شناسهٔ خبر: 26265049 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید کشور در تبریز خبر داد:

بهره برداری از آزاد راه تبریز - سهند تا پایان امسال

نصر: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور از تکمیل آزاده راه تبریز - سهند تا پایان امسال خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر؛ حبیب‌الله طاهرخانی  در سمینار هم اندیشی فصلی مدیران عامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور در تبریز صبح پنج شنبه گفت: کشور بعد از انقلاب اسلامی با فرایند کوچ از شهرهای کوچک به بزرگ مواجه شد و این موضوع بعد از تکمیل ظرفیت شهرها دولت ها را مجبور به تشکیل و ساخت شهرهای جدید کرده است.
وی ادامه داد: سیاست های وزارت راه  و شهرسازی با این شهر نشینی شتابان اتخاذ شد و دغدغه های بیشتر تکنوکراتیک بوده ولی در بقیه کشورها با نظر حاکمیت انجام می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تاخیر در سیاست ها توفیق و یا عدم توفیق در شهرهای جدید از دو موضوع اصلی سرچشمه می گیرد که یکی از آن ها ناهمانگی سیاست ها در شهرسازی کشور و فقدان مدیریت سرزمین توسط حکومت بوده است.
وی ادامه داد: اگر شهری برای اسکان در اطراف شهرهای بزرگ طراحی کردیم بایستی تمامی سیاست ها با این موضوع هم خوانی داشته باشد.
طاهرخانی خاطر نشان کرد: دومین بحث در توفیق و یا عدم توفیق در شهرهای جدید تصوری است که صرفا اتکا به زمین بود یعنی هرچقدر زمین باشد توان دارید که توسعه دهید ولی این تصور غلطی است چرا که توسعه زیرساخت ها با اتکا به زمین بسیار زیاد می شود.
وی افزود: آزادراه تبریز – سهند یک زیر ساخت واقعی است برای توفیق شهر جدید سهند که امروز با بیست سال تاخیر در حال اتمام است.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور گفت: اشکالات داخلی سیستم از طراحی تا اجرا گرفته دیگر مشکلات به وجود آمده در ساخت شهرهای جدید است، اینکه زمین بفروشیم و شهر بسازیم فکر بسیار اشتباهی است که متاسفانه در ادوار گذشته رخ داده است.
وی خاطر نشان کرد: هنوز سیاست های فکری مسئولین از ایجاد شهرهای جدید عبور خودرو و ماشین آلات است و متاسفانه بستر موضوع انسان در شهرهای جدید فراهم نشده است. موضوع محوری ادارات مربوطه و همنیطور طراحی بستر شهری باید بر این مبنا باشد که برای رفت و آمد مردم فکری بشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مسیر پیاده رو هایمان افتضاح است و مسیر سلامتی برای شهروندان نداریم. هر چقدر در عمران و شهرسازی شهرها پروژه های بزرگی انجام می دهیم در آرامش مردم فرقی نمی کند و سلامت شهروندان را تهدید می کند.
وی افزود: گسترش حمل نقل عمومی و پیاده محوری و فراهم کردن دسترسی به مسیر دوچرخه می باشد و باید تمام شهرها در این حوزه پروژه عملیاتی داشته باشند.
وی اذعان داشت: توسعه حمل و نقل ریلی از شهرهای مادر به شهرهای جدید دیگر سیاست وزارت شهرسازی است که تا پایان سال باید پروژه های در دست اقدام تمام شود.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور ادامه داد: با توجه به محدودیت مالی دولت در پروژه آزادراه تبریز – سهند ناچار شدیم با مشارکت بخش خصوصی این کار را به اتمام برسانیم که انشاءالله تا پایان سال این آزادراه زیر بار ترافیکی خواهد رفت. انجام عملیات با مشارکت بخش خصوصی برای هر دو طرف خوب هست چرا که سرعت انجام و اتمام پروژه را تسریع می بخشد.
وی خاطرنشان کرد: در شهرهای جدید باید از تمام اقشار سکونت داشته باشند و تنوع اقشار را باید در شهرهای جدید فراهم کنیم.
وی گفت: بعد از توسعه کمی امروزی در شهرهای جدید باید به دنبال توسعه کیفی شهرهای جدید باشیم امروزه باید آمار تعداد مدارس ،پارک ها،فضاهای تفریحی کودکان، سالن های ورزشی و ... را بالا ببریم و باید مسئولین مربوطه این آمارها برایمان بگویند.
وی در خصوص کمبود فضای سبز در کشور گفت: توسعه فضای های عمومی مهمترین قضیه است که باید به خوبی بسترهای عمومی را فراهم کنیم.
طاهرخانی گفت: ورود بخش خصوصی دو حسن برای ما دارد یکی این که ورود بخش خصوصی باعث می شود تا منابع خود را وارد جریان کند و تسریع بخش پروژه باشد و دیگری این که بخش خصوصی وارد پروژه ای نمی شود که اتلاف هزینه داشته باشد.
وی در انتها گفت: دیگر موضوع مطرح شده ساخت ساختمان ها ،بناها و مجموعه های فاخر می باشد. نو آوری و خلاقیت در شهرهای جدید سیاست دیگر وزارت است. بناهایی بسازیم که به آن افتخار کنیم این همه هزینه می کنیم برای ساخت و ساز ساختمان ها ولی یک بنای فاخر و مربوط به کاربری آن نداریم.
انتهای پیام/

نظر شما