شناسهٔ خبر: 26273353 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

اروپا هم دست به کار شد

افزایش تعرفه ۳۴۱ کالای آمریکایی از سوی اتحادیه اروپا

میرهادی رهگشای

اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کرد تعرفه واردات ۳۴۱ کالا و برند آمریکایی را با افزایش ۱۰ تا ۵۰ درصدی تعرفه واردات مواجه نموده است. بر این اساس تعرفه واردات برندهای مطرح آمریکایی در بخش هایی همچون مواد غذایی و آشامیدنی، محصولات آرایشی و بهداشتی، انواع لباس، لوازم خانگی و وسایل نقلیه افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی روز گذشته اتحادیه اروپا با ناامیدی از به نتیجه رسیدن مذاکرات تجاری با دولت آمریکا، به طور یکجانبه اقدام متقابل خود در برابر افزایش تعرفه های وارداتی آمریکا را عملی کرد.

در اوایل سال جاری میلادی آمریکا تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را افزایش داد و به طور موقت کشورهای اروپایی را از آن معاف کرد. اما در طول ماه های اخیر اتحادیه اروپا نتوانست موافقت آمریکا را در زمینه معافیت دائم این کشورها از افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم بدست آورد و به این ترتیب آمریکا از تمدید معافیت این کشورها سرباز زد.

افزایش تعرفه ۳۴۱ کالای آمریکایی

اتحادیه اروپا ابتدا قصد داشت از طریق مذاکره مقامات آمریکایی را به صرفنظر کردن از اقدام خود راضی کنند اما با به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، اروپا روش اقدام متقابل علیه آمریکا را اتخاذ کرد.

بر اساس تصمیم جدید اتحادیه اروپا ۳۴۱ کالای آمریکایی که عمدتا محصولات نهایی و برندهای مطرح آمریکایی را شامل می شوند، با افزایش تعرفه همراه نموده است.

میزان تعرفه در نظر گرفته شده از سوی اتحادیه اروپا برای کالاهای مختلف متفاوت است و از ۱۰ تا ۵۰ درصد تغییر می کند؛ با اینحال بخش عمده این کالاها با افزایش تعرفه ۲۵ درصدی همراه شده اند. همچنین میزان واردات این محصولات از آمریکا در سال گذشته میلادی بیش از ۳ میلیارد دلار بوده است.

محصولات و برندهای مصرفی هدف اصلی وضع تعرفه از سوی اتحادیه اروپا

نکته جالب توجه آنکه اتحادیه اروپا در تعیین کالاهای مشمول تعرفه واردات به نوعی عمل کرده است که عمدتا کالاها و برندهای مصرفی دارای مشابه داخلی با افزایش تعرفه مواجه شده اند.

افزایش تعرفه واردات بر یک محصول موجب می شود قیمت آن در بازار داخلی افزایش یابد و در نهایت از اقبال مردم به خرید آن کالا کاسته شود و در مقابل استفاده از کالاهای تولید داخلی افزایش یابد. از این رو انتظار می رود با افزایش تعرفه واردات از سوی مقامات اروپایی، روند صادرات محصولات مصرفی و برندهای مطرح آمریکایی به این کشورها با مشکلات فراوانی مواجه گردد.

کدام برندها مشمول افزایش تعرفه شدند؟

بر اساس تصمیم مقامات اروپایی برخی از برندهای مطرح آمریکایی از این پس باید برای فروش محصولات خود در کشورهای اروپایی تعرفه واردات به مراتب بیشتری را بپردازند.

برندهایی همچون Levi’s (تولید کننده شلوار جین)، Jack Daniels (تولید کننده نوشیدنی)، Bulleit Bourbon (تولید کننده نوشیدنی) ، Estée Lauder و تمامی زیر مجموعه های آن (تولید لوازم بهداشتی و آرایشی)، Harley Davidson (تولید کننده موتور سیکلت)، Ocean Spray (تولید کننده فرآورده های غذایی) و Calvin Klein (تولید کننده لباس) از جمله برندهای مطرح آمریکایی هستند که بر اساس تصمیم جدید اتحادیه اروپا با افزایش تعرفه واردات مواجه شده اند.

با اینحال لیست محصولات منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا بسیار گسترده تر است و محصولات متنوعی را شامل می شود که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

محصولات غذایی و آشامیدنی

محصولاتی همچون ذرت، حبوبات، برنج، کره بادام زمینی، آب پرتقال، روغن های گیاهی، برخی میوه ها و آب آن ها و همچنین انواع نوشیدنی ها در این بخش با افزایش تعرفه مواجه شده اند.

محصولات آرایشی و بهداشتی

محصولات آرایش چشم، صورت و لب، پودرهای آرایش پوست، محصولات آرایش مو و همچنین دیگر موارد آرایشی و بهداشتی نیز مشمول افزایش تعرفه واردات از آمریکا هستند.

لباس

انواع تیشرت، لباس های زیر، انواع لباس جین، کفش های چرمی، کفش های ورزشی، انواع دمپایی و آویزهای تزئینی لباس ها در این بخش با افزایش تعرفه واردات مواجه شده اند.

وسایل نقلیه

موتور سیکلت، قایق های تفریحی، قایق های موتوری، کامیون های انتقال بار، کشتنی های مسافری و همچنین قایق های ماهی گیری از جمله وسایل نقلیه ای هستند که تعرفه واردات آن ها از آمریکا به اروپا افزایش یافته است.

لوازم خانگی

تحت خواب، انواع بازی های خانگی، انواع دستمال و حوله، فرش و زیرانداز، چتر، ظروف چینی، ماشین ظرفشویی، بازی های ویدئویی بی سیم، وسایل الکترونیکی آموزشی، انواع صندلی و بسیاری دیگر از محصولات مورد استفاده در زندگی روزمره نیز از جمله کالاهایی هستند که با افزایش تعرفه مواجه شده اند.

دیگر محصولات

علاوه بر موارد فوق محصولاتی همچون سیگار، تنباکو، آهن و فولاد، انواع شیشه، انواع باتری، برخی محصولات الکترونیکی و بسیاری از محصولات دیگر نیز مشمول افزایش تعرفه شده اند.

منبع: verdict.co.uk

نظر شما