شناسهٔ خبر: 26264466 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

رسانه های چین:

ایران با دولت خصم آمریکا مذاکره نمی‌کند

رسانه‌های چین گزارش کردند «ایران نمی‌تواند به آمریکا که توافق هسته‌ای و بسیاری از توافقات بین المللی را زیر پا گذاشته است برای مذاکره دوباره اعتماد کند».

صاحب‌خبر -
ایرنا: شینهوا خبرگزاری رسمی این کشور نوشت: مقام‌های ارشد ایران بر این باورند که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نشان داد که مذاکراتش با دیگران اعتباری ندارد.

این گزارش می‌افزاید که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در همین ارتباط نامه‌ای منتشر کرده و سیاست‌های آمریکا را نسبت به جمهوری اسلامی ایران خصمانه دانسته و افزوده است که «آمریکا نمی‌تواند برای مذاکرات دوباره قابل اعتماد باشد».

همزمان تارنمای انگلیش نیوزچین گزارش کرده است «ایران با صداقت مذاکراتی را به نتیجه رساند که قدرت‌های بزرگ نیز به آن پایبندی نشان دادند، اما آمریکا به این توافق مانند بسیاری توافقات دیگر پشت کرد».
گزارش می‌افزاید که همین موضوع باعث شده است تا مقام‌های ایران به آمریکا اعتماد نداشته باشند و، چون این کشور پیشتر توافقات دیگری نظیر پیمان تحولات اقلیمی و ترانس پاسیفیک را نقض کرده است از دیدگاه تهران، این کشور برای مذاکره دوباره صداقت ندارد.
رسانه‌های چین از قول مقام‌های ایرانی آورده اند که رژیم صهیونیستی تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه است و آمریکا هیچ اعتراضی به این موضوع ندارد، اما با برنامه مسالمت آمیز هسته‌ای ایران مخالفت کرده و پیمان هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را نقض کرده است.
گزارش رسانه‌های چین از جمله تارنما‌های چاینا ارگ و چاینا نیوز نیز حاکی است که از دیدگاه وزیر خارجه ایران نمی‌توان با کسی که به گفته‌ها و اسنادی که خودش امضا کرده است اعتبار نمی‌دهد، وارد مذاکره مجدد شد.
رسانه‌های چین از قول وی آورده اند که نقض مکرر پیمان‌های بین المللی از سوی آمریکا در واقع خطری است که باعث بی ثباتی روابط بین المللی می‌شود و اکنون نوبت به اروپا رسیده است که با اقتدار از توافق هسته‌ای برجام حمایت کند.
رسانه‌های چین افزوده اند که مقام‌های ایران شایعات اخیر رسانه‌ای غرب مبنی بر اینکه ایران می‌خواهد برد موشک‌های خود را بیش از ۲ هزار کیلومترافزایش دهد را تکذیب کرده اند.

نظر شما