شناسهٔ خبر: 26267897 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

احیای ابنیه‌های تاریخی صومعه‌سرا با هدف توسعه گردشگری/ مناره بازار مرمت می‌شود

خبرگزاری شبستان: ابنیه‌های تاریخی صومعه‌سرا با هدف جذب و توسعه گردشگری در حال مرمت و بازسازی است که بعد از حمام کسما و پل گوراب تولم، اکنون مناره بازار در حال مرمت و محوطه سازی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا: بناهای تاریخی هر کشور آینه و نماینگر هویت آن در طول تاریخ هستند، در دنیایی که به سرعت باد پیش می‌رود هنوز ابنیه‌هایی از فرهنگ و تمدن تاریخی داریم که ما را به یاد گذشته می‌اندازد و به دلیل نوع بافتشان برای معاصران جذاب است.

 

تماشای این مکان‌های تاریخی که صدها سال گذشته ساخته شده‌اند بسیار لذت بخش است، امروزه حفظ و حراست از این آثار امری بدیهی برای حفظ فرهنگ و تمدن غنی گذشتگان است ضمن اینکه موجب جذب گردشگر نیز می‌شود.

 

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های حفظ و نگهداری از آثار تاریخی، احیای آن‌ها متناسب با مقاصد گردشگری است، که براساس آن کاربری‌های تازه‌ای به اثر اعطا می‌شود و زمینه‌ای فراهم می‌آید که اثر در معرض بازدید عموم قرار گیرد، این شیوه معمولاً با اقبال عمومی مواجه می‌شود و عایدات مالی قابل توجهی به همراه دارد.

 

شهرستان صومعه‌سرا دارای ابنیه‌های تاریخی همچون حمام کسما، پل گازروبار، پل خشتی گوراب تولم، محوطه تارخی هفت دغنان و مناره بازار است، که به همت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا تا کنون حمام کسما و پل خشتی گوراب تولم مرمت و بازسازی شده است.

 

 

حفظ و صیانت از بناهای تاریخی از مهم‌ترین رسالت‌های سازمان میراث‌فرهنگی

در این راستا، علیرضا مهرگان، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا اظهار کرد: اقدامات مرمتی بناهای ارزشمند بافت تاریخی صومعه‌سرا، در راستای زنده سازی و حفاظت از این بافت‌ها و توسعه گردشگری منطقه انجام شده است.

 

وی افزود: میراث تاریخی برای همه ما ارزشمند است و حفظ و صیانت از بناهای تاریخی یکی از مهم‌ترین رسالت‌های سازمان میراث‌فرهنگی محسوب می‌شود.

 

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا با بیان اینکه اگر این بناهای تاریخی ضمن حفاظت و صیانت، احیا شوند، می‌توانند در توسعه و پیشرفت استان نقش کلیدی ایفا کنند، گفت: تا کنون در این شهرستان حمام کسما و پل گوراب تولم بازسازی و مرمت شده است.

 

مرمت و محوطه سازی مناره بازار

مهرگان با بیان اینکه اکنون در حال مرمت و محوطه سازی مناره گسکر هستیم، تصریح کرد: قدمت این مناره برای دوران صفوی می‌باشد که با شماره 2681 در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است.

 

وی با بیان اینکه تا کنون اعتباراتی را توانسته‌ایم برای محوطه سازی این بنا از استان جذب کنیم، خاطرنشان کرد: سنگ فرش کردن و چراغانی محوطه مناره بازار سبب جذب گردشگران و توریست می‌شود.

 

 

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا اظهار کرد: مسافران زیادی و توریست‌های خارجی هم از این اثر بازدید می‌کنند که نشان‌دهنده اهمیت این بنای تاریخی است.

 

مهرگان افزود: با بازسازی ابنیه‌های تاریخی علاوه بر اینکه گردشگران و مسافران از آن بیشتر استقبال می‌کنند سبب اشتغال پایدار برای روستاییان و شهرستان می‌شود.

 

گفتنی است؛ میراث فرهنگی و اسناد ملی سرمایه‌ های گران‌بهایی هستند که بشر از اعصار گذشته از خود بر جای نهاده و در طول زمان سعی در حفظ و حراست آن کرده است تا این امانت به دست آیندگان سپرده شود.

گزارش/مائده فلاحتکارضیابری

نظر شما