شناسهٔ خبر: 26273694 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کمبود ید تا ۱۳ درجه ضریب هوشی کودکان را کاهش می‌دهد

- همشهری آنلاین: مدیر اسبق اداره سلامت و تغذیه وزارت بهداشت، با اشاره به نقش تغذیه در سلامت افراد، گفت: کمبود ید، تا ۱۳ درجه ضریب هوشی کودکان را کاهش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر ربابه شیخ الاسلام در اولین کنگره بین‌المللی و پنجمین کنگره ملی آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان، تاکید کرد: مراقبت‌های همه جانبه از دوران کودکی، یک سرمایه گذاری خردمندانه است.

وی اظهارداشت: متاسفانه مادران ما اصلا برای پرورش کودک ، آموزش نمی‌بینند ، درصورتی که دورانی را می‌توانیم برای آینده فرزندانمان سرمایه گذاری کنیم ، که این فرصت را به راحتی از دست می‌دهیم وگرنه والدین با رفتار درست ، باید تغییر را از درون خانواده آغاز کنند.

شیخ الاسلام به سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: در بخش امور اقتصادی ، منابع و سرمایه‌های زاینده اقتصادی در واقع همان نیروی انسانی است که سلامت جسمی و روانی او تعیین کننده است. ضمن اینکه ، بخش امور اجتماعی برنامه بر توانمندسازی و خوداتکایی اقشار و گروه‌های محروم در برنامه مربوط به رفاه و تامین اجتماعی تاکید دارد.

وی همچنین به تشریح سیاست‌های کلی جمعیت پرداخت که از خانواده و فرزندپروری با تاکید بر آموزش مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی ایرانی سخن می‌گوید.

این استاد دانشگاه با استفاده از نمودارهای مربوط به رشد مغزی کودکان صفر تا هفت سال ، گفت: دید هر دو چشم ، شنوایی ، افزایش راه‌های پاسخگویی و واکنش ، زبان و کنترل احساسات تا سه سالگی سیر صعودی طی می‌کند و رشد مهارت‌های اجتماعی نیز تا سه سالگی شکل گرفته و در سنین بعد از آن نیز ادامه خواهد داشت.

شیخ الاسلام به نیازهای تغذیه انسان از شیرخوارگی تا بلوغ برحسب وزن بدن اشاره کرد و اظهارداشت: تغذیه و هریک از مواد مغذی بر رشد جسمی و ذهنی کودکان تاثیرگذارند بطوری که کمبود ید تا ۱۳ درجه، ضریب هوشی کودکان را کاهش می دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما