شناسهٔ خبر: 26265595 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

باکو بر لغو روادید بین آذربایجان و اتحادیه اروپا تاکید کرد

باکو – ایرنا – المار محمدیاراف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت : آزاد سازی رفت و آمد و لغو رژیم اخذ روادید بین آذربایجان و اتحادیه اروپا،فرصت های همکاری را افزایش می دهد.

صاحب‌خبر -

بر اساس گزارش روز شنبه وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، محمدیاراف در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای فعال در « برنامه مشارکت شرق اتحادیه اروپا» در مینسک پایتخت بلاروس ، افزود:سال 2017 میلادی ،نقطه عطفی در روابط آذربایجان اتحادیه اروپا بود.
وی با اشاره به سفر سال گذشته الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان به بروکسل، گفت : این سفر آغاز رسمی مذاکرات امضای توافقنامه جدید همکاری میان دو طرف بود.
اتحادیه اروپا پس از فروپاشی شوروی در قالب «برنامه مشارکت شرق » همکاری های منطقه ای با برخی از کشورهای تازه استقلال یافته، مانند جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، گرجستان ، اوکراین ، بلاروس و مولداوی را توسعه می دهد .
در قالب این برنامه کمک های مالی بلاعوض اتحادیه اروپا برای این کشورها جهت انجام اصلاحات در حوزه های مختلف اختصاص یافته است .
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در ادامه سخنرانی خود در مینسک ،گفت : راه اندازی راه آهن باکو-تفلیس-کرس فرصت های مهمی را در زمینه همکاری با اتحادیه اروپا در زمینه حمل و نقل و ارتباطات ایجاد کرده است.
محمد یاراف ، افزود: افتتاح خط لوله گاز جنوب انجام شده و پروژه تاناپ - TANAP - به طور رسمی راه اندازی شده ،پروژه های «شاه دنیز 2» 99 درصد تکمیل شده است و پروژه تاپ نیز تا 75 درصد تکمیل شده است.
وی افزود: مرحله نهایی کار ساخت و ساز به سرعت در حال انجام است. بخش TAP یونان در ماه نوامبر تکمیل خواهد شد و پروژه تا سال 2020 در شرایط تجاری قرار خواهد گرفت.
وزیر خارجه جمهوری آذربایجان،ادامه مناقشه قره باغ را مانعی برای همکاری در قالب برنامه مشارکت شرق اتحادیه اروپا عنوان کرد .
محمدیاراف گفت : وزیر امور خارجه ارمنستان وقتیکه در باره صلح بحث می کند باید در وهله اول در خصوص خروج نیروی های ارمنی از سرزمین های جمهوری آذربایجان اقدام کند .
وی قرار گرفتن بخشی از سرزمین های جمهوری آذربایجان تحت کنترل نیروهای ارمنستان را تهدید جدی برای صلح و امنیت در منطقه دانست .
وزیر خارجه جمهوری آذربایجان تاکید کرد که از ترویج ارتباط میان جوامع آذربایجانی و ارمنی منطقه قره باغ کوهستانی حمایت می کنیم .
خاورم ** 337**1579

نظر شما