شناسهٔ خبر: 26269069 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گسترش موج بایکوت اسرائیل توسط شهرها و دولت‌های محلی اسپانیا

R1016168/P36446/S8,89,90/CT7

شهرهای مادرید، بارسلونا، والنسیا، اویدو و پاپلونا با تصویب قطعنامه‌هایی خواهان تحریم تسلیحاتی اسرائیل و فشار دولت‌های اروپایی برای توقف خشونت‌های اعمالی این رژیم شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، همزمان با افزایش خشونت‌های اعمالی نظامیان اسرائیلی علیه فلسطینیان، «جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل» در کشورهای اروپایی روز به روز گسترش بیشتری می‌یابد. در یکی از آخرین نمونه‌های آن، شورای شهر پامپلونا - مرکز منطقه خودمختار ناواره - در اسپانیا به پیروی از دیگر شهرهای این کشور، با محکوم کردن سیاست خشونت‌آمیز اسرائیلی علیه مردم فلسطینی خواهان اتخاذ اقداماتی علیه این رژیم شد.

اعضای شورای شهر پامپلونا از دولت اسپانیا خواستند تا تجارت (فروش) سلاح با اسرائیل را متوقف کرده و از شهرداری این شهر خواستند تا زمانی که اسرائیل سیاست خشونت‌آمیز خود علیه مردم فلسطینی را متوقف نکند، مقامات اسرائیلی را «عنصر نامطلوب» اعلام کرده و بر این اساس حق ورود به این شهر را نداشته باشند.

طبق نوشته یدیعوت‌آحارانوت، در این قطعنامه بر حق بازگشت مردم فلسطین و حق آن‌ها برای اعتراض مسالمت‌آمیز که «از سوی ارتش اسرائیل سرکوب می‌شود» تأکید شده است.

همچنین، از دولت‌های عضو اتحادیه اروپا خواسته شده است تا فشار خود را بر اسرائیل افزایش داده و تحریم‌هایی را علیه آن اعمال کنند تا اسرائیل را به توقف «اقدامات خصمانه» علیه مردم فلسطینی وادارند. همچنین اقدام دولت ایالات متحده برای انتقال سفارتش به «قدس اشغالی» محکوم شده و این اقدام شدیدا خطرناک و مخالف قوانین بین‌المللی توصیف شده است.

پیشتر نیز تله‌سور گزارش داده بود که شهر اویدو، مرکز منطقه آستوریاس اسپانیا نیز در حمایت از فلسطینیان تصمیم گرفت که برگزاری یک کنسرت اسرائیلی را در این شهر لغو کند. شهرداری این شهر همچنین اجرای یک نمایش باله اسرائیلی را لغو کرد.

از سوی دیگر، شهرداری والنسیا، در ابتدای ماه جاری این شهر را مکانی «عاری از آپارتاید اسرائیلی» اعلام کرد، مسئله‌ای که به معنای بایکوت و تحریم اسرائیل در زمینه فرهنگی و اقتصادی است.

شهر مادرید، پایتخت اسپانیا و بزگترین کلان‌شهر این کشور نیز «استفاده نامناسب و کورکورانه از قوه قهریه ... علیه غیرنظامیان فلسطینی» از سوی اسرائیل را محکوم کرده و خواهان «پایان سریع محاصره غیرقانونی» دو میلیون فلسطینی ساکن نوار غزه شد.

شورای شهر بارسلونا نیز نیز خواهان تحریم تسلیحاتی جامع اسرائیل شده و از دولت اسپانیا خواست تا این موضع و سیاست را تأیید کند. همچنین شهرهای تراسا و بادالونا در منطقه کاتالونیا نیز از دولت مرکزی اسپانیا و دیگر دولت‌های اروپایی خواستند تا فروش سلاح به اسرائیل را متوقف کنند.

پارلمان محلی منطقه خودمختار  ناواره نیز برای اولین بار در واکنش به خشونت و سیاست‌های تبعیض‌آمیز اسرائیل علیه فلسطینیان، «جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل» را تأیید کرد. در قطعنامه‌ای که پارلمان محلی این منطقه تصویب کرد، از دولت مرکزی خواسته شده است تا از «هرگونه ابتکاری برای حمایت از کارزار بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسپانیا حمایت کند» و «تا زمانی که اسرائیل سیاست‌های مجرمانه و سرکوبگرانه خود علیه جمعیت فلسطینی را متوقف نکند، روابط خود با اسرائیل را تعلیق کند.» در قطعنامه پارلمان محلی منطقه ناواره همچنین قتل بیش از صد تظاهرکننده در غزه محکوم شده است.

انتهای پیام/

نظر شما