شناسهٔ خبر: 26271697 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

یادداشت/ مهسا شمس‌کلائی روزنامه‌نگار

داستان آزادی تلگرام‌های «فیک»

حدود چهار روز پیش آپدیت جدید «تلگرام طلایی» و «هاتگرام» به‌همراه تمام امکانات جدید منتشر و دسترسی بی‌حدومرز به تمامی کانال‌ها هم آزاد شد! یعنی شما می‌توانید در نسخه جدید به کانال‌هایی که در نسخه قدیم به علت انتشار محتوای مجرمانه در دسترس نبودند، دسترسی داشته باشید!

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، از دهم اردیبهشت 1397 که «تلگرام» با دستور قضایی فیلتر شد جذب کاربر پیام‌رسان‌های ایرانی هم سرعت گرفت و 6 پیام‌رسان ایرانی وارد یک رقابت برای جذب حداکثری کاربر شدند.

 به‌مرور پای «فیلترشکن‌ها» و «نسخه‌های غیررسمی تلگرام» باز شد و روند روبه‌رشد جذب کاربر پیام‌رسان‌های ایرانی را مختل کرد. با مدیران هر 6 پیام‌رسان صحبت کردم؛ آنها همچنان امیدوار بودند و می‌گفتند: «شاید جذب کاربر کاهش پیدا کرده باشد، اما ما به‌دنبال بهبود خدمات خود هستیم و ناامید نشده‌ایم، زمانی که کاربر ببیند در پیام‌رسان ما خدمات بهتری به او ارائه می‌شود، حتی اگر تلگرام هم باشد، کاربر ترجیح می‌دهد از پیام‌رسان ما استفاده کند.» خوشحال شدم که این مدیران همچنان امیدوارانه مسیرشان را ادامه می‌دهند و کاری به نافرمانی‌ها و تخلفات وزیر، وکیل، آشنا و غیرآشنا ندارند.

در همین بحبوحه بود که وزیر اطلاعات اعلام کرد: «فعالیت تلگرام طلایی در داخل کشور قانونی است.» این سخن به‌مثابه آن است که پدری بگوید «ماهواره برای تربیت فرزندان خطرناک است، اما حاضر نمی‌شود ماهواره‌ای را که در خانه دارد، جمع کند!» و زمانی هم که به او می‌گویند داری خلاف حرف خود عمل می‌کنی، می‌گوید «خودم در خانه هستم و نظارت می‌کنم!» با هر علم و منطقی که محاسبه کردیم، دیدیم سخنان وزیر اطلاعات هیچ توجیه منطقی‌ای ندارد. کم‌کم اعتراض‌ها به سخنان آقای وزیر اطلاعات و عملکرد دولت در برابر دستور قضایی فیلتر تلگرام از سوی برخی رسانه‌ها شروع شد؛ تمام حرف معترضان چه رسانه‌ای و چه غیررسانه‌ای این بود که «چرا فعالیت «تلگرام» بد است ولی فعالیت «تلگرام طلایی» و «هاتگرام» بد نیست که هیچ، تازه با افتخار هم اعلام می‌کنید که فعالیت‌شان قانونی هم هست!»

بعد از این صحبت وزیر اطلاعات، از سوی شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات اعلام شد: «فعالیت برخی از نسخه‌های غیررسمی تلگرام با دو هدف انجام ‌شده است؛ یک اینکه پیام‌رسان‌های ایرانی بتوانند کم‌کم ظرفیت‌های خود را ارتقا بخشند و یک‌دفعه با ظرفیت بالای کاربران مواجه نشوند، دو اینکه خودمان بر نحوه فعالیت کاربران در نسخه‌های غیررسمی نظارت داریم و اجازه نمی‌دهیم برخی کانال‌های تلگرامی اوضاع کشور را به نابسامانی بکشانند و سبب تشویش اذهان عمومی شوند.»

از طرف دیگر برخی منابع خبر از آن می‌دادند که قرار است «تلگرام طلایی» و «هاتگرام» فعلا از کدها و سرورهای تلگرام استفاده کنند تا زیرساخت‌های لازم فراهم شود و بعد پیام‌رسان‌های ایرانی را مجبور کنند تمام سرمایه و دسترنج خود را بیاورند و زیر پرچم این دو نسخه تلگرام، به‌عنوان پشتیبان فعالیت کنند!

کمی زمان گذشت و یک منبع آگاه اعلام کرد: «تمامی اطلاعاتی که در تلگرام طلایی و هاتگرام رد و بدل می‌شود نزد مالکان این نسخه‌های غیررسمی نگهداری می‌شود و آنها به‌راحتی به اطلاعات درون گوشی همراه شما دسترسی دارند! و هشدار دادند که به‌هیچ‌عنوان از این اپلیکیشن‌ها استفاده نکنید.»

برای بررسی این نسخه‌های غیررسمی هم تلگرام طلایی و هم هاتگرام را نصب کردم و به بررسی آنها پرداختم، برخی از ادعاها در مورد نحوه استفاده کاربر درست بود و برخی دیگر غلط؛ به‌طور مثال در این نسخه‌ها اگر عضو برخی کانال‌ها بودید که فعالیت‌هایی علیه نظام داشتند، نمی‌توانستید کانال را باز کنید و یک اخطار به شما داده می‌شد که «این کانال به‌دلیل داشتن محتوای مجرمانه در دسترس نیست.»

حدود چهار روز پیش آپدیت جدید «تلگرام طلایی» و «هاتگرام» به‌همراه تمام امکانات جدید منتشر و دسترسی بی‌حدومرز به تمامی کانال‌ها هم آزاد شد! یعنی شما می‌توانید در نسخه جدید به کانال‌هایی که در نسخه قدیم به علت انتشار محتوای مجرمانه در دسترس نبودند، دسترسی داشته باشید!

همچنین تمام تلگرام‌های غیررسمی به‌جز «تلگرام طلایی» و «هاتگرام» به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که اکثریتی دولتی دارند، از کافه‌بازار حذف شدند! این همه سر و صدا، نامه و بخشنامه، دستور و موضع‌گیری برای این بود که کاربران از نسخه اصلی «تلگرام» و همچنین از پیام‌رسان‌های ایرانی استفاده نکنند و به‌سراغ نسخه‌های غیررسمی روی بیاورند؛ نسخه‌های غیررسمی‌ای که نه مالک آن مشخص است و نه امنیت دارند! اینکه این تصمیم با چه پشتوانه‌ای و با چه هدفی انجام شده است، دمش بعدا برون می‌زند!

نظر شما