شناسهٔ خبر: 26270556 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

امیری گران شد؛ یک میلیون و 200 هزار یورو

سال‌ها بعد که وحید امیری دفتر فوتبالش را بسته و چمدان به دست از اروپا برمی‌گردد (احتمالا)، ما شاید جز لایی او به پیکه چیزی از بازی ایران و اسپانیا در روسیه چیز دیگری به یاد نیاوریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از آی اسپورت ، ترانسفرمارکت اما حتما در خاطرش می‌ماند که ارزش ستاره‌ی فوتبال ایران چطور در دو بازی جام جهانی 2018 به یکباره بیش از دو برابر شد. این صعود البته اصلا متعجب‌مان نکرده؛ نه ما و نه بینندگان بازی‌های تیم‌ملی ایران برابر مراکش و اسپانیا را که امیری در هر دو بازی، درخشان‌ترین ستاره بود. درست همان‌طور که سرمربی پرسپولیس پیش از جام جهانی گفته بود.

در یکی از دعواهای کی‌روش و برانکو وقتی مرد پرتغالی ادعا کرد که بازیکنان لیگ برتری تیم‌ملی بعد از دقیقه ۶۰ کارایی ندارند و میزان دوندگی‌شان پایین است، پروفسور سینه سپر کرد و گفت: «وحید امیری از ژاوی و اینیستا هم آماده‌تر است.» ادعایی که برای باور کردنش باید تا بازی‌های تیم‌ملی برابر مراکش و اسپانیا منتظر می‌ماندیم.

در بازی نخست، بازیکنان ایران روی هم 100 کیلومتر دویدند؛ یعنی یک کیلومتر کمتر از تیم حریف. از این آمار، بیش از 10 کیلومتر سهم وحید امیری بود. در بازی با اسپانیا هم اگر چه او رتبه‌ی چهارم را به دست آورد اما 49/10 کیلومتر دویده بود. در واقع امیری در هر دو بازی، بیشترین دوندگی را بین تمام بازیکنان داشته. یعنی در حد بالاترین استانداردهای جهانی بوده که می‌تواند او را برساند به بهترین تیم‌های جهان.

شاهکار او اما وقتی بود که به مدافع باتجربه‌ی تیم‌ملی اسپانیا لایی انداخت و تماشایی‌ترین صحنه‌ی این بازی را به نام خودش در تاریخ ثبت کرد. اتفاقا آس اسپانیا هم ویدیوی همین صحنه را روی سایت اینترنتی‌ خود منتشر کرده و آن را به یادماندنی‌ترین صحنه‌ی بازی ایران و اسپانیا خوانده است: «لایی به یاد ماندنی و تماشایی‌ای که پیکه از وحید امیری خورد و به طرز معجزه‌آسایی به ۱-۱ ختم نشد.» خودِ امیری هم افسوس می‌خورد که چرا پایانِ آن صحنه‌ی تماشایی، گل نبود: «ای کاش آن حرکت با گل ایران توأم می‌شد.»

آن لایی که حالا همه‌ درباره‌اش حرف می‌زنند، شاهکار ستاره‌ی همیشه آرام ایران بود اما نه اولین و آخرین حرکت مثبت او. آمار می‌گوید که وحید امیری با 22 استارت در نیمه اول و همین‌طور 26 استارت در نیمه دوم بازی ایران و اسپانیا، رتبه یک را در بین بازیکنان هر دو تیم به دست آورد. آنهم در یک پست تازه. در روسیه، امیری در یک نقش تازه و کمی متفاوت برای تیم‌ملی بازی کرده؛ در نقش بازیکنی تخریبی که هنگام دفاع تیمی، بیشتر در مرکز زمین بازی می‌کند و به وقت ضدحملات، ناگهان تغییر پست می‌دهد و به سمت چپ زمین برمی‌گردد.

گاهی هم در همین پرس تیمی، توپ را از عمق می‌گیرد و می‌زند به دل خط دفاعی حریف. مثل همان حرکتی که در بازی با مراکش بارها انجامش داد. همه‌ی اینها یعنی وحید امیری دارد در یک فاز جدید برای تیم‌ملی بازی می‌کند که تا پیش از این در هیچ تیمی او را اینجای زمین و با این مسئولیت‌ها ندیده بودیم.

مهم‌تر از همه‌ی اینها اما اعتماد به نفس وحید امیری در زمین است که مشابه آن را حتی در بازی‌های علیرضا جهانبخش نمی‌توان دید. نمونه‌اش هم همان دریبل‌زدن‌های او است در بازی با مراکش و یا لایی انداختنش به پیکه در بازی اسپانیا. درباره وحید امیری باید گفت که ظرفیت فکری‌اش مثال‌زدنی بوده. بازیکنی که به نظر می‌رسید چشم عوام او را نبیند اما همین که بعد از دو بازی در جام جهانی بیشترین توجه را از رسانه‌های خارجی و کارشناسان داشته، یعنی بیشتر از همه‌ی بازیکنان تیم‌ملی ایران موثر بوده است.

اتفاقی که قیمت امیری را بیش از دو برابر بالا برده است. پیش از آنکه جام جهانی 2018 سوت بخورد، سایت ترانسفرمارکت (مرجع اول قیمت‌گذاری بازیکنان فوتبال جهان) 550 هزار یورو روی ستاره‌ی ملی‌پوش پرسپولیس قیمت گذاشته بود اما بعد از این دو بازی برابر مراکش و اسپانیا قیمت جدید وحید امیری را یک میلیون و 200 هزار یورو (چیزی حدود 10 میلیارد تومان) اعلام کرده است. یعنی یک پیشرفت 650 هزار یورویی که می‌تواند همه‌ی رویاهای برانکو را بر باد بدهد.

همین دو سه هفته پیش بود که مرد کروات گفت تنها نگرانی‌اش، تمدید نشدن قرارداد وحید امیری با پرسپولیس است و حالا حتما درخشش این بازیکن در جام جهانی، نگرانی‌های پروفسور را دوچندان کرده. البته امیری قول داده بود که اگر پنجره‌ی نقل و انتقالاتی باشگاه باز نشود، به پرسپولیس برمی‌گردد اما از طرفی هم به امید پیشنهادهای دندان‌گیر اروپایی‌ها، تمدید نکرده به جام جهانی رفت و حالا حتما پرسپولیس و برانکو دست و دل‌شان می‌لرزد از ترسِ از دست دادن آقای ستاره.

به ویژه که شنیدیم همین چند شب پیش، دو نماینده از باشگاه اورتون انگلیس برای ارزیابی عملکرد وحید امیری در ورزشگاه کازان‌آرنا به تماشای بازی ایران و اسپانیا نشسته بودند. حالا تازه بازی سوم مانده. بازی با پرتغال که هیچ بعید نیست وحید امیری را از پرسپولیس دورتر کند.

نظر شما