شناسهٔ خبر: 26267211 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

حس بی‌ثباتی در اقتصاد عامل گرایش به بازار غیر متشکل/ پیش‌بینی بازدهی ۵۰ درصدی بورس تا زمستان

کارشناس بازار سهام با اعتقاد به اینکه نوسان ذات بازار سرمایه است، گفت:حس ناشی از بی‌ثباتی در تصمیم‌ اقتصادی به طور خودکار مردم را به حضور در بازارهای موازی نسبت به بازار سرمایه که کمتر از بازار ارز و سکه رشد کرده، انداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز، فردین آقابزرگی  پیرامون آخرین وضعیت بازار سهام و احتمال خروج نقدینگی از آن با تداوم نوسان بازار‌های موازی، گفت: برآیند اتفاق‌های رخ داده در بورس تهران و محوریت آن ناشی از اصلاح سطح عمومی قیمت‌ها در بازار سرمایه است. لحاظ کردن میزان افزایش نرخ ارز‌ها در اقتصاد کلان فارغ از بحث افت ارزش پول ملی، باعث شده تا بازار سرمایه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اعتقاد به اینکه نوسان ذات بازار سرمایه است، یادآور شد: روند سینوسی نماگر‌ها در بازار سهام هم اکنون طبیعی بوده و افزایش یا کاهش‌های پرشتاب چندان خوشایند این بازار نیست.

به اعتقاد وی، وضعیتی که در حال حاضر برای بازار سرمایه رخ داده، ناشی از اصلاح قیمت‌ها در معاملاتی است که قابلیت نقد شوندگی بسیار مناسب در مقایسه با سایر بازار‌ها دارند، از طرفی لزوم جبران عقب ماندگی نسبت به بازدهی سایر بازار‌ها در بورس و از طرفی زمزمه‌هایی مبنی بر قابلیت معامله اظهارنامه‌های صادراتی که بر اساس آن شرکت‌ها می‌توانند ارز خود را با تکیه بر قیمت بازار آزاد به فروش برسانند، باعث شده که ورود به بازار سهام برای سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی در صورت عملیاتی شدن قانون جدید اظهار نامه‌های صادراتی، شبهه الزام ثبت ارز صادراتی شرکت‌ها در سامانه نیما و ضرر ناشی از فروش 4200 تومانی آن از بین خواهد رفت.

مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری بانک دی از تداوم جریان نقدینگی در بورس سخن گفت و افزود: اصلی‌ترین دغدغه سرمایه گذاران در بازار ارز و سکه نقد کردن این دارایی‌ها و یا نگهداری آن‌ها و همچنین غیر متشکل بودن این بازار‌ها است.

آقا بزرگی ادامه داد: روند بازار سهام هم اکنون طبیعی بوده و با توجه به بازدهی حدود 12 درصدی بازار‌های موازی، اما بورس به تازگی تحرک و شادابی دوباره به دست آورد. برایند سمت و سوی حرکت نماگر‌های بورسی حاکی از تداوم شیب ملایم صعودی قیمت‌ها بوده و به نظر می‌رسد، فارغ از تغییرات سیاسی و اقتصادی بازدهی 50 درصدی را نسبت به ابتدای سال 97 حداقل تا زمستان امسال بر جای گذارد.

وی در برابر این پرسش که چگونه می‌شود 50 نفر هر کدام با در اختیار داشتن 300 میلیارد تومان پول نقد می‌توانند 7300 سکه طلا را پیش خرید کنند، اما هنوز به بازار سرمایه اعتماد پر قدرتی وجود ندارد و پول سرگردان میل به گرایش به سایر بازار‌های موازی و غیر مولد دارد، گفت: انتظار از تغییرات یک باره در تصمیم‌های اقتصادی از جمله تعدیل نرخ سود سپرده و گواهی سپرده در بازار پول و یا انتشار گواهی معاملات سکه همزمان با پیش فروش سکه از جمله تغییراتی است که باعث شده حس ناشی از بی ثباتی در تصمیم‌های اقتصادی بطور خودکار مردم را به فکر حضور در بازار‌های موازی و غیر متشکل نسبت به بازار سرمایه که کمتر از بازار ارز و سکه رشد کرده بیاندازد.

به گفته آقا بزرگی، در حالی که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌های موازی از جمله نقد شوندگی بالا و همچنین متشکل و تحت نظارت بودن آن، می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاران را نسبت به سایر بازار‌ها به شدت کاهش دهد.

به باور وی در بازار سرمایه محدودیت برای سرمایه گذاری وجود ندارد، ولی در بازار سکه و ارز محدودیت وجود دارد.

این کارشناس بورسی تاکید کرد: انگیزه سرمایه‌گذاری در بورس در حالی ایجاد شده که جریان نقدینگی از محل بازار‌های با بازدهی کمتر از 25 درصد آغاز شده است که یا می‌تواند بازار با اوراق درآمد ثابت یا بازار پول و سپرده باشد. موضوع سرمایه گذاری در بورس به معنی این نیست که ارز و سکه به نقطه سقف قیمت‌ها رسیده و نقدینگی از آنجا خارج و به سمت بورس می‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نقدینگی در بازار‌های غیر متشکل و غیر قانونی به سرعت نمی‌تواند قابلیت نقد شوندگی داشته باشد، افزود: در حال حاضر شاید بازدهی 25 درصدی در فضای اقتصادی نسبت به آنچه که انتظار می‌رود، ارزش روز دارایی‌ها باید مطابق واقعیت امروز حرکت داشته باشند، برای سرمایه گذار مطلوب نیست، بر این اساس سرمایه‌ها به سمت بازار سهام حرکت می‌کند.

آقا بزرگی صنایع پربازده بورسی را صنایع ارز آور و شرکت‌های صادرات محور عنوان کرد و افزود: جنگ تجاری میان آمریکا و چین و برخی کشور‌های اروپایی می‌تواند صنایعی که منطبق با نرخ‌های جهانی کالا‌های پایه و نفت هستند، از جمله پالایشی‌ها، پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی‌ها را جزو صنایع پیشرو بازار سهام قرار دهد، منتهی در بازار سهام به دلیل مرتبط بودن گروه‌ها، حرکت صنایع بطور همگن است.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در بخش مسکن برای آن دسته از شرکت‌ها و صنایعی که به عنوان سبد سرمایه گذاری آن‌ها محسوب می‌شود، می‌تواند گزینه سودآوری برای سرمایه گذاران باشند، از جمله این صنایع می‌توان به سهام بانک‌هایی اشاره کرد که درآمد حاصل از املاک و مستغلات در صورت‌های مالی آن‌ها از شناسایی درآمد‌های مناسبی حکایت دارد.
 
منبع:فارس

نظر شما