شناسهٔ خبر: 26271653 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیر عامل شرکت دانش بنیان مطرح کرد

رتبه پنجم ایران در دنیا برای ساخت دستگاه پیشرفته همودیالیزی

مدیر عامل شرکت دانش بنیان ساخت دستگاه دیالیز با اشاره به طراحی و تولید دستگاه همودیالیز توسط دانشمندان جوان ایرانی گفت: ایران با ساخت این دستگاه در آسیا دومین و در جهان پنجمین کشور سازنده دستگاه پیشرفته همودیالیز به روش مستقل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، بهروز سبک‌دست، مدیر عامل شرکت دانش بنیان ساخت دستگاه دیالیز در ارتباط با ساخت دستگاه همودیالیز در ایران اظهارداشت: شرکت دانش بنیان تولیدی در پارک فناوری پردیس مستقر است و ماموریت شرکت طراحی و ساخت تجهیزات دیالیز است.

وی در ادامه افزود : این شرکت با هزینه ای بالغ بر 12 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در طراحی و ساخت این دستگاه تلاش کرده تا بتواند با تکیه بر دانشمندان ایرانی قدمی مفید برای بیماران کلیوی بر دارد.

وی با اشاره به اینکه محصولات این شرکت در حوزه برآورده کردن نیاز مراکز درمانی دیالیز است، اظهارداشت: مهمترین محصول این شرکت دستگاه همودیالیز بوده که در بخش‌های دیالیز برای بیماران مزمن کلیوی استفاده می‌شود.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان ساخت دستگاه دیالیز با بیان اینکه بیمار دیالیزی، فردی است که هفته‌ای 3 بار به مرکز دیالیز مراجعه می‌کند و هر بار 4 ساعت دیالیز می‌شود و از بدنش سم زدایی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: دستگاه همودیالیز یکی از پیچیده‌ترین دستگاه پزشکی به شمار می‌رود که دارای فناوری پیشرفته، مولتی دیسیبلین و چند رشته‌ای است.

به گفته سبک‌دست دستگاه همودیالیز بسیارپیچیده است چرا که بیمار در طی فرآیند دیالیز بارها  خون از بدنش خارج می‌شود و تحت حفاظت و حمایت دستگاه خون به بدنش برگشت داده می‌شود. بیمار بعد از پایان دیالیز تشخیص می‌دهد با کاهش وزنش ایا دستگاه درست کار کرده یا خیر.

وی با اشاره به اینکه برای واردات این دستگاه به دلیل تحریم دچار مشکل بوده‌ایم، خاطر نشان کرد: بالای 25 ماژول فناورانه این دستگاه را در ایران طراحی و ساخته‌ایم که هم طراحی، ساخت اجزا ، هم طراحی و ساخت محصول ونیز طراحی و پیاده سازی نرم افزار کاملا به روش مستقل صورت گرفته است.

عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی افزود: در این حوزه پیشتاز در تولید دانش بوده ایم و این محصول پروانه از اداره کل تجهیزات پزشکی گرفته و برای اولین بار به صورت مستقل در دو دانشگاه بقیه الله و تهران  توسط دو مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه تهران 9 ماه و بقیه الله 6 ماه مورد آزمایش و تایید قرار گرفته است.

سبک‌دست اظهار کرد: در شرایطی که کشور نیازبه حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از خروج بی‌رویه ارز دارد باید از تولیداتی که با تکیه بر دانش و توان و تخصص نیروی ماهر انسانی داخلی به تولیدانبوه رسیده‌اند حمایت کرد. وی پیشنهاد کرد تعرفه واردات محصولات مشابه محصول دانش‌بنیان تولیدی کشور از 5 به 20 درصد افزایش یابد . وی افزود: این پیشنهاد با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت روبرو شده است و باید به تائید وزارت بهداشت و درمان نیز برسد.

سبک‌دست عنوان کرد: با توجه به این که 80 درصد مراکز دیالیز کشور در بخش دولتی است بهتر است خرید محصولات ایرانی در دستور کار قرار گیرد آن هم در شرایطی که محصولات تولیدی داخلی 20 درصد ارزانتر است و هزینه‌های تعمیر و نگهداری بسیار پائین‌تری دارد.

وی در ادامه افزود: وزارت صنایع پروانه بهره برداری با ظرفیت 1000 دستگاه در سال را برای شرکت صادر کرده است. دستگاه مسیر فنی و تجاری سازی را طی کرده و 70 دستگاه طی یک‌سال در بیش از 10 مرکز درمانی در 4 شهر سرپل ذهاب، قم، تهران و همدان نصب و راه اندازی شده است.

انتهای پیام/

 

نظر شما