شناسهٔ خبر: 26263581 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر نفت:

رقمی برای افزایش تولید نفت در بیانیه اوپک اعلام‌ نشده است

وین – ایرنا – بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت که در بیانیِه پایانی اجلاس اوپک رقمی برای افزایش تولید نفت اعلام‌ نشده و ادعاهای مطرح‌ شده در این ‌باره را 'ارسال پیام به آمریکا' دانست.

صاحب‌خبر -

زنگنه که روز جمعه در جمع خبرنگاران سخن می گفت، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره ادعاهایی مبنی بر اضافه کردن یک ‌میلیون بشکه نفت در روز به بازار، فرازهایی از بیانیه اجلاس اوپک را مورد اشاره قرار داد که در آن آمده است: کنفرانس با تائید تداوم تعهد خود مبنی بر تأمین ثبات بازارهای جهانی نفت خام منابع مشترک کشورهای تولید کننده امنیت عرضه برای مصرف‌کنندگان و بازگشت سرمایه عادلانه و همچنین با توجه به اینکه بهبود در شرایط بازار فراهم ‌شده است و اعتماد به سرمایه‌گذاری در صنعت به وجود آمده با یادآوری قطعنامه یکصد و هفتادو یکمین کنفرانس اوپک در 30 نوامبر 2016 درباره تعدیل تولید به میزان روزانه 1.2 میلیون بشکه و با توجه به اینکه اعضای اوپک بیش از سطح موردنیاز نسبت به میزان کاهش تعهد شده پایبندی داشته‌اند و مازاد پایبندی در ماه می به 152 درصد رسیده با توجه به‌مراتب فوق بدین‌ وسیله کنفرانس اوپک تصمیم گرفت کشورهای عضو تلاش خود را برای رسیدن به سقف پایبندی 100 درصد برای 12 عضو از یکم ژوئیه تا پایان دوره قطعنامه یادشده به‌کارگیرند.
وی تصریح کرد: موضوع روشن است و هیچ ابهامی ندارد و این همان چیزی است که من از روز اول مطرح کردم.
زنگنه افزود: برخی می‌گویند که ما توافق کرده‌ایم یک ‌میلیون بشکه به تولید اوپک اضافه شود اما در این بیانیه عددی آورده نشده است بلکه گفته‌ شده آن‌هایی که بیش از 100 درصد کاهش تولید را رعایت کردند [همان] 100 درصد را رعایت کنند.
وی اضافه کرد: اگر کسی بیش از مفاد مطرح‌شده در بیانیه مساله ای را طرح کند نظرات خودش را اعلام کرده است و نظر اوپک همانی است که ما تصویب و امضاء کردیم.
وزیر نفت ایران درباره ادعاهایی مبنی بر اضافه کردن حدود ۱,۸ میلیون بشکه نفت به بازار گفت: چنین ظرفیتی در دنیا وجود ندارد. چرا سیاستمداران این مساله را قبول نمی‌کنند. افرادی مثل ترامپ فکر می‌کنند که ظرفیت مازاد عظیمی وجود دارد که می‌تواند حذف ایران را جبران کند. اما این ظرفیت عظیم کجاست؟
زنگنه یادآور شد که از 10 کشور بیانیه همکاری اوپک و غیراوپک، 7 کشور اصلاً توانایی تولید ندارند.
او در این‌ باره توضیح داد: 'قزاقستان تولیدش را اضافه کرده، عمان همیشه یار ما بوده و روسیه تولیدش را کم کرده است. مابقی حتی به سقف تولید عادی‌شان نرسیده‌اند و توان تولید ندارند. اینکه تصور می‌شود چند میلیون ظرفیت وجود دارد و هر وقت بخواهند شیر آن را باز می‌کنند خیالات است'.
وزیر نفت کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا با توافق صورت گرفته عربستان و روسیه می‌توانند جای تولید نفت ونزوئلا و بقیه تولیدکنندگان را بگیرند، گفت: در این بیانیه چنین چیزی وجود ندارد. روسیه تنها می‌تواند در چارچوب کشورهای غیراوپک (مانند مکزیک و ...) نفت جابه‌جا کند و به اوپک ربطی ندارد. در اوپک هم هیچ کشوری نمی‌تواند جای کشور دیگری را بگیرد. هر کشوری تنها می‌تواند تولید خودش را در سقف مصوبه 30 نوامبر 2016 افزایش دهد.
او خاطرنشان ساخت که چنانچه اظهاراتی خارج از بیانیه اجلاس اوپک مطرح می‌شود 'ارسال پیام به آمریکا است'.
وزیر نفت کشورمان پیش‌بینی کرد میزان نفتی که براساس بیانیه اجلاس اوپک وارد بازار خواهد شد زیر 500 هزار بشکه خواهد بود.
وی در این‌ باره توضیح داد که روسیه 300 هزار بشکه و عربستان نیز بخش دیگری از افزایش تولید را تأمین خواهند کرد و براساس بیانیه اجلاس اوپک آن‌ها قادر نیستند میزان نفت زیادی تولید کنند.
زنگنه با اشاره به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران هشدار داد: خروج ایران از بازار نفت پیامدهای سنگینی در پی خواهد داشت. هر یک بشکه در بازار نفت تأثیرگذار است و یک‌ میلیون بشکه حجم کمی نیست که با حذف آن بازار بتواند آن را تحمل کند؛ درنتیجه بازار متشنج می‌شود و قیمت نفت ممکن است به یکصد دلار در هر بشکه برسد.
زنگنه در پاسخ به سؤال ایرنا درباره اهمیت دیدارش با وزیر انرژی عربستان در حاشیه اجلاس اوپک گفت: ما در اوپک در طول تاریخ نشان دادیم که درعین وجود اختلافات با یکدیگر همکاری می‌کنیم. این مساله بنیان و اساس فعالیت اوپک است.
وی خاطرنشان ساخت که نه کشوری برادر و نه دشمن دائمی ما است بلکه ما برحسب منافع رابطه مان را تنظیم می‌کنیم.
وزیر نفت کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر تأثیر مواضع اروپا برای حفظ برجام بر صنعت نفت کشورمان گفت: اروپایی‌ها مایلند که برجام را حفظ کنند و شکی در اراده سیاسی آن‌ها ندارم اما در توانایی آن‌ها تردید دارم. آن‌ها بایستی این توانایی را نشان دهند.
وی افزود: برخی شرکت‌های اروپایی به‌خصوص شرکت‌های بزرگ مانند شل و توتال که با آمریکا پیوند دارند اعلام کرده‌اند که از ایران نفت نمی خرند ولی ما تلاش خودمان را صورت می‌دهیم تا سقف صادراتمان را حفظ کنیم. این اولویت اول ما است.
وزیر نفت ایران درباره توئیت اخیر ترامپ رئیس‌ جمهوری امریکا درباره اجلاس اوپک گفت: او هنوز باور نمی‌کند که درون اوپک کسی از ایشان خوشش نمی‌آید؛ به‌جز عده خاصی.
یک‌صد و هفتاد و چهارمین نشست کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک با حضور وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در وین پایتخت اتریش برگزار شد و شرکت‌کنندگان در پایان توافق کردند که به بیانیه همکاری اوپک و غیراوپک پایبند بمانند.
شبک**اروپام ** هـ ن **1392

نظر شما