شناسهٔ خبر: 26263969 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

موشکافی پرونده های یک سال جرم و جنایت در فارس

علی القاصی مهر در رابطه با پرونده فساد در شورا و شهرداری شهرستان جهرم گفت: براساس گزارش ها و تحقیقات مراجع اطلاعاتی، پروندهای در این خصوص در

صاحب‌خبر -

علی القاصی مهر در رابطه با پرونده فساد در شورا و شهرداری شهرستان جهرم گفت: براساس گزارش ها و تحقیقات مراجع اطلاعاتی، پروندهای در این خصوص در دادسرای شهرستان جهرم تشکیل شد که اتهامات متهمان آن اختلاس، اخذ رشوه، سندسازی، برگزاری مزایده صوری، اعمال نفوذ، مشارکت در تبانی معاملات دولتی و ... بود.
وی متهمان این پرونده را شامل مدیران، کارکنان و مراجعان شهرداری، یک عضو سابق شورای شهر و تعدادی از بازنشستگان شهرداری جهرم معرفی و اضافه کرد: در این پرونده مجموعا 11 نفر تحت پیگرد قانونی هستند و در میان آنان مدیران مالی، نمایندگان شورا و شهرداری در کمیسیون ماده 5، مسئول املاک، عضو سابق شورا، بعضی پیمانکاران و تعدادی مراجعان به شهرداری حضور دارند.
وی با اشاره به اینکه پرونده در مرحله تحقیقات تکمیلی قرار دارد، گفت: یکی از متهمان که نقش اصلی را داشته در زندان بسر میبرد و بقیه هم با قرار تامین وثیقه آزاد هستند.
29متهم در پرونده فساد شورای شهر و شهرداری مرودشت
القاصی در خصوص پرونده شهرداری و شورای شهر مرودشت نیز در پاسخ به «خبرجنوب» گفت: این پرونده در دادسرای مرکز استان تحت نظارت و رسیدگی است و براساس گزارش های ارائه شده، شهردار، کارکنانی از شهرداری، تعدادی از اعضای شورای شهر و تعدادی از افراد دیگر متهم هستند که مجموعا 29 نفر را شامل میشود.
وی اتهامات این افراد را مشارکت در پرداخت رشوه، دریافت رشوه و ... اعلام و اضافه کرد: متهمان ردیفهای اول تا پنجم و هفتم تا دهم این پرونده با قرار بازداشت موقت در زندان بسر میبرند و یک نفر هم با قرار وثیقه آزاد است؛ متهمان ردیفهای 11 تا 29 هم که عمدتا پرداخت کنندگان رشوه را شامل میشوند، با قرار وثیقه آزاد هستند.
زندان، مجازات متخلفان شورای شهر آباده
وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوال دیگر «خبرجنوب» پیرامون آخرین وضعیت پرونده رشوه اعضای شورای شهر آباده نیز بیان کرد: پرونده این افراد که 10 نفر هستند در دادگاه رسیدگی و افراد بر اساس میزان جرمشان مجازات شدند.
رییس کل دادگستری استان فارس افزود: پرونده این افراد به اتهام اخذ رشوه بررسی و در نهایت محکومیت حبس از دو سال به تناسب اتهام برای هر کدام از آنها در نظر گرفته شد. به گفته وی پرونده این افراد هم اکنون در دادگاه تجدیدنظر است.
پرونده شهردار سابق صدرا و همدستانش در دادگاه تجدیدنظر
القاصی مهر در پاسخ به سوال دیگر « خبرجنوب » پیرامون وضعیت پرونده شهردار سابق صدرا و همدستانش نیز بیان کرد: برای این افراد حکم صادر شده و پرونده هم اکنون در دادگاه تجدیدنظر است.
وی گفت: برخی از کارمندان و شهردار سابق این شهر تخلفاتی انجام دادند که در دادگاه بدوی برای ۱۱ نفر حکم صادر شده و با توجه به نوع اتهام از ۳ سال تا ۱۵ سال حبس در نظر گرفته شده است. رییس کل دادگستری فارس افزود: البته در این پرونده مجازات های دیگری هم نظیر انفصال دایم یا موقت، جزای نقدی، رد مال و ... در نظر گرفته شده است که قابل تجدیدنظرخواهی است و اگر حکم قطعی شد با جزییات آن را بیان می کنم.
تکذیب بازداشت اعضای سابق شورای شهر شیراز
رییس کل دادگستری فارس در پاسخ به سوال دیگر «خبرجنوب» مبنی بر بازداشت سه نفر از اعضای شورای سابق شهر شیراز تاکید کرد: تا این تاریخ هیچ پروندهای در محاکم قضایی برای شهرداران قدیم یا جدید و اعضای شوراهای قدیم یا جدید طرح نشده است.
پرونده بازداشتی های حوادث کازرون در جریان رسیدگی
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر «خبرجنوب» پیرامون آخرین وضعیت بازداشتی های شهرستان کازرون بیان کرد: دستگاه قضایی استان فارس مطالبات صنفی و مردمی را حق مردم می داند و بر این اعتقاد است که در ماجراهای کازرون مردم مقصر نیستند بلکه افرادی از اعتماد مردم سوءاستفاده کردند.
القاصی با اشاره به اینکه برخی با القاء مطالب نادرست به مردم باعث به وجود آمدن مشکلاتی شدند،افزود: در این ماجراها متاسفانه به دلیل برخی از اتفاقات تعدادی دستگیر شدند.وی گفت: در حال حاضر حدود 20 نفر در بازداشت بسر می برند و پرونده آنها در جریان رسیدگی است.
پرونده سارقان مسلح بانک های شیراز در دیوان عالی کشور
القاصی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما پیرامون آخرین وضعیت پرونده سارقان مسلح بانک های شیراز از صدور حکم محاربه برای برخی از آنها خبر داد و گفت: در یک پرونده که به سارق تک رو معروف است این سارق به اتهام مباشرت در 23 فقره سرقت مسلحانه، ایجاد ناامنی و وحشت عمومی از سوی دادسرای عمومی و انقلاب شیراز در تاریخ 23 فروردین 97 به اعدام محکوم و پرونده برای رسیدگی به فرجامخواهی متهم به دیوان عالی ارسال شده است.رییس کل دادگستری استان فارس همچنین خاطرنشان کرد که پرونده این سارق مسلح در اتهام قتل مامور نیروی انتظامی در دادگاه کیفری یک استان در حال رسیدگی است.
القاصی از صدور حکم اعدام برای 3 نفر سارق مسلح دیگر در فارس خبر داد و گفت: از تعداد 5 نفر سارق مسلح، سه نفر به اعدام، یک نفر به 15 سال و یک روز حبس تعزیری محکوم شدهاند و یک نفر نیز همچنان متواری است.
پرونده خودکشی دانش آموز نی ریزی در دست بررسی
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر «خبرجنوب» در خصوص آخرین وضعیت پرونده خودکشی دانش آموز نی ریزی به دلیل آزار و اذیت چند نفر بیان کرد: این پرونده هم اکنون در دستگاه قضایی در دست بررسی است.
تشریح پرونده 15 اخلالگر ارزی
القاصی در پاسخ به سوالی در خصوص نظارت بر بازار ارز، برخورد با مخلان اقتصادی خصوصا بازار ارز را از اولویتها دانست و گفت: در تاریخ 24 اردیبهشت امسال 15 نفر توسط دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی در ارتباط با بازار ارز دستگیر شدند.
وی اتهام این افراد را اخلال در بازار به واسطه خرید و فروش ارز به شکل غیرقانونی و خارج از شبکه بانکی یا صرافیها اعلام و اضافه کرد: از دستگیر شدگان بالغ بر 124 هزار دلار آمریکا و مقادیری از سایر ارزها کشف و ضبط شده است.القاصی گفت: اقدامات یکی از متهمان مطابق با اخلال در نظام اقتصادی به واسطه خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی و صرافیها بود که پرونده مربوطه در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان مراحل رسیدگی را طی میکند.رییس کل دادگستری فارس گفت: اقدامات سایر افراد در این پرونده با توجه به حجم و نوع فعالیت به عنوان تخلفات صنفی محسوب و پرونده آنان به تعزیرات حکومتی در فارس ارجاع شد.
صدور حکم اعدام دو جوان که شبانه وارد خانه مردم می شدند و زنان را آزار می دادند
وی در پاسخ به سوال دیگر «خبرجنوب» در رابطه با پرونده دو متهم که در شیراز شبانه وارد خانه های مردم می شدند و زنان را مورد آزار و اذیت قرار می دادند، بیان کرد: این دو نفر در دادگاه محاکمه و به اعدام محکوم شدند.
پرونده تخلف بابا بستنی
موضوع دیگر مطرح شده در نشست خبری رییس کل دادگستری استان فارس مربوط به پرونده تخلف بابابستنی شیراز بود.در این رابطه اعلام شد که گزارشی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مبنی بر تخلف این واحد صنفی به دادستانی اعلام شده است.
بر اساس این گزارش دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده بود که در شیر تولیدی این واحد دو میکروب خطرناک دیده شده که البته سرطان زا نیست اما بسیار خطرناک است.
در این راستا با اعلام این گزارش به دستور دادستان شهر شیراز ، تمامی شعب بابابستنی و حتی کارگاه های تولیدی آن نیز تعطیل شده است.این پرونده هم اکنون در دست بررسی است و بر اساس گفته های مقامات قضایی استان کسی بازداشت نیست.
دانشآموز دبستانی خود را
حلقآویز کرد
موضوع دیگری که در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار «خبرجنوب» مطرح شد مربوط به خودکشی در سنین کم بود. در این نشست اعلام شد که دانشآموز دختر کلاس ششم دبستان چند روز قبل در شیراز خودکشی
کرده است.بر این اساس مدیر کل پزشکی قانونی فارس نیز اعلام کرد از بیان آمار خودکشی ابایی ندارد و گفت: در سال 96 تعداد 348 مورد خودکشی منجر به فوت در فارس داشتیم که بیشترین تعداد مربوط به گروه سنی 15 تا 45 سال بوده است.

 

46

انتهای پیام

نظر شما