریکا را به عنوان متحد قبول کرد و اخلاق و معنویت فقط در حد حرف ماند.

***
دوغو پرینچک رهبر حزب وطن و نامزد این تشکیلات سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری اگر چه در بعضی مواقع به انتقاد از سیاست های حزب حاکم می پردازد اما نحوه بیان مواضع وی به گونه ای است که نشانی از تقابل جدی با حزب حاکم را ندارد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز با جمع آوری 100 هزار امضای پیش بینی شده در قانون انتخابات ترکیه نامزد انتخابات شد و اعلام کرده است که منتقد وضعیت کنونی ترکیه بوده و در صورت انتخاب شدن، با نزدیکی به ایران و روسیه، نقش ترکیه در معادلات جهانی را تقویت خواهد کرد و تلاش می کند تا تشکیلات حزب دموکراتیک خلق ها را تعطیل کند.
برخی از اظهار نظر وی در سخنرانی انتخاباتی عصر روز گذشته در ازمیر به شرح زیر بوده است:
ـ در صورت پیروزی در انتخابات، تولید را اولویت ترمیم اقتصاد قرار می دهم.
ـ کشاورزی را توسعه داده و از خارج پیاز و یونجه وارد نخواهیم کرد.
ـ ما زیر بار دستورات اقتصادی غرب نمی رویم.
ـ آمریکا، حزب دموکراتیک خلق ها را وارد مجلس ما کرد.
ـ آکشنر، اینجه و کاراملااوغلو ترکیه را تسلیم آمریکا خواهند کرد.

***
صلاح الدین دمیرتاش نامزد زندانی حزب دموکراتیک خلق ها در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز که شرایط ویژه ای را هم در خصوص نامزدی و هم برای تبلیغات انتخاباتی تجربه می کند، به نسبت دیگر نامزدها با محدودیت بیشتری در معرفی و تبلیغات خود رو به روست.
این نامزد کردتبار انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که مورد حمایت جمع کثیری از جمعیت کُرد و برخی تحول خواهان ترکیه است، تنها از طریق پیام هایی که به وسیله شبکه های اجتماعی منتشر می کند، به اعلام مواضع خود می پردازد.
تبلیغات محیطی این نامزد زندانی انتخابات ترکیه نیز با محدودیت هایی رو به روست و در برخی شهرهای ترکیه از جمله در بولو، آنکارا، استانبول و دنیزلی به تجمعات و برنامه های تبلیغاتی حمایت از این نامزد انتخاباتی حمله شده و موجب برهم خوردن برنامه های تبلیغاتی آنها شده است.
این نامزد انتخابات ترکیه با استفاده از حق 10 دقیقه ای قانونی خود، از طریق ویدئوی ضبط شده در تلویزیون ملی ترکیه(تی.آر.تی) به ایراد سخنرانی تبلیغاتی پرداخت و انتقادات تندی را علیه اردوغان و حزب حاکم بیان کرد.
دمیرتاش از 14 آبان سال 1395 به اتهام همکاری با گروه های تروریستی، تحریک مردم به شورش و چند اتهام دیگر در در زندان استان ادیرنه در غرب ترکیه در بازداشت موقت به سر می برد.
چندی پیش، دادگاه قانون اساسی ترکیه با رد درخواست آزادی اضطراری صلاح الدین دمیرتاش نامزد زندانی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، اعلام کرد که وی از حبس آزاد نمی شود.
درخواست آزادی وی پیش از این توسط شعبه 19 دادگاه جرائم سنگین آنکارا رد شده بود و بر این اساس، وکلای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه درخواست آزادی اضطراری وی را به دادگاه قانون اساسی این کشور ارائه کردند ولی در نهایت این مرجع عالی قضایی نیز رای بر ادامه بازداشت وی داد.
در درخواست آزادی اضطراری وی اعلام شده بود که ادامه زندانی شدن دمیرتاش موجب اخلال جدی در حق انتخاب شدن و انتخاب کردن وی می شود ولی دادگاه این استدلال را وارد ندانست.
چند روز پیش محرم اینجه، مرال آکشنر و تمل کاراموللا اوغلو سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خواستار آزادی صلاح الدین دمیرتاش رقیب انتخاباتی خود از زندان شدند ولی این درخواست از سوی مقامات قضایی ترکیه رد شد.
اینجه، آکشنر و کاراملا اوغلو نامزدهای حزب جمهوری خواه خلق، حزب نیک و حزب سعادت ترکیه، آزادی دمیرتاش رقیب انتخاباتی خود از زندان را زمینه ساز رقابت آزادانه و عادلانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سوم تیرماه 97 اعلام کرده بودند.
با توجه به قطعی نشدن حکم محکومیت قضایی وی، دمیرتاش می توانست در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری ثبت نام کند که وی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ثبت نام کرد و یکی از 6 رقیب این انتخابات به شمار می رود.
مواضع توییتری عصر روز گذشته وی به شرح زیر بوده است:
ـ شکست سه بر صفر آرژانتین از کرواسی حال مرا بد کرد.
ـ رای مردم به آزادی و دموکراسی، موجب آزادی من از زندان می شود.
ـ من زندانی نیستم بلکه گروگان سیاسی ام.
ـ برگزاری انتخابات در وضعیت فوق العاده، عادلانه نیست.

*****
به گزارش ایرنا، با توجه به برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس برای نخستین بار در تاریخ سیاسی ترکیه و رقابت سنگین بین احزاب و شخصیت های سیاسی، پیش بینی می شود که درصد مشارکت در انتخابات پیش رو بسیار بالا باشد.
برخی نظرسنجی ها از پیش بینی مشارکت حدود 90 درصدی حکایت دارد و این امر نشان می دهد که مردم ترکیه برای رسیدن به نتیجه مدنظر خود با اهداف اقتصادی در انتظاری سخت به سر می برند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها 6 نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) ترکیه هستند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به رغم وعده های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز 29 فروردین ماه(18 آوریل 2018) اعلام کرد که انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) برگزار می شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.
شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که 56 میلیون و 322 واجد شرایط در مناطق مختلف این کشور فردا برای انتخاب رییس جمهوری و نمایندگان مجلس پای صندوق های رای می روند.
این نهاد عالی انتخاباتی ترکیه همچنین اعلام کرد که برای انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس 180 هزار و 65 صندوق رای پیش بینی شده است. / ایرنا

نظر شما