شناسهٔ خبر: 26265042 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیین بین المللی باداراک 22 تیر در قره کلیسا آغاز می شود

ارومیه- ایرنا- مسوول امور اقلیت های دینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: شصت و چهارمین آیین بین المللی عشای ربانی در قره کلیسای چالدران موسوم به «باداراک» طی 22 تا 24 تیر سال جاری برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

سیفعلی اسماعیل زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آیین اختتامیه باداراک نیز در 24 تیر ماه جاری برگزار می شود، افزود: این آیین هرساله در تیرماه برگزار شده اما در سال گذشته به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان در مردادماه برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه «قره کلیسا» از کلیساهای مورد احترام مسیحیان جهان است، ادامه داد: در این آیین مذهبی جمعی از ارامنه ایران و برخی دیگر از کشورهای جهان حضور می یابند.
به گزارش ایرنا آیین مذهبی عشای ربانی در قره کلیسای چالدران به طور سالانه با حضور ارامنه از کشورهای ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای جهان برگزار می‌شود و یکی از هفت ‌آیین مقدس در تمام فرقه‌های مسیحیت است.
ریشه این آیین بین المللی به آخرین شامی برمی‌گردد که مسیح (ع) در شب دستگیری خود توسط سربازان رومی با حواریون خورده و از آنجا که یکی از آنان با نام «تاتاووس مقدس» در قره کلیسا دفن شده، این کلیسای باستانی از اهمیت ویژه ای برای ارامنه برخوردار است.
ارامنه ایران و جهان در این آیین اعمالی چون راز و نیاز به درگاه خداوند، قربانی کردن و غسل تعمید فرزندانشان را به جا می آورند و تعداد شرکت کنندگان و ملیت های آنان نیز متغیر است.
ارامنه بر این عقیده هستند که تعمید فرزندانشان در نخستین کلیسای مسیح و محل شهادت حواری آن حضرت همراه با خیر و برکت همراه است و گروه دیگری نیز فرزندان 15 تا 20 ساله خود را با نذر و نیت در آنجا غسل می دهند.
روزهای توقف خانواده ها در قره کلیسا برای برگزاری آیین باداراک متفاوت است؛ آنان طبق رسم باید سه روز در آنجا بمانند ولی کسانی که از راه دور به آنجا رفته اند، گاهی بیش از سه روز می مانند و خانواده هایی هم که راهشان نزدیک است، شاید در روز دوم به این کلیسای باستانی بروند.
در طول این مدت زائران قره ‌کلیسا اعمال خاصی شامل روشن کردن شمع، راز و نیاز با خدا و قربانی کردن گوسفندان را به جای می‌ آورند و با انجام این اعمال از خداوند بزرگ طلب رحمت و مغفرت می‌کنند.
بنای قره‌کلیسا (کلیسای تاتائوس مقدس) جزو 9 اثر ثبت شده جهانی ایران و 2 اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی است و بیشتر صاحب‌ نظران آن را قدیمی‌ترین کلیسای جهان می دانند.
قره‌کلیسا در 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح(ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان برمی‌گردد.
بعد از شهادت حواری حضرت مسیح(ع) او را در محل کنونی کلیسای تاتائوس به خاک سپرده اند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساخته اند؛ این نمازخانه در قرن هفتم میلادی به کلیسای بزرگ و مجللی تبدیل شده است.
بر اساس آنچه که در تاریخ نقل شده است، تادئوس یا تاتائوس (طاطاوس) یکی از حواریون مسیح است که در سال 40 میلادی به ارمنستان آمد و به تبلیغ مسیحیت پرداخت و در پی تبلیغ او، گروه زیادی به آیین مسیح روی آوردند که از آن جمله «ساناتروک» پادشاه ارمنستان و دخترش ساندخت بود ولی سلطان کمی بعد پشیمان شد و به مخالفت با آیین جدید پرداخت و دستور داد تا تاتائوس، ساندخت (دخترش) و گروهی دیگر که به مسیحیت گرویده بودند را به قتل برسانند.
در سال 302 میلادی در زمان پادشاهی «تیرداد» از پادشاهان ارمنستان، مسیحیت در این کشور دین رسمی و همگانی شد و مسیحیان ارمنی که خاطره شهادت تاتائوس و ساندخت را نسل به نسل حفظ کرده بودند در محل فرار آنان کلیساهایی بنا کردند که قره ‌کلیسا یکی از آنهاست.
3072/8135

نظر شما