شناسهٔ خبر: 26270998 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به میزبانی اردبیل؛

همایش بین‌المللی مرثیه‌سرایی در ایران و قفقاز برگزار می‌شود

اردبیل – سرپرست مرکز پژوهش‌های فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی از برگزاری همایش بین‌المللی مرثیه‌سرایی و مقتل‌نویسی در ایران، قفقاز و آناتولی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حسن اسدی پیش از ظهر شنبه در جلسه هماهنگی برنامه های مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی افزود: این همایش به میزبانی اردبیل و طی ماه محرم یا صفر امسال برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برگزاری این همایش و یک همایش سمپوزیوم دیگر بین المللی در دانشگاه محقق اردبیلی قطعی شده است، تصریح کرد: هم اکنون در حال تدوین برنامه جامع و زمانبندی برای همایش بین المللی مرثیه سرایی و مقتل نویسی در ایران، قفقاز و آناتولی هستیم.

سرپرست مرکز پژوهش‌های فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی با تشریح برنامه های این مرکز از برگزاری سمپوزیوم «سادات غزل آذربایجان سید ابولقاسم نباتی و سید عظیم شیروانی» در حوزه شعر و ادبیات خبر داد.

وی با اشاره به برگزاری «همایش بین المللی قزلباشان در ایران و آناتولی» طی ماه های گذشته در اردبیل تاکید کرد که این همایش بازتاب گسترده ای در محافل آکادمیک ترکیه داشت و تلاش می کنیم این همایش ها تداوم بخشیم.

اسدی با اشاره به تاثیرگذاری شهر اردبیل در گستره تاریخ ایران پیش از اسلام و پس از اسلام و رویدادها و تحولات سیاسی، اجتماعی بیان داشت: اردبیل در دوره ساسانیان همواره مرزبان نشین و مرکز اداری و سیاسی آذربایجان بوده است به نحوی که حوزه نفوذ اداری آن تا دربند قفقاز بسط داشته است.

وی با بیان اینکه اردبیل در دوره اسلامی نیز در تحولات سیاسی نقشی پیشرو داشته است، افزود: عمده ترین نمود این نقش ها تاسیس خاندان طریقت و سپس صفوی بوده است.

نظر شما