شناسهٔ خبر: 26264457 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

آیا بیماری نقرس یک بیماری موروثی است؟

بیماری نقرس یک بیماری التهاب مفاصل است که علایم مختلفی هم دارد. برای درمان نقرس شما میتوانید از انواع میوه هایی که ویتامین c دارند استفاده کنید. ولی اصلا آب میوه نخورید، مخصوصا آب میوه های قند دار. چون قند موجود در میوه بیماری نقرس را شدید تر می کند.

صاحب‌خبر -
اصطلاح نقرس شاید قدری محافظه کارانه به گوش برسد، اما در واقع معمولترین نوع التهاب مفاصل است که به ویژه در بین کسانی که اضافه وزن دارند، به خصوص مردان، رواج دارد و از جمله علائم آن التهاب مفصل ها و ورم است. اگر شست پایتان قرمز، دردناک و متورم می شود، احتمالا دچار نقرس هستید، زیرا شست پا بیشترین جایی در بدن است که تحت تاثیر قرار می گیرد؛ هر چند که نقرس بر قوزک پا، زانو، مچ دست و پا، انگشتان و ارنجها هم اثر میگذارد. درد این بیماری ناگهانی و عذاب آور است، اما با تلفیق دارو و ایجاد تغییرات در روش زندگی درمان می شود.

در این بیماری عامل ارثی وجود دارد، اما چندان روشن نیست. آنچه واضح است این که نقرس به دلیل افزایش میزان اسید اوریک در بدن ایجاد می شود که معمولا کلیه ها دفع می کنند، اما وقتی خیلی زیاد تولید یا خیلی کم دفع می شوند، بلورها در مفاصل انبوه شده و ورم به وجود میآورند.

آیا بیماری نقرس یک بیماری موروثی است؟

مرض نقرس با از بین رفتن ترکیب بی رنگ و بلورین پورین ها" در بدن هم ارتباط دارد که ماده ای شیمیایی در خوراکی هایی همچون گوشت قرمز و ماهی است و هر چند در سایر خوراکی ها نیز هست، اما به نظر میرسد آنهایی که در گوشت قرمز و ماهی وجود دارند بیشتر از همه بر بیماری تاثیر دارند. درمان نقرس شامل کنار آمدن با علائم حمله و تلاش برای کاهش حملات احتمالی بعدی است. آنچه خودتان میتوانید انجام دهید، استفاده از کیسه های یخ برای تسکین التهاب و مابقی بر عهدهٔ پزشک است.

خوردنی های مفید در مورد بیماری نقرس

مصرف سبزی و میوهٔ زیاد و کسب ویتامین C که ظاهراً از علائم این بیماری میکاهد و التهاب را کم می کند و میزان اسید اوریک را کاهش میدهد. بنا بر تحقیقات معلوم شده است که نوشیدن روزانه یک لیوان شیر کم چرب به کاهش علائم بیماری کمک می کند. در واقع هدف، مصرف سه وعده لبنیات کم چرب در روز است.

نوشیدن سه تا چهار فنجان قهوه در طول روز موجب کاهش تداوم حملات نقرس می شود.

خوردنی های قابل پرهیز برای بیماری نقرس

مصرف گوشت قرمز، ماهی و غذاهای دریایی را به دلیل پورین های موجود در انها به یک وعده در روز محدود نمایید و به جای آن از سایر منابع پروتئینی همچون لبنیات و پروتئینهای گیاهی استفاده کنید.

از مصرف نوشیدنی های الکلی به همین دلیل اجتناب نمایید. از نوشیدن آب میوه و سایر نوشیدنی های حاوی قند خودداری کنید، چون قند میوه، نقرس را بدتر می کند.

منبع:الکوثر

برچسب‌ها:

نظر شما