شناسهٔ خبر: 26267252 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

یک هنرمند نگارگر تصریح کرد:

قطاعی؛ مقرون به صرفه و جذاب در عرصه هنر قرآنی

گروه هنر ــ هنر قطاعی(کاغذبُری)علیرغم آنکه هنری ارزان است و با استفاده از ابتدایی‌ترین ابزار آثار آن تولید می‌شود اما جذابیت زیادی در تزئینات، صفحه‌آرایی قرآن و حتی فضاسازی دارد.

صاحب‌خبر -

 قطاعی؛ مقرون به صرفه و جذاب در عرصه هنر قرآنی

یدالله احمررضایی؛ هنرمند نگارگر و تذهیب‌کار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: با توجه به دشواری پرداختن به هنر نگارگری و تذهیب و البته هزینه‌بر بودن آن و از طرف دیگر بازار نامناسبی که به واسطه تکثیر و کپی آثار در این حوزه وجود دارد، تضمینی وجود ندارد که بتوان فعالیتی مؤثر در این زمینه انجام داد و به اشتغال مولد در این زمینه تکیه کرد.

وی ادامه داد: مدتهاست با چنین توجیهی فعالیت مؤثر و هدفمندی را در زمینه هنر قطاعی آغاز کرده‌ام؛ شیوه هنری در زمره هنرهای دوره اسلامی که بیشترین کاربرد آن را می‌توان در تزئینات و صفحه‌آرایی قرآنی سراغ گرفت و من تمام تلاش خود را در احیا و ترویج این هنر و نشر آن در میان هنرمندان جوان علاقه‌مند به کار بسته‌ام.

احمررضایی تصریح کرد: هنر قطاعی(کاغذبُری) برای رواج بیشتر در جامعه هنری به ویژه هنرمندان عرصه تجسمی نیازمند حمایت است و با توجه به شیوه‌ها و ابتکاراتی که در این هنر وجود دارد، جای کار فراوانی داشته و می‌تواند در عرصه‌های هنری مرتبط با قرآن و مفاهیم دینی و اسلامی کارساز باشد.

این هنرمند نگارگر در ادامه گفت: استفاده از این هنر علاوه بر صفحه‌آرایی و جلد‌سازی قرآن، می تواند در ابعاد بزرگتر در فضاسازی‌ها و صحنه‌آرایی برخی محافل رسمی دینی و قرآنی نیز مورد استفاده قرار گیرد، به هر حال با توجه به کم‌هزینه بودن این هنر و صرف گذراندن یک دوره آموزشی می‌توان هنرمندان خلاق و مبتکری را در اشتغال به این هنر تربیت کرد.

وی افزود: هنرهایی همچون نگارگری و تذهیب‌ تنها به واسطه مواد و متریال مورد لزوم برای آنها بسیار گران و با صرف هزینه زیادی همراه هستند، ضمن آنکه به دلیل جزئیات و ظرافت زیادی که باید در خلق آنها خرج شود نمی‌توان تولید انبوه با شمارگان بالا را در این عرصه انتظار داشت اما هنر قطاعی از جمله هنرهایی است که در عین چشم نوازی و وجود ظرایف زیاد در خلق نقوش آن، سهل الوصول و با صرف هزینه و وقت کم قابل اجراست.

احمررضایی در پایان گفت: خوشبختانه در جریان نمایشگاه قرآن امسال و در بخش کمیته هنری این نمایشگاه شاهد به نمایش درآمدن چندین تابلو از آثار هنر قطاعی بودیم که اتفاقاً هم مورد توجه قرار گرفت؛ توقع می‌رود که وزارت ارشاد برای نشر و ترویج این هنر حمایت و تلاش همه‌جانبه‌ای داشته باشد.

انتهای پیام              

برچسب‌ها:

نظر شما