شناسهٔ خبر: 26273609 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اجرای برنامه‌های توانمندسازی در هزار و ۵۰ روستا برای جلوگیری از وقوع جرم

خبرگزاری شبستان: مدیر کل مرکز پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی ناجا با اشاره به اینکه کنترل و نظارت پس از اعطای نماد اعتماد الکترونیک جزو اولویت های معاونت پیشگیری است اجرای برنامه‌های توانمندسازی در هزار و ۵۰ روستا برای جلوگیری از وقوع جرم خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی قضایی خبرگزاری شبستان، ساروی، مدیر کل مرکز پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص اطلس وقوع جرم گفت: در فرآیند پیشگیری ما تلاش می کنیم تا از طریق سلب فرصت و افزایش هزینه های جرم فردی را که انگیزه های فراوانی دارد از وقوع جرم منصرف کنیم و درصدد هستیم تا محیط و ابزاری را که در اختیار این فرد قرار دارد برهم بزنیم.

 

وی با بیان اینکه محیط ها و موقعیت های جرم تغییر کرده است، تصریح کرد: این دو ایراد که یکی از آنها محیط وقوع جرم و دیگری ابزار، شیوه ها و شگرد وقوع جرم است بر پیشگیری های وضعی وارد است. پیشگیری های وضعی در کنار دو ایراد گرفته می تواند نقش موثری در پیشگیری از وقوع جرم داشته باشد.

 

مدیر کل مرکز پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی ناجا در مورد برنامه های سال 97 به پیشگیری توسعه سکونتگاه های غیر رسمی (حاشیه نشینی) اشاره کرد و گفت: پیشگیری از قاچاق ارز و کالا با توجه به نامگذاری سال تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی، پیشگیری از تصادفات جاده ای با تمرکز بر نقاط حادثه خیز، بحث ساماندهی فضای کسب و کار اینترنتی و جلوگیری از رشد حاشیه نشینی از برنامه های این معاونت در سال 97 است.

 

ساروی اظهار کرد: شاهد رشد حاشیه نشینی با جمعیت 11 و نیم میلیون حاشیه نشین هستیم که متاسفانه این جمعیت رو به افزایش است و البته علل دور و نزدیک در این موضوع دخیل هستند که از علل دور در حاشیه نشینی می توان به عدم توزیع نامناسب ثروت، فقر، سیاست های کلان و غلط اقتصادی، خشکسالی و فقر اشاره کرد. از جمله دلایل نزدیک حاشیه نشینی می توان به زمین خواری، تغییر کاربری غیرقانونی اراضی و نقش مشاوران املاک اشاره داشت.

 

مدیر کل مرکز پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی ناجا در مورد اقدامات لازم در حوزه علل دور و موثر در حاشیه نشینی اظهار کرد: این اقدامات شامل توانمندسازی روستاهای در معرض تخریب و کوچ نشین، پیگیری منابع مدیریت یکپارچه آب و خاک و همچنین ترغیب مردم در استفاده از آبیاری گلخانه ای است.

 

وی در مورد آموزش روستاییان برای جلوگیری از حاشیه نشینی گفت: حرفه آموزی از جمله اقداماتی است که در مبدأ یعنی روستاهایی که در معرض حاشیه نشینی هستند، انجام می شود. در این اقدام توسعه صنایع دستی و گردشگری مدنظر قرار دارد. در سال گذشته 700 روستا در هفت استان طرح های توانمندسازی اجرا شد که این هفت استان شامل خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، اردبیل و کرمان است.

 

ساروی اظهار کرد: از 700 روستای هدف در برنامه مدیریت منابع آب و خاک و حرفه آموزی توانستیم در 450 روستا این برنامه ها را اجرا کنیم و امیدواریم بتوانیم این تجربه را در سال جاری به هزار و 50 روستا ارتقا دهیم.

 

مدیر کل مرکز پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی ناجا پیشگیری از تخریب اراضی ملی را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد و گفت: دستگاه ها و نهادهای دولتی باید در هر اقدام پیشگیرانه از زمین خواری جلوگیری کند، بر همین اساس تمام دستگاه ها و نهادها به حفظ و صیانت از اراضی تحت حاکمیت شان الزام شدند. همچنین محدودسازی مشاوران املاک در تغییر کاربری غیرقانونی از دیگر اقدامات پیشگیرانه از زمین خواری است.

 

ساروی اظهار کرد: هفت دستگاه دولتی و سه دستگاه غیردولتی در اجرای طرح های توانمندسازی با ما همکاری می کنند. 

 

وی با اشاره به اجرای طرح کمربند سبز در استان کرمان اظهار کرد: ما در قلعه گنج کرمان توانستیم با توانمندسازی روستاییان و همچنین ایجاد جاذبه های گردشگری و جذب محصولات لبنیاتی و دامپروری ساکنان منطقه از تخریب روستاهای این استان جلوگیری کنیم. در سال جدید این طرح در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود.

 

مدیر کل مرکز پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی ناجا در مورد مناطق حادثه خیز از نظر تصادف اظهار کرد: 4 هزار و 60 نقطه کشوری به عنوان نقاط حادثه خیز و پرتصادف معرفی شدند که سال گذشته به 3 هزار و 430 نقطه تقلیل یافت که از این آمار 15 هزار و 85 نقطه در اولویت قرار دارند.

 

وی در خصوص اقدامات این معاونت برای کاهش مناطق پرحادثه از لحاظ تصادف گفت: اصلاح و مرمت هزار و 585 نقطه پرحادثه و تصادف کشور، کاهش 10 درصدی تصادفات در 31 استان، ارتقای ضریب ایمنی و اصلاح 160 نقطه پرحادثه در سال جدید از اقدامات این معاونت است.

 

وی با اشاره به راهنمایی و رانندگان از طریق اپلیکیشن طرح همپای جاده گفت: این اپلیکیشن را رانندگان می توانند از طریق کافه بازار در گوشی های خود نصب کرده و از طریق آن در جریان مسیرهای پرتصادف قرار بگیرند. ما تلاش کردیم با نصب دوربین های راهنمایی و رانندگی نقاط پرتصادف را به روز نشان دهیم و به محض اینکه راننده ای در نقاط حادثه خیز تخلفی انجام می دهد نسبت به ارسال پیامک به این راننده اقدام می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آمار تصادفات بانک اطلاعاتی از رانندگان پرخطر در کشور تشکیل شده است که رانندگانی که بیش از سه بار به آنها اخطار داده شود نامشان در این بانک ثبت می شود.

 

وی با اشاره به پیگیری اجرای 3 ماده 14 راهنمایی و رانندگی گفت: اگر کارشناسان در بررسی سهمیه جرم به این نتیجه برسند که مقصر وزارت راه در پرداخت دیه در حادثه دیدگان این تصادف سهیم اند.

 

وی در مورد پیشگیری از جرایم قاچاق کالا و ارز بیان کرد: برای پیشگیری از این امر سامانه پیشگیری از کالای قاچاق و ارز راه اندازی شد. این سامانه شامل 30 زیرسامانه است که ما با راه اندازی این سامانه شاهد انقلابی در پیشگیری از قاچاق کالا و ارز خواهیم بود.

 

وی با اشاره به نشست های دوجانبه با وزارت صنعت و گمرک با این معاونت گفت: ما قصد داریم تا چرخش اطلاعات در حوزه قاچاق کالا و ارز میان نهادهای مسئول و متولی صورت بگیرد اما تا این لحظه موانع چرخش اطلاعات رفع نشده است و این معاونت درصدد طرح شکایت بر اساس ماده قانونی قاچاق کالا و ارز است که آن را به دادستانی ارسال کرده ایم.

 

وی با بیان اینکه 300 هزار فضای کسب و کار اینترنتی در کشور فعالیت می کنند که از این آمار 80 تا 100 هزار از این فضاها در سطح اقتصادی فعال هستند، اظهار کرد: ساماندهی فضای کسب و کار اینترنتی در دستور کار معاونت پیشگیری از وقوع جرم است که این موضوع با همکاری وزارت صنعت و مرکز انفورماتیک این وزارتخانه در حال پیگیری است. این وزارتخانه با اعطای نماد اعتماد الکترونیک و فضای کسب و کار اینترنتی موثر بوده است. با اعطای این نماد نظارت قضایی برای حفظ حقوق مصرف کننده و صاحبان کسب و کار حفظ می شود.

 

ساروی اظهار کرد: کنترل و نظارت پس از اعطای نماد اعتماد الکترونیک جزو برنامه ها و اولویت های معاونت پیشگیری در سال جاری است که از طریق دستگاه های ذیربط انجام می شود. این نماد می تواند در ساماندهی و احراز هویت فعالان کسب و کار در فضای اینترنتی موثر باشد و حقوق مصرف کنندگان در این فضا را حفظ کند مانند ارایه محصولات سلامت محور که نقش موثری برای کلیه افراد جامعه دارد.

 

نظر شما