شناسهٔ خبر: 26268032 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نارضایتی شدید از نظارت بر قیمت ها

محروم ترین استان کشور در گرانی افسارگسیخته/قیمت اجناس دو برابر شد

ایلام- گرانی اجناس و کالاها در ایلام که از استان های محروم کشور است، بیش از مناطق دیگر به چشم می خورد و قیمت بعضی از کالاها به بهانه افزایش قیمت دلار حتی دو برابر شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: افزایش قیمت کالاها و اجناس امروز در بازار مناطق مختلف استان ایلام افزایش چشمگیری یافته است که بدون هیچ نظارت و کنترلی به مردم تحمیل می شود.

در حالی که مردم ایلام جزو کم درآمدترین ها هستند و با محرومیت و بیکاری دسته و پنجه نرم می کنند، این روزها افزایش قیمت کالاها به معضلی بزرگ برای آنها تبدیل شده است.

طبق اعلام کارشناسان مسائل اقتصادی، استان ایلام به لحاظ قیمت کالا و اجناس جزو گران ترین استان های کشور به شمار می رود که این را می شود در دلایل مختلف از جمله دوری از مرکز کشور بررسی کرد.

مردم استان از وضعیت گرانی کالاها و اجناس بسیار ناراضی هستند و متاسفانه در شرایط بد اقتصادی مجبور هستند کالاهای اساسی را تامین کنند.

قیمت اجناس دو برابر شده است

علی رضا شهرزادی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر مشغول کارگری ساختمان هستم و از نرخ کرایه تاکسی تا میوه و خشکبار به شدت در ایلام افزایش یافته است.

وی گفت: قیمت ها در مغازه ها هم بسیار متفاوت است و هر کسی با قیمت دلخواه خود اجناس و کالاها را می فروشد و گویی هیچ نظارتی از سوی مسئولین بر قیمت گذاری کالا و خدمات صورت نمی گیرد.

شهرزادی با اشاره به اینکه با این شرایط خرید بسیاری از کالاها و اجناس برای ما سخت شده است، گفت: ایلام خود تولیدکننده اصلی گوشت قرمز در کشور است ولی در این اینجا گوشت قرمز هر روز افزایش قیمت دارد.

وی تصریح کرد: وقتی از کسبه درباره گرانی سوال می کنیم همه چیز را به افزایش قیمت دلار ربط می دهند.

علت های گرانی بیش از حد در ایلام

علیرضا پور احمد از کارشناسان مسائل اقتصادی در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دلایل مختلفی برای گرانی کالا و خدمات در استان ایلام وجود دارد از جمله اینکه یک کالا وقتی وارد این استان می شود باید مسافت های زیادی را طی کند و در واقع هزینه حمل و نقل بسیار بالاست.

وی گفت: از دلایل دیگر اینکه استان ایلام متاسفانه یک استان تولیدکننده نیست و بیشتر کالاها از دیگر مناطق کشور وارد این استان می شود.

وی با اشاره به اینکه بعضی از خدمات فنی هم متاسفانه در ایلام وجود ندارد، گفت: گرانی کالا و اجناس در کنار بعضی از خدمات ضربات سنگینی بر پیکره اقتصاد استان وارد کرده است.

پور احمد اظهار داشت: هم اکنون قیمت خشکبار مثل پسته، کشمش، لوبیا و.... در استان چند برابر مناطق دیگر است.

وی افزود: مردم استان و به خصوص قشر ضعیف با حداقل ها می سازند و بعضی از کالاها از سبد خانوارها به دلیل گرانی حذف شده است.

کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام عنوان کرد: البته بازهم گرانی اجناس در استان ایلام متاثر از شرایط اقتصادی کشور شده است و علاوه بر دلایل خود استان باید قیمت دلار را به آن اضافه کرد.

وی تصریح کرد: بیشترین کالاهای بی کیفیت در استان ایلام وجود، کالاهای بسیار بی کیفیت با بیشترین قیمت به مردم تحمیل می شود.

جریمه ۲ میلیارد تومانی واحدهای متخلف در ایلام

نعمت الله بیرانوند مدیر کل تعزیرات استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تعزیرات استان به طوری جدی با مسئله گران فروشی و احتکار کالا در ایلام برخورد می کند.

وی گفت: در سال جاری دو هزار و ۴۰۰ واحد صنفی متخلف شناسایی شده و در صورت تکرار تخلفات پلمب می شوند.

وی با اشاره به اینکه طی سال جاری واحدهای متخلف بیش از دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان جریمه شده اند، تصریح کرد: کالاهای افرادی که دست به احتکار زده باشند ضبط می شود و علاوه بر جریمه با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار می گیرد.

بیرانوند بیان داشت: ۲۴ هزار واحد صنفی در استان ایلام فعال است و قطعا بازرسی و نظارت این همه واحد صنفی نیازمند همکاری مردم است.

مدیر کل تعزیرات استان ایلام اظهار داشت: عرضه محصولات و کالاها با نرخ دولتی نیز در استان برای مقابله با گران فروشی ادامه دارد.

افزایش نرخ ارز ارتباطی با قیمت کالاها ندارد

یارالله نصیری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کالاهای اساسی در طول سال بین مردم استان ایلام برای جلوگیری از افزایش قیمت ها توزیع شده و در صورت نیاز بازهم توزیع می شود.

افزایش قیمت دلار ارتباطی با افزایش قیمت کالاها ندارد و سودجویان از این قضیه سوء استفاده می کنندوی گفت: افزایش قیمت دلار ارتباطی با افزایش قیمت کالاها ندارد و سودجویان از این قضیه سوء استفاده می کنند.

نصیری با اشاره به اینکه سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرتب بازار استان را پایش و بازرسی می کند، گفت: در صورت نیاز کالاهای اساسی با نرخ دولتی در استان توزیع می شود.

وی تصریح کرد: هرگونه افزایش قیمت کالا باید با مجوز دولت باشد ولی اگر صنفی اقدام خودسرانه نسبت به افزایش قیمت اقدام کند قطعا برخورد می شود.

مسئولان بر گرانی و افزایش خودسرانه اجناس نظارت بیشتری داشته باشند

حجت السلام احمد اسماعیلی امام جمعه موقت آبدانان دیروز در خطبه های نماز جمعه این شهرستان گفت: مردم و جوانان این منطقه در حال حاضر علاوه بر بیکاری از گرانی رنج بسیاری می برند، قبلا روزانه افزایش قیمت داشتیم در حال حاضر به دلیل عدم نظارت کافی ثانیه ای قیمت اجناس افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: درست است که تحریم و مشکلات اقتصادی وجود دارد اما متاسفانه بعضی از افراد اجناس با فاکتور قدیمی خود را ثانیه به ثانیه گران می کنند و مسئولین باید برای رفع این مشکل چاره جویی و باشدت بیشتری نظارت کنند.

گرانی به دغدغه اصلی مردم ایلام تبدیل شده است

حجت الاسلام محمد نقی لطفی امام جمعه ایلام نیز اظهار داشت: افزایش بی‌رویه اجاره بهای منزل سبب فشار بی‌حد به طبقات متوسط و ضعیف شده است و این در حالی است که دولت با سکوت خود و گاها پاسخ‌های نادرست سبب یاس و ناامیدی مردم از بهبود یافتن وضع اقتصادی می‌شود.

وی تصریح کرد: گرانی‌های اخیر ناشی از فقدان مدیریت و راهبرد اقتصادی است، افزایش بی‌رویه نقدینگی روزانه نرخ ارز، حجم زیاد ورود کالای قاچاق ، فقدان حمایت همه جانبه از تولید داخلی سبب لطمه و آسیب به تولیدکنندگان کشور شده است.

نظر شما