شناسهٔ خبر: 26269167 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سیدضیاء هاشمی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

ادغام صنوف تهیه‌کنندگان به نفع سینماست/ ممیزی‌ها با اجرای نظام رتبه‌بندی سنی کاهش می‌یابد

سیدضیاء هاشمی دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران گفت: با اجرایی شدن نظام رتبه‌بندی سنی در فیلم‌های سینمایی، بسیاری از ممیزی‌ها کاهش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس، گروه سینما ـ امید سهرابی: سیدضیاء هاشمی از جمله تهیه‌کنندگان و مدیران با تجربه سینمای ایران است. تهیه‌کننده‌ای که فعالیتش را از سال‌های ابتدای انقلاب اسلامی آغاز کرده و طی این سالها توانسته‌ است کارهای مطرحی مانند تاسیس موسسه پخش حوزه هنری و تأسیس شورای پخش فیلم در مجمع تهیه‌کنندگان فیلم ایران رقم بزند.

او چند وقتی است که به دبیری کمیته انضباطی کارگروه اکران نیز منصوب شده است؛ کارگروهی که به گفته سازمان سینمایی قرار است کارهای بزرگی را در سینمای کشور به منصه ظهور برساند. 

به همین بهانه با او گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 

نظام رتبه‌بندی سنی باید فرهنگ‌سازی شود

*آقای هاشمی بحثی که چند وقتی است در عرصه سینمای ایران مطرح می‌شود، بحث نظام رتبه‌بندی سنی تماشاگران سینماست، سال‌های بسیاری است که ما این خواسته را در سینمای ایران مشاهده می‌کنیم ولی هیچ وقت عملی نشده است، به چه میزان تصور می‌کنید که این بار طرح رتبه‌بندی سنی در سینمای ایران  اجرایی شود؟

شاید بد نباشد که با مثالی شروع کنم، فرهنگ‌سازی بستن کمربند ایمنی از چه زمانی آغاز شد؟ در آغاز فرهنگ‌سازی بستن کمربند ایمنی، پلیس با احترام از مردم درخواست می‌کرد که کمربند‌های ایمنی خود را ببندند، بعد از چند ماه که این طرح شروع به کار کرد، پلیس اخطار داد که «بستن کمربند ایمنی الزامی است» شاید یکی، دو سال طول کشید که نبستن کمربند ایمنی جزء تخلفات راهنمایی رانندگی قرار گرفت. من به شخصه در حال حاضر اگر کمربند ایمنی نبندم، انگار که هنگام رانندگی چیزی کم دارم. در موضوع رتبه‌بندی سنی هم اینگونه‌ است. البته درباره این موضوع من اعتقاد دارم که دولت نباید ورود کند و صنف باید خودش به یک جمع‌بندی برسد.

نظام رتبه‌بندی سنی برای فیلم‌های سینمایی، یک قانون جهانی است درست مثل بستن کمربند ایمنی. در تمام دنیا این فرهنگ جا افتاده است، یعنی وقتی در همه‌ دنیا می‌نویسند NC-17 دیگر هیچ شخص زیر ۱۷ سالی به تماشای این فیلم نمی‌نشیند و اصولاً آن فیلم اکران خوبی هم نمی‌گیرد و سالن‌های کمتری به نمایش آن فیلم اختصاص پیدا می‌کند. ما باید این موضوع را در سینمایمان شروع کنیم. وقتی که این قانون نهادینه شد، دیگر فیلمساز و پخش‌کننده باید آن را اجرایی کند، چرا که پروانه نمایش او به شرط نمایش برای رتبه‌بندی سنی تعریف شده، معتبر خواهد بود.

ما باید به یک نقطه‌ای برسیم که وقتی می‌نویسیم که یک فیلم را زیر ۱۳ سال می‌تواند ببینند، یعنی این فیلم خانوادگی است و خانواده‌ها می‌توانند بدون نگرانی با خانواده خود به تماشای فیلم بنشینند. این طرح حدود یک سال است که آماده است؛ اما متأسفانه برخی از صنوف کم‌کاری می‌کنند. فکر می‌کنم با توجه به پیگیری‌ها به زودی این طرح در سینمای کشورمان عملیاتی شود.

*تصور می‌کنید که چه میزان طول می‌کشد که نظام رتبه‌بندی سنی در سینمای ایران جا بیفتد؟

بستگی به نحوه اجرای این طرح در سینماهای کشور دارد. بعد از اجرایی شدن این طرح در سینما‌های کشور، فیلم‌ها ملزم هستند که رده بندی سنی فیلم را در جایی از پوستر خود که کاملاً قابل مشاهده است به نمایش بگذارند.

وقتی ممیزی‌ها کم می‌شوند

*بحثی که در این میان به وجود می‌آید، بحث ممیزی‌هاست. آیا این طرح باعث می‌شود که بسیاری از ممیزی‌ها کنار گذاشته شود؟

قطعاً بسیاری از ممیزی‌ها از بین خواهد رفت،‌ ما هدفمان همین است. وقتی یک فیلم به خاطر نشان دادن خشونت‌ها برچسب مثبت 17 سال می‌خورد، مخاطبان کمتری اجازه تماشای آن را دارند. دیگر خانواده‌ها به تماشای این فیلم‌ها نمی‌نشینند، به این نحو بسیاری از مخاطبانی که از سینمای دور شده‌اند دوباره وارد سینما می‌شوند و با خیالی آسوده فیلم تماشا می‌کنند.

*این درجه بندی سنی که از آن سخن به میان می‌آید، در شبکه نمایش خانگی هم اجرا خواهد شد؟

این نظام درجه‌بندی سنی باید در تمام بخش‌ها اجرایی شود. شک نکنید وقتی این نظام درجه‌بندی سنی در کشور نهادینه شود، نه تنها نمایش خانگی، بلکه تلویزیون هم از آن استفاده خواهد کرد.

اکران فیلم خارجی باعث ایجاد فضای رقابتی بین فیلم‌های ایرانی می‌شود 

* آقای هاشمی، یک اتفاقی امسال افتاد و آن اکران فیلم خارجی در سینما‌های کشور بود، نظرتان درباره طرح اکران فیلم‌های خارجی در سینما‌های کشور چیست؟

من امیدی به این طرح ندارم؛ چرا که سینمای ما به دنبال فیلم‌هایی مثل «دانکرک» می‌گردد که صحنه‌ای برای سانسور نداشته باشد و از طرفی دیگر نیازی به پرداخت حق کپی‌رایت هم نباشد. موسسه رسانه‌های تصویری مسئول اجرایی شدن این طرح است؛ اما مشخص نیست فیلمی که این مؤسسه انتخاب و دوبله کند، در زمان اکران مورد استقبال قرار بگیرد یا خیر.

با توجه به افزایش روز افزون سالن‌های سینمایی، دیر یا زود اکران گسترده فیلم‌های خارجی در کشورمان آغاز خواهد شد؛ اما در حال حاضر به علت کمبود سالن‌های سینمایی،‌ این طرح به صورت جزئی اجرایی می‌شود. تصور نمی‌کنم که این طرح به ضرر سینمای ایران باشد. این طرح اگر به درستی و طبق برنامه جلو برود، فضای رقابتی به وجود می‌آورد که این فضای رقابتی منتج به پیشرفت روز افزود سینمای ایران می‌شود.

اقتصاد ایران در دست افراد بی‌سواد است

*یک مسئله که امروز سینمای ایران با آن رو به روست، گرانی مبلغ بلیت‌های سینما است، از نظر شما این گرانی باعث کمبود مخاطب در سینما نمی‌شود؟

در ابتدا باید بگویم که ما به همه گرانی‌های کشورمان اعتراض داریم. متأسفانه اقتصاد کشور به دست افراد بی‌سواد افتاده است. ما فیلمی که تا چند سال پیش با ۱۰۰ میلیون تومان می‌ساختیم، امروز باید یک میلیارد برای آن هزینه کنیم. ما مجبور هستیم که قیمت بلیت سینما را گران کنیم، چرا که هزینه‌ ساخت یک فیلم سینمایی سرسام آور است. ما از خود علاقه‌مند هستیم که بلیت سینما 5 هزار تومان باشد؛ اما متأسفانه گرانی به تمام لایه‌های کشور نفوذ کرده است.

یک نکته بسیار مهم که باید به آن اشاره کنم این است که سینمای ایران چند دهه است که در ورشکستگی کامل به سر می‌برد. ما هر سال، ۸۶ فیلم اکران می‌کنیم و تنها ۱۲ فیلم از این تعداد فروش مطلوبی دارند، باقی آنها در اکران با سر به زمین می‌خورند. بعضی از فیلم‌های سینمای ایران حتی هزینه ساخت خود را هم باز نمی‌گردانند.

*آخرین سؤالمان از شما درباره ادغام صنوف مختلف تهیه‌کنندگان سینما است. تصور می‌کنید این مهم محقق خواهد شد؟

قطعاً محقق خواهد شد. برای اولین بار چندی پیش 4 گروه صنفی تهیه‌کنندگان در کشور گرد هم جمع شدند و به نتایج خوبی هم رسیدیم. تقریباً‌ تمام تهیه‌کنندگان از این طرح استقبال کردند. اگر این ادغام هر چه سریع‌تر محقق شود، اتفاقات بزرگی در عرصه سینما رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/

نظر شما