شناسهٔ خبر: 26268267 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

سلیمی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

افزایش 50 درصدی قیمت مسکن حباب نیست

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه مسوولان افزایش 50 درصدی قیمت مسکن را حباب اعلام می‌کنند، در حد شعار است و ما این افزایش را به خوبی در معاملات مشاهده می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

افزایش 50 درصدی مسکن حباب نیست«اصغر سلیمی» سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی و نماینده مردم شهرستان سمیرم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، در خصوص افزایش قیمت در حوزه مسکن و اجاره‌بها اظهار داشت: در سال جاری ما شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت خرید و فروش و اجاره‌بها در بازار مسکن بودیم که این موضوع در مقایسه با سال گذشته فاجعه است.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه امسال با افزایش 50 درصدی در حوزه مسکن رو به‌رو هستیم، اما این آمار طی سال گذشته 10 درصد بوده است.

سلیمی گفت: اینکه مسوولان افزایش 50 درصدی مسکن را حباب اعلام می‌کنند، در حد شعار است و ما این افزایش را به خوبی در معاملات مشاهده می‌کنیم.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به خیل کثیری از اقشار کم‌درآمد جامعه تصریح کرد: بسیاری از خانواده‌ها هستند که حقوق یک ماه آنها با پرداخت اجاره‌بهای مسکنشان برابری می‌کند. شرایط به گونه‌ای وخیم است که عده‌ای مجبور هستند دو یا سه شیفته کار کنند تا بتوانند از عهده اجاره‌بها و مخارج زندگی‌شان برآیند.

سلیمی، نظارت بر بازار مسکن را یکی از مهم‌ترین وظایف مسوولان برشمرد و با اشاره به غفلت دست‌اندرکاران در این خصوص تاکید کرد: ما نمی‌توانیم جوانان را به پیروی از سنت پیامبر که ازدواج مهم‌ترین آنهاست دعوت کنیم اما آنها را در تهیه اسباب و امکانات اولیه آنها که مسکن و اشتغال از ضرورت‌های تشکیل خانواده است، پشتیبانی نکنیم.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی ضعف مدیریتی وزارت راه و شهرسازی را یکی از دلایل افزایش قیمت در حوزه مسکن دانست و گفت: در کلان‌شهری همچون تهران بیش از 500 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد که هیچ‌گونه نظارتی بر آنها نمی‌شود. نظارت دقیق، مدیریت و ساماندهی این واحدها می‌تواند بهبود وضعیت نابسمان تورم در بازار مسکن را به ارمغان بیاورد.

وی باتوجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر ضرورت تصمیم‌گیری وزارت راه، شهرداری و دولت در راستای ساماندهی هرچه سریع‌تر واحدهای مسکونی خالی از سکنه در تهران یادآور شد: تاکنون هیچ عملکرد مناسبی از مسوولان در این زمینه مشاهده نشده است.

نماینده مردم شهرستان سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر ضعف مدیریتی دولت، مشاورین املاک هم بر افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن دامن می‌زنند. به عنوان مثال عده‌ای از مشاورین املاک، زمین‌هایی در مناطق مختلف را میان خودشان با تنظیم کردن قولنامه‌های صوری خریداری می‌کنند و این قیمت‌های نجومی را بین خریداران آن مناطق مبنا قرار می‌دهند. همچنین برخی از مشاورین املاک اجاره‌بها را به سلیقه خود میان مالکان و مستاجرین وضع می‌کنند که این اقدام آنها باعث بی‌ثباتی در بازار مسکن شده است.

سلیمی با بیان اینکه سودهای کلانی به واسطه خرید و فروش در حوزه مسکن نصیب مشاورین املاک می‌شود، تصریح کرد: طبق چه قانونی باید بیش از 20 و یا 30 میلیون تومان به واسطه خرید و فروش مسکن نصیب مشاورین املاک شود؟ چرا نظارت دقیقی در این خوصوص صورت نمی‌گیرد؟

سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه مشاورین املاک از عدم نظارت سازمان ثبت اسناد و املاک نهایت سوءاستفاده را کرده و برای افزایش قیمت ملک و املاک با هم مسابقه گذاشته‌اند. وزارت اقتصاد،‌ راه و شهرسازی، شهرداری و دولت باید در این خصوص دخالت کنند تا این بحران‌های پیش روی بازار مسکن هرچه سریع‌تر مرتفع شود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما