شناسهٔ خبر: 26269919 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

پوشش 312 هزار دانش‌آموز و 73 هزار دانشجو و طلبه در كمیته امداد

فاطمه رهبر گفت: 312 هزار دانش‌آموز و بیش از 73 هزار دانشجو و طلبه تحت پوشش كمیته امداد هستند كه هزینه‌های مربوط به تحصیل این افراد تأمین می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش نما، فاطمه رهبر، معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به وضعیت مددجویان تحت پوشش کمیته امداد، اظهار داشت: حدود 47 درصد از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد سرپرست‌شان فوت شده‌اند و 31 درصد کارافتاده هستند که افراد کارافتاده تا آخر عمر خدمات دریافت می‌کنند؛ ضمن اینکه بیش از 61 درصد از زنان، سرپرست خانوار هستند و 38 درصد نیز سرپرستی خانوارها برعهده مردان است.

*پوشش 312 هزار دانش‌آموز و 73 هزار دانشجو و طلبه

وی ادامه داد: 312 هزار دانش‌آموز و بیش از 73 هزار دانشجو و طلبه تحت پوشش کمیته امداد هستند که هزینه‌های مربوط به تحصیل این افراد تأمین می‌شود.

*47 درصد مددجویان کمیته امداد سالمند هستند

رهبر افزود: حدود 16 درصد مددجویان کمیته امداد زیر 20 سال هستند. سنین 20 تا 60 سال حدود 37 درصد را تشکیل می‌دهند که این سنین، سنین طلایی هستند؛ ضمن اینکه 47 درصد افراد سالمند هستند و این افراد مشتری همیشگی کمیته امداد بوده و از خدمات ما استفاده می‌کنند.

*برنامه ریزی برای مددجویان در سنین 20 تا 60 سالگی اولویت کمیته امداد

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد یادآور شد: اهداف ما در کمیته امداد برنامه‌ریزی برای سنین 20 تا 60 سال است که حدود 37 درصد جامعه هدف ما را تشکیل می‌دهند که باید توانمند شوند؛ در نتیجه وام‌هایی به آنها پرداخت می‌شود و برنامه‌ریزی‌های برای خودکفایی آنها صورت می‌گیرد تا با توجه به نیاز استان و قابلیت‌های محل زندگی آنها، خدمات ارائه شود.

وی اضافه کرد: بعد از اینکه این افراد به یک سطح درآمد مطلوب رسیدند؛ یعنی اینکه این افراد حداقل دستمزد را دریافت کنند از گردونه دریافت مستمری از کمیته امداد خارج می‌شوند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد بیان داشت: این خارج شدن از گردونه حمایتی شامل تمام خدمات نمی‌شود، بلکه ابتدا مستمری این افراد قطع می‌شود اما برای نمونه اگر فرزند چنین افرادی به درجه خودکفایی در اشتغال رسید، حامی چنین فرزندانی به حمایت خود ادامه می‌دهند و ماهیانه مبالغی به حساب آنها واریز می‌کنند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد یادآور شد: ما در کمیته امداد مادر چنین فرزندانی را به دلیل توانمند شدن از حمایت خود خارج می‌کنیم اما فرزند چنین خانواده‌هایی تحت پوشش ما قرار دارند و سایر خدمات حمایتی از آنها ادامه پیدا می‌کند تا این افراد به حد مطلوبی برسند.

*فعالیت 400 مشاور در کمیته امداد

وی درباره «ارائه خدمات به مددجویان درگیر با آسیب‌های اجتماعی»، افزود: در سطح کشور 400 مشاور داریم؛ضمن اینکه قرار شده است بخشی از فعالیت‌های حوزه مشاوره برون‌سپاری شود و از خدمات مراکز مشاوره که در جامعه وجود دارند استفاده شود.

رهبر با اشاره به توجه رهبر معظم انقلاب به موضوع آسیب‌های اجتماعی، گفت: رئیس کمیته امداد نیز در این جلسات شرکت می‌کند؛ ضمن اینکه جلساتی با حضور رئیس‌جمهور نیز برگزار می‌شود و ما جلساتی در این خصوص با وزیر کشور برگزار می‌کنیم و عضو شورای عالی اجتماعی نیز هستیم. در کنار آن پیرامون همه این فعالیت‌ها دبیرخانه‌ای در کمیته امداد شکل گرفته است.

* 9.5 درصد از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد زنان مطلقه هستند

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی درباره «مهمترین آسیب اجتماعی موجود بین مددجویان کمیته امداد»، متذکر شد بیشترین آسیبی که در مراجعات افراد به ما وجود دارد، موضوع طلاق است. حدود 9.5 درصد از افراد تحت پوشش از زنان سرپرست خانوار کسانی هستند که متارکه کرده‌اند و به همین دلیل به کمیته امداد مراجعه کرده‌اند و در حال حاضر مددجوی ما هستند.

*ارائه خدمات مشاوره‌ای به 175 هزار نفر از مددجویان

وی یادآور شد: در سال 96، به 175 هزار نفر از افراد در قالب 238 هزار جلسه مشاوره‌ خانواده‌ای ارئه شد؛ضمن اینکه برای این افراد خدمات مسکن در اولویت قرار داده شده است تا از مسائل حاشیه‌نشینی و آسیب‌های آن خارج شوند.

رهبر ابراز داشت: در سال 96، 536 مورد از زنان مطلقه با مشاوره فردی که برای آنها انجام شده است، بازگشت دوباره به زندگی داشتند و 936 مورد نیز زنانی که متارکه کرده‌ بودند، بازگشت به زندگی داشتند.

نظر شما