شناسهٔ خبر: 26271221 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی:

حمایت وزارت صنعت از افزایش تعرفه واردات محصولات مشابه دانش بنیان/رتبه پنجم ایران در ساخت دستگاه‌های همودیالیز در جهان

عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات وملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی گفت: در شرایطی که کشور نیاز به حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از خروج بی‌رویه ارز دارد باید از تولیداتی که با تکیه بر دانش و توان و تخصص نیروی ماهر انسانی داخلی به تولید انبوه رسیده‌اند حمایت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج، عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات وملزومات پزشکی به تولید محصول دانش‌بنیان همودیالیز در پارک فناوری پردیس اشاره کرد و گفت:در شرایطی که کشور با محدودیت منابع ارزی روبروست مراکز درمانی دولتی کشور باید در راستای قانون استفاده حداکثری از توان داخلی، نیاز کشور به این دستگاه‌ها را از محل ظرفیت‌های تولید شده در داخل کشور تامین کنند.

وی با اشاره به تولید محصول دانش بنیان جدید همودیالیز اظهار کرد:‌ تولید این محصول با سرمایه‌گذاری 12 میلیاردتومانی بخش خصوصی انجام شده است و نسبت به محصولات مشابه خارجی حداقل با کاهش 20درصدی هزینه سرمایه‌گذاری برای دولت همراه است.این شرکت دانش‌بنیان در زمینه طراحی وساخت تجهیزات دیالیز فعالیت می‌کند و در پارک فناوری پردیس مستقر است.

سبک‌دست با بیان اینکه دستگاه‌های دیالیزجزو محصولات های‌تک در دنیا هستند، عنوان کرد:‌ با تولید این محصول ایران پنجمین کشوری است که در کنار 4 کشور و8 شرکت در دنیا محصولی با دانش روز دنیا را به تولید انبوه رسانده است.

وی با بیان اینکه محصول همودیالیز دانش‌بنیان یکی از پیچیده‌ترین دستگاههایی است که چندوجهی است، اظهار کرد:‌ این دستگاه تعاملی است و بالاترین استانداردهای بهداشتی و درمانی را داراست چراکه در طول درمان بارها خون از بدن بیمار خارج و دوباره به بدن بازمی‌گردد و از این رو از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات وملزومات پزشکی با تاکید براینکه تولید این محصول مهندسی معکوس نبوده است، خاطرنشان کرد: طراحی و تولید صفر تا صد این محصول با تولید 25 ماژول فناورانه این دستگاه در داخل کشور انجام شده است.

دیالیز

سبک‌دست بیان کرد: پروانه بهره‌برداری تولید این محصول برای تولید سالانه 1000 دستگاه از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ شده است و تاکنون 70 دستگاه آن در 4 شهر کشور نصب و راه اندازی شده است. عمر این دستگاه‌ها بین 20 تا 30 هزار ساعت کارکرد و با توجه به شیفت‌های مرسوم در مراکز درمانی بین 6 تا 7 سال است.

 6 دستگاه همودیالیز تمام ایرانی به هرات افغانستان صادرشد

عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات وملزومات پزشکی عنوان کرد:‌ تاکنون 6 دستگاه همودیالیز تمام ایرانی به هرات افغانستان صادرشده و برنامه‌ریزی برای صادرات آن به سایر کشورها در دستور کار است.

سبک‌دست با بیان اینکه سالانه حدود 500 دستگاه از نمونه‌های مشابه دستگاه همودیالیز برای تامین نیازهای پزشکی کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: در سال حمایت از تولید ملی و در شرایط محدودیت منابع ارزی منافع ملی حکم می‌کند از تولیدات با‌کیفیت داخلی حمایت شود به همین دلیل لازم است برای واردات محصولاتی که نمونه مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود محدودیت ایجاد شود.

وی پیشنهاد کرد تعرفه واردات محصولات مشابه محصول دانش‌بنیان تولیدی کشور از 5 به 20 درصد افزایش یابد و افزود: این پیشنهاد با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت روبرو شده است و باید به تائید وزارت بهداشت و درمان نیز برسد.

نظر شما