شناسهٔ خبر: 26266955 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

فریاد سراوان رشت با اراده، آرام می شود

منطقه سراوان رشت از مناطق زیبا و دیدنی، بیش از سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله شده؛ با استناد به آمارها ، روزانه افزون بر یک هزار تن زباله برای دفن به این

صاحب‌خبر - منطقه سراوان رشت از مناطق زیبا و دیدنی، بیش از سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله شده؛ با استناد به آمارها ، روزانه افزون بر یک هزار تن زباله برای دفن به این محل انتقال داده می شود، با این حجم دفن روزانه زباله، مشکل این منطقه به یک معضل اجتماعی تبدیل شده که نه تنها مردم محل بلکه اهالی کلانشهر رشت و مردم گیلان را از این وضعیت آزرده کرده و آنان خواستار رفع همیشگی این مشکل هستند.
شتاب در ساماندهی محل دفن زباله در سراوان رشت با توجه به اینکه به سلامت مردم مربوط است و عملیاتی شدن برنامه هایی از جمله احداث دستگاه زباله سوز و تصفیه خانه زباله، نیازمند توجه جدی دست اندرکاران و از همه مهمتر، همکاری آنان برای هموار شدن کارهاست.
در نیمه دوم سال گذشته، با توجه به اعتراضات مردمی در سایت سراوان رشت محل دفن زباله، حساسیت ها راجع به این موضوع و تاکیدات درباره تسریع در ساماندهی این سایت جدی تر شد؛ به این ترتیب در شورای تامین شهرستان رشت تصمیم هایی برای بهبود وضعیت این منطقه گرفته شد و استاندار گیلان در اسفندماه سال گذشته در حکمی، مسئولیت نظارت مدیریت و ساماندهی سایت تخلیه زباله سراوان را به فرماندار رشت واگذار کرد و در آن ، بر حضور تمامی مدیران کل و رئیسان اداره های مرتبط استانی در جلسه های ساماندهی پسماند این شهرستان تاکید شد.

** بزودی دستگاه های کمپکتور و زباله کوب به گیلان می آید
فرماندار شهرستان رشت روز شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا بیان داشت: به صورت جدی با برگزاری جلسه های مختلف، پیگیر رفع مشکلات در منطقه سراوان رشت هستیم.
سید محمد احمدی افزود: بعد از دستور و حکم استاندار گیلان، تاکنون سه جلسه با عنوان پیگیری تعهدات و ساماندهی سایت تخلیه سراوان با 46 مصوبه با حضور دستگاه های متولی این امر برگزار و تصمیم های جدیدی در راستای بهبود وضعیت این سایت گرفته شده است.
وی اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی در جلسه های فرمانداری، مدیریت مشکلات زیست محیطی و بهداشتی در سایت سراوان رشت و به حداقل رساندن آنها و رفع دغدغه اهالی این منطقه به عنوان اهداف کوتاه مدت و کاهش حجم زباله های ورودی به سراوان و تعطیلی سایت به عنوان اهداف میان مدت در نظر گرفته شده است.
به گفته احمدی، شن ریزی مداوم در محل دفن زباله در سراوان، سمپاسی مستمر در این محل، احداث تصفیه خانه شیرابه و اجرای پروژه های عمرانی و خدماتی در منطقه و روستای سراوان از برنامه های کوتاه مدت پیش بینی شده بود که بخش عمده ای تحقق یافته است.
وی اضافه کرد: احداث نیروگاه زباله سوز 600 تنی در رشت و افزایش کارخانه کمپوست به یک هزار تن در روز و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا از برنامه های میان مدت است که با اجرایی شدن این برنامه ها ، حجم زباله ورودی به سایت سراوان حداقل به 80 درصد کاهش می یابد.
وی با تشریح نتایج مصوبات طی برگزاری سه جلسه در فرمانداری رشت با عنوان پیگیری تعهدات و ساماندهی سایت تخلیه سراوان اظهار کرد: در این راستا، هفت هزار و 500 متر زمین در جوار دفنگاه فعلی سراوان برای احداث تصفیه خانه شیرابه از سوی منابع طبیعی به شهرداری رشت تحویل داده شد.
به گفته فرماندار شهرستان رشت، برخورداری روستای سراوان از آب شرب روستایی از دیگر مصوبات جلسات در فرمانداری است که در زمان حاضر، روستای سراوان از آب شرب بهداشتی مطلوبی برخوردار است.
وی با بیان اینکه پروژه آسفالت جاده دسترسی به سایت سراوان به عنوان دیگر مصوبات انجام شده، تصریح کرد: در زمان حاضر زیرسازی، کانال کشی و جدول گذاری مسیر دسترسی به سایت سراوان انجام شده و در کمتر از 10 روز آینده، آسفالت در این مسیر تحقق می یابد.
احمدی با بیان اینکه خرید دستگاه زباله کوب و چند دستگاه دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت، اضافه کرد: همه ماشین آلات خریداری شده و دستگاه کمپکتور زباله نیز از کشور آلمان وارد می شود که طی مراحل ترخیص طی روزهای آینده، وارد کشور شده و به سایت سراوان رشت منتقل خواهد شد.
وی تکمیل مرکز فرهنگی هنری سراوان را از دیگر مصوبات عنوان و با اشاره به پیشرفت 50 درصد این پروژه گفت: برای اهالی منطقه سراوان رشت خدمات بهداشتی درمانی رایگان در نظر گرفته شده ضمن اینکه پایش سلامت اهالی منطقه جزو مصوباتی است که توسط مرکز بهداشت شهرستان رشت انجام می شود.
وی درباره احداث نیروگاه زباله سوز افزود: ارزش این قرارداد که شهرداری با یکی از شرکت ها منعقد کرده؛ 40 میلیون دلار بوده که پرداخت 25 درصد از مبلغ شرط آغاز پروژه است که با پی گیری های انجام شده، 5 / 17 میلیارد تومان تامین اعتبار شده که به زودی تحقق می یابد.
فرماندار شهرستان رشت اضافه کرد: تمام مراحل مقدماتی شامل تعیین زمین، دریافت مجوزهای زیست محیطی و دیگر هماهنگی ها برای احداث نیروگاه زباله سوز رشت انجام شده که با پرداخت این مبلغ، عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.

** تامین منابع مالی ساخت تصفیه خانه زباله در سروان رشت به صورت اوراق قرضه
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برای رفع مشکل در منطقه سراوان، به همکاری همه دستگاه های مربوطه نیاز است.
فاطمه شیرزاد شن و ماسه را نیاز روزانه در محل دفن زباله در سراوان رشت عنوان و اظهار کرد: شن و ماسه بایستی روزانه در اختیار سازمان پسماند شهرداری به منظور کنترل بو و کاور پوش زباله در سایت سراوان قرار گیرد که در این رابطه به همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت نیاز است.
وی درباره آخرین اقدامات شهرداری برای بهبود وضعیت در سایت سراوان رشت خاطرنشان کرد: شهرداری رشت ساخت و راه اندازی تصفیه خانه و مدیریت شیرابه سایت سراوان را در دستور کار دارد، اما رانش زباله در سال گذشته، موجب تاخیر در اقدامات اولیه برای ساخت و جانمایی که در واقع فاز اول ساخت تصفیه خانه بود، شد.
شیرزاد با بیان اینکه در زمان حاضر، پیمانکار مربوطه اقداماتی برای ساخت تصفیه خانه و مدیریت شیرابه در سایت سروان رشت انجام می دهد، اظهار داشت: منابع مالی ساخت این تصفیه خانه به صورت اوراق قرضه در نظر گرفته شده و دولت نیز حدود 2 میلیارد تومان کمک کرده است.
به گفته رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت، اصلاح شیب هندسی در سراوان از دیگر برنامه هاست ضمن اینکه آسفالت و بهسازی ورودی در سایت سراوان را نیز در دستور کار داریم که مراحل نهایی را طی می کند.
وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی کاهش زباله و نیز تفکیک زباله از مبدا ، تقویت کارخانه کودآلی رشت را نیز ضروری دانست و خاطرنشان کرد: بخشی از دستگاه های کارخانه کود آلی شهرداری رشت نیازمند بازسازی است و بایستی در این باره اقدامات لازم انجام گیرد.

** امحاء بیش از یک هزار تن پسماند در انبار دانشگاه علوم پزشکی گیلان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: علیرغم نقش نظارتی این دانشگاه در مدیریت پسماندهای عادی، فعالیت های بهداشتی درمانی در منطقه سراوان طی چند سال اخیر تشدید شده است.
محمد عباسی افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای ارتقای سلامت مردم در منطقه سراوان رشت، با استقرار نظام شبکه، تمامی فعالیت های خود از جمله فعالیت گروه های بهداشت خانواده، سلامت کار، سلامت محیط ، بهداشت دهان و دندان، بهداشت روان و تغذیه و مبارزه با بیماری ها را طی چند سال اخیر بیشتر کرده است.
وی کنترل و نظارت مستمر بهداشتی بر شبکه های آبرسانی، آموزش همگانی مردم و انجام خدمات پیشگیری و مبارزه با بیماری ها، سلامت محیط و ارتقای نظارت های بهداشتی را در اولویت فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، انجام نمونه برداری های میکروبی از آب آشامیدنی، نمونه برداری برای اندازه گیری کلر باقی مانده در آب و نمونه برداری شیمیایی از منابع آب شرب از جمله اقدامات انجام شده حوزه بهداشتی در خصوص بررسی شبکه های آب رسانی در منطقه سراوان رشت است.
وی خاطر نشان کرد: تاکنون 30 جلسه شورای سلامت روستا در دهستان سراوان تشکیل شده و آموزش های لازم به نیروهای انسانی و عوامل اجرایی خدمات مدیریت پسماند برای انجام سمپاشی و مه پاشی در محل دفن پسماند سراوان ارائه و 277 جلسه آموزشی برای دانش آموزان، مدیران مدارس، خانوارها و بهورزان برای پیشگیری از بیماری ها تشکیل شده است.
عباسی با بیان اینکه در زمان حاضر ایمن سازی کودکان زیر یک سال به صورت 100 درصد در منطقه انجام شده، گفت: بی خطر سازی و امحاء بیش از یک هزار تن پسماند در انبار شماره 2 دانشگاه علوم پزشکی گیلان واقع در منطقه سراوان رشت از دیگر اقدامات برای ارتقای شرایط سلامت محیط در منطقه سراوان رشت، است.
دفع زباله در سراوان رشت هر چند وقت یکبار، موجب اعتراض های مردم منطقه می شود به طوری که پاییز سال گذشته ، تعدادی از اهالی در اعتراض به وضعیت نابسامان دفن زباله، مقابل ورودی محل انباشت تجمع کرده و راه عبور ماشین های حمل زباله را بستند اما با حضور مسئولان و بیان قول هایی، بار دیگر عقب نشستند.
پیش از این نیز در سال 1395 مردم در اعتراض به تخلیه و دفن غیربهداشتی زباله در سراوان رشت، راه را برای عبور کامیون های حمل زباله بسته بودند که با برخی اقدامات، دست از اعتراض برداشتند.
کلانشهر رشت حدود 700 هزار نفر جمعیت ثابت دارد که به طور متوسط ، این تعداد در طول روز به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر می رسد.
گزارش از: شادی خورشیدی سدهی
7286/2007
انتهای پیام

نظر شما